Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 14-02-2017 r. – WPI/200000/43/173/2017

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA Nr 173/2017

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz.U. z. 2016 r. poz. 1829 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 963 ze z.m.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 10 lutego 20l7r. przez przedsiębiorcę (…) prowadząca działalność gospodarcza pod firmą(…) w sprawie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dla osoby prowadzącej działalność pozarolniczą, której przedmiotem jest opieka dzienna nad dziećmi w niepublicznym przedszkolu.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczym wskazała, że jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą (…) przeważający kod PKD: 85.10.Z Wychowanie przedszkolne. Wnioskodawca prowadzi przedszkole niepubliczne, jest jego właścicielką i jednocześnie dyrektorem. Otrzymuje od jednostek samorządu terytorialnego dotacje podmiotowe (art. 90 pkt. 3d ustawy o systemie oświaty). Dotacje mogą być wykorzystywane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły, przedszkola lub placówki, a do nich zalicza się m. in. wynagrodzenia pracowników, w tym dyrektora. Za czynności określone dla dyrektora w statucie uważa się m. in. opracowywanie dokumentów programowo-organizacyjnych przedszkola, zatwierdzanie programów i planów pracy. Z tytułu pełnienia funkcji dyrektora przedszkola ustanowił dla siebie wynagrodzenie w 2017 r. w wysokości (…) zł miesięcznie brutto.

Wnioskodawca podkreśla, że dla tego wynagrodzenia nie została sporządzoną odrębna umowa według Kodeksu pracy. Jest ono sfinansowane z dotacji podmiotowej z jednostki samorządu terytorialnego – Urzędu miasta, więc jednocześnie fakt ten według Wnioskodawcy nie rodzi obowiązku do ubezpieczeń społecznych i do ubezpieczenia zdrowotnego na podstawie art. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że z tytułu pełnienia funkcji dyrektora niepublicznego przedszkola dodatkowe wynagrodzenie, finansowane wyłącznie z dotacji jednostek samorządu terytorialnego, pobierane jest przez niego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że nic podlega składkom na ubezpieczenie społeczne, ponieważ jest emerytem w wieku emerytalnym, a z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opłaca ubezpieczenie zdrowotne.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Wnioskodawca uważa, iż z tytułu dodatkowego wynagrodzenia, finansowanego wyłącznie z dotacji jednostek samorządu terytorialnego pobieranego z tytułu pełnionej przez niego funkcji dyrektora niepublicznego przedszkola, którego jest właścicielem jest brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. udzielenie interpretacji dotyczącej ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

W myśl art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Katalog podmiotów objętych obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi zawarty został w art. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osobami z nimi współpracującymi. Osoby prowadzące pozarolniczą działalność, podlegające z tego tytułu obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, objęte są również obowiązkowym ubezpieczeniem wypadkowym (art. 12 ust. I), natomiast ubezpieczenie chorobowe jest dla wymienionych osób dobrowolne (art. 11 ust. 2).

Jednocześnie, jak stanowi art. 8 ust. 6 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność, uważa się osobę prowadzącą publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawczyni w stanie faktycznym wskazała, iż prowadzi (…) jest jego właścicielem i jednocześnie pełni funkcję dyrektora lej placówki. Wnioskodawczyni wskazała, iż działalność ta finansowana jest z dotacji podmiotowych, które otrzymuje z jednostki samorządu terytorialnego – Urzędu Miasta, na podstawie art.90 pkt.3d ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U z 2016r., poz.1943 ze zm.), mogą one być wykorzystywane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły, przedszkola lub placówki, do których zalicza się m.in. wynagrodzenie dyrektora. Ponadto, Wnioskodawczym wskazała, że jest emerytem i ma ustalone prawo do emerytury.

Podsumowując powyższe, Wnioskodawczyni jako osoba prowadząca niepubliczne przedszkole na gruncie przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych uważana jest za osobę prowadzącą pozarolnicza działalność, która objęta jest obowiązkowo ubezpieczeniami społecznymi na podstawie art. 6 ust. 1 pkt. 5 oraz art. 12 ust. 1 ustawy.

Podleganie osób prowadzących pozarolniczą działalność ubezpieczeniom społecznym wiąże się z obowiązkiem opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, a podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla osób prowadzących działalność pozarolniczą stanowi, stosownie do art. 18 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zadeklarowana kwota, nic niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy. Składka w nowej wysokości obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny, należy w tym miejscu zaznaczyć, iż sytuację zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych reguluje art. 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Oznacza to, że dla celów ustalenia obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne w sytuacji m.in. osoby, która prowadzi pozarolniczą działalność (tu: prowadzącej w ramach tej działalności niepubliczne przedszkole) i ma jednocześnie prawo do emerytury (jak w przypadku Wnioskodawcy) stosuje się zapisy art.9 ust.5 powołanej ustawy. Zgodnie z art.9 ust.5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, osoby, o których mowa w art. 6, niewymienione w ust. 4. 4a i 4c, mające ustalone prawo do emerytury lub renty podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Z powyższego wynika, że osoba prowadząca pozarolniczą działalność mająca ustalone prawo do emerytury, może dobrowolnie na swój wniosek być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z tytułu prowadzenia tejże działalności. Oznacza to, że ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu prowadzenia ww. działalności dla tej osoby (jak w przypadku Wnioskodawcy) mają charakter dobrowolny.

Odnosząc się do kwestii ubezpieczenia zdrowotnego osoby prowadzącej pozarolniczą działalność Zakład zaznacza, iż nie jest właściwy do udzielenia interpretacji w zakresie spraw dotyczących objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, jednakże na podstawie art. 109a ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2016r. poz. 1793 ze zm.) sprawy dotyczące obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne należą do właściwości Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Na podstawie art. 66 ust. 1 pkt. 1) lit. c) ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub ubezpieczeniem społecznym rolników, które są osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą lub osobami z nimi współpracującymi, z wyłączeniem osób, które zawiesiły wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Stosownie do art. 84 ust 1 powołanej ustawy – składkę na ubezpieczenie zdrowotne opłaca osoba podlegająca ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne osób prowadzących pozarolniczą działalność, zgodnie z art. 81 ust 2 powołanej ustawy, stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 75 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Składka w nowej wysokości obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonym w dniu 10 lutego 2017r. oraz obowiązujące przepisy prawne – powołane powyżej, należy uznać, iż pobieranie przez przedsiębiorcę, który w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzi niepubliczne przedszkole – wynagrodzenie z tytuł pełnionej w nim funkcji dyrektora, finansowane wyłącznie z dotacji podmiotowych jednostek samorządu terytorialnego przyznawanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne osoby prowadzącej pozarolniczą działalność w rozumieniu przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Podsumowując. Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 10 lutego 2017r.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz