Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 6-09-2018 r. – DI/100000/43/884/2018

Jednorazowe rekompensaty wypłacane w związku z likwidacją nagród jubileuszowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 357

Na podstawie art. 34 ust. 11 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r., poz.646), w związku z art. 83 d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r., poz.1778 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (…) złożonym w dniu 27 lipca 2018 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości jednorazowych rekompensat wypłacanych w związku z likwidacją nagród jubileuszowych.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2018 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (…) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 lipca 2018 r. doręczonym dnia 23 sierpnia 2018 r.

Wnioskodawca wskazał, że aktualnie, zgodnie z Regulaminem wynagradzania Spółka wypłaca pracownikom nagrody jubileuszowe za długoletnią, nieprzerwaną pracę w (…). Prawo do wypłaty nagrody jubileuszowej przysługuje pracownikom nie częściej niż co 5 lat tj. za 5, 10 oraz 15 lat pracy w (…). Spółka planuje przeprowadzić likwidację tego składnika wynagradzania poprzez zmianę regulaminu wynagradzania oraz zawarcie z pracownikami porozumienia bądź wypowiedzenia warunków płacy. W miejsce zlikwidowanej nagrody jubileuszowej planowana jest wypłata jednorazowych rekompensat wszystkim pracownikom bez względu na rodzaj zawartej umowy (okres próbny, czas określony, na zastępstwo) według przyjętych kryteriów np. w wysokości najbliższej przysługującej pracownikowi nagrody lub w wysokości najbliższej przysługującej pracownikowi nagrody ale naliczonej proporcjonalnie na dzień likwidacji świadczenia itp. Od wypłaconych rekompensat (tak jak w przypadku nagród jubileuszowych) zostanie pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych, nie zostaną pobrane składki na ubezpieczenia społeczne.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca stwierdza, że podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat (§ 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe). Zgodnie z zapisami Regulaminu wynagradzania pracownik jest uprawniony do nagrody nie częściej niż co 5 lat, stąd nagroda ta jest wyłączana z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Zdaniem wnioskodawcy wypłata rekompensat z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych również powinna być zwolniona ze składek na ubezpieczenia społeczne, gdyż dotychczasowe przepisy, na podstawie których nagrody te były przyznawane, przewidywały ich wypłatę nie częściej niż co 5 lat.

Wnioskodawca zauważa dalej, że według dotychczasowej praktyki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych decydującym kryterium pozwalającym na zastosowanie przedmiotowego wyłączenia jest bowiem częstotliwość przyznawania nagrody jubileuszowej a nie jej wypłacania. Tak więc, jeżeli obowiązujące dotychczas regulacje wewnątrzzakładowe przewidywały nagrodę jubileuszową w odstępach 5-letnich, fakt jej jednorazowego wypłacenia wcześniej w związku z likwidacją tego składnika wynagrodzenia nie zmienia, zdaniem wnioskodawcy, zasady, iż są one wyłączone spod podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

W ten sposób zagadnienie zostało rozstrzygnięte m.in. przez Oddział ZUS w Gdańsku w interpretacji z dnia 25 kwietnia 2016 r., znak: DI/100000/43/409/2016, w której stwierdzono:

Przepis ten (§ 2 ust. 1 rozporządzenia składkowego) znajduje również zastosowanie w sytuacji, gdy pracodawca likwidując w zakładowym układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania swych pracowników instytucję nagród jubileuszowych, przewiduje możliwość wypłaty świadczeń pieniężnych mających charakter rekompensaty za rezygnację z przyznawania nagród jubileuszowych.

Z powyższego wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej). Co istotne wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagrody jubileuszowe podlegają jedynie wtedy, gdy zasady (warunki) ich przyznawania zostaną uregulowane w zakładowych źródłach prawa pracy (np. w regulaminie wynagradzania, zakładowym układzie zbiorowym pracy).

Podobnie następujące interpretacje:

DI/100000/451/396/2012 z 21 maja 2012 r. wydana przez oddział w Gdańsku, WPI/200000/451/411/2011 z 7 lipca 2011 r. wydana przez oddział w Lublinie.

Wnioskodawca w całości popiera pogląd zaprezentowany w powyższych interpretacjach.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 20 lipca 2018 r. wnioskodawca oświadczył, że jednorazowe rekompensaty z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych, o których mowa we wniosku będą stanowić przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 200 ze zm.) osiągane przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe.

Stanowisko wyrażone przez (…) we wniosku o wydanie interpretacji uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. z 2017 r., poz.1949), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak podniesiono powyżej, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Pośród tych przychodów, w §2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia, wymienia się nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Przepis ten, jak zauważył wnioskodawca, znajduje również zastosowanie w sytuacji, gdy pracodawca likwidując w zakładowym układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania instytucję nagród jubileuszowych, przewiduje możliwość wypłaty świadczeń pieniężnych mających charakter rekompensaty za rezygnację z przyznawania nagród jubileuszowych.

Z powyższego wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).

Tym samym, rozstrzygając możliwość wyłączenia jednorazowych rekompensat spod obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, należy wziąć pod uwagę łącznie dwie przesłanki – wypłata rekompensat następuje w związku z likwidacją nagród jubileuszowych, a dotychczas obowiązujące zasady przyznawania i wypłaty tych nagród jubileuszowych przewidywały, że nie przysługiwały one częściej, niż co 5 lat.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana, Stosownie do art.35 ust.1 i ust.2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz