Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 2-10-2015 r. – WPI/200000/43/1047/2015

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 1047/2015

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 14 września 2015 r. przez (…) w sprawie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i zdrowotne wypłaconego członkom Rady Nadzorczej wyrównania wynagrodzenia.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2015 r. do Zakładu, Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, iż jest przedsiębiorcą, którego 100% udziałów należy do Gminy (…), prowadzącym działalność na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Podstawowym celem działalności Spółki jest wykonywanie powierzonych jej przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej na warunkach określonych przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 45 poz. 236), w szczególności zadań własnych gminy w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.) służących bieżącemu i nieprzerwanemu zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy w drodze świadczenia usług publicznych, w szczególności w zakresie: utrzymywania składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, unieszkodliwiania odpadów komunalnych, utrzymywania czystości i porządku, cmentarzy komunalnych, zieleni gminnej i zadrzewień, zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywania.

W Spółce, stosownie do przepisu art. 10 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej działa Rada Nadzorcza, powoływana uchwałą wspólnika założyciela jednoosobowej spółki gminy. Uchwała wspólnika założyciela określa zasady wynagradzania Rady Nadzorczej za udział w posiedzeniach i innych czynnościach Rady. Uchwałą nr (…)/2012 wspólnika założyciela z dnia czerwca 2012 r. w sprawie powołania członków Rady Nadzorczej Spółki została powołana Rada Nadzorcza na VI kadencję w latach 2012 – 2015. Uchwałą nr (…)/2010 wspólnika założyciela w sprawie określenia zasad wynagradzania Rady Nadzorczej zostały określone zasady wynagradzania członków Rady Nadzorczej w ten sposób, że członkom Rady Nadzorczej za udział w posiedzeniach i innych czynnościach Rady przyznane zostało zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne w wysokości:

  • przewodniczącemu Rady – 55% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego ogłoszonego przez Prezesa GUS,
  • wiceprzewodniczącemu Rady – 45% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego ogłoszonego przez Prezesa GUS,
  • członkowi Rady – 45% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego ogłoszonego przez Prezesa GUS.

Stosownie do powyższej uchwały członkom Rady Nadzorczej w okresie od powołania do wygaśnięcia kadencji tj. do dnia czerwca 2015 r. wypłacane było wynagrodzenie stanowiące iloczyn ustalonego w uchwale nr 2010 wskaźnika procentowego oraz podstawy — kwoty bazowej, za którą stosownie do art. 8 w związku z art. 29.1.c-f ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz.U. z 2000 r. nr 26 poz. 306 ze zm.), przyjmowano przeciętne miesięczne wynagrodzenie bez wypłat zysku w czwartym kwartale 2009 r.

W czerwcu 2015 r. Spółka otrzymała opinię prawną, wydaną przez zespół radców prawnych Urzędu (…), z której wynikało, że kwotę bazową przyjmowaną do wyliczania wynagrodzenia miesięcznego członków rady nadzorczej powinno stanowić przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, co oznacza, że w roku 2015 taką podstawą powinno być przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale 2014 r. i odpowiednio w 2014 r. z 2013 r., zaś w 2013 r. z 2012 r. W związku z powyższym stanowiskiem Spółka podjęła decyzje o wyrównaniu członkom Rady Nadzorczej wynagrodzenia miesięcznego za poszczególne nieprzedawnione miesiące tj. od sierpnia 2012 r. do czerwca 2015 r. W miesiącu sierpniu 2015 r. dokonano wypłaty wyrównania wynagrodzenia.

Zważywszy, że od 1 stycznia 2015 r. na skutek zmiany przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadzony został obowiązek ubezpieczeń społecznych członków rad nadzorczych oraz zmianie uległy zasady dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne z tego tytułu, Spółka od wypłaconego wyrównania wynagrodzenia przypadającego za okres od sierpnia 2012 r. do czerwca 2015 r. naliczyła i pobrała składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz zdrowotne.

W związku z powyższym, Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem czy w sytuacji, gdy członkom Rady Nadzorczej zostało w sierpniu 2015 r. wypłacone wyrównanie wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji, jednakże przeważająca część tego wyrównania dotyczy okresu sprzed 1 stycznia 2015 r. tj. sprzed objęcia tych osób obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym (emerytalnym i rentowym), Spółka prawidłowo uznała, że cała należna kwota wyrównania powinna stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz zdrowotne. Czy też skoro w okresie do 31 grudnia 2014 r. członkowie Rady Nadzorczej z tytułu pełnienia funkcji nie podlegali ubezpieczeniu społecznemu a jedynie ubezpieczeniu zdrowotnemu, to należne do tego momentu wynagrodzenie, mimo wypłaty w sierpniu 2015 r. nie powinno stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie a jedynie na ubezpieczenie zdrowotne.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym wyżej przypadku podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe) oraz ubezpieczenie zdrowotne powinna stanowić cała kwota wyrównania wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji członka Rady Nadzorczej, niezależnie od tego, iż przeważająca wartość wynagrodzenia dotyczy okresu sprzed objęcia tego tytułu obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym. Zgodnie bowiem z przepisem art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r., członkowie rady nadzorczej wynagradzani z tytułu pełnienia funkcji podlegają obowiązkowi ubezpieczeń społecznych. Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, łącznie z kosztami uzyskania przychodu i kwotą podatku. Przychodem, od którego wymierzana jest w myśl art. 18 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, składka są zaś wszystkie otrzymane – wypłacone środki pieniężne lub postawione do dyspozycji podatnika należności, chyba że zostały wyłączone z podstawy ustalania składek.

Powyższe oznacza, że członkowie rad nadzorczych wynagradzani z tytułu pełnienia funkcji, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym od dnia powołania, a w niniejszym stanie faktycznym skoro powołanie miało miejsce przed nowelizacją przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia zaprzestania pełnienia funkcji, od całości przychodów, wypłaconych po dniu, w którym objęci zostali obowiązkiem tego ubezpieczenia.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważy ł, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ust 5 cytowanego przepisu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 powołanej powyżej ustawy, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe dla m.in. członków rad nadzorczych, wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji, regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

W myśl, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2015 r., art. 6 ust. 1 pkt 22 i art. 13 pkt 17 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym członkowie rady nadzorczej wynagradzani z tytułu pełnionej funkcji od dnia powołania do dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji.

Ponadto zgodnie z brzmieniem art. 18 ust. 4 pkt 10 wskazanej ustawy w związku z art. 4 pkt 9 tejże ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania, łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 581 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r., do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne członków rad nadzorczych, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Z treści wniosku złożonego w dniu 14 września 2015 r. wynika, iż członkowie Rady Nadzorczej otrzymują z tego tytułu wynagrodzenie i podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu. W sierpniu 2015 r. wnioskodawca wypłacił członkom Rady Nadzorczej w związku ze zmianą interpretacji sposobu wyliczania podstawy wynagrodzenia, wyrównanie wynagrodzenia za okres od sierpnia 2012 r. do czerwca 2015 r.

Powyższa kwota wyrównania wynagrodzenia będzie stanowiła w całości podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków Rady Nadzorczej w miesiącu wypłaty. W konsekwencji, słusznie uznał wnioskodawca, iż wyrównanie wynagrodzenia wypłacane członkom Rady Nadzorczej podlegającym z tego tytułu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym przysługujące zarówno za powyżej wskazany okres stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a w konsekwencji również na ubezpieczenie zdrowotne.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawiony we wniosku z dnia 27 sierpnia 2015 r. stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy w sprawie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i zdrowotne wypłaconego członkom Rady Nadzorczej wyrównania wynagrodzenia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz