Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 5-03-2019 r. – DI/100000/43/153/2019

Ubezpieczenie grupowe na życie a składki ZUS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 135/2019

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r., poz.646 ze zm.), w związku z art. 83 d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r., poz.1778 ze :m.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (…) złożonym w dniu 6 lutego 2019 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości korzyści materialnej polegającej na zakupie przez pracownika polisy grupowego ubezpieczenia zdrowotnego po cenie niższej niż detaliczna.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2019 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (…) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2019 r. doręczonym dnia 25 lutego 2019 r.

Wnioskodawca wskazał, że w trosce o zdrowie pracowników planuje w 2019 roku wykupić polisę grupowego ubezpieczenia zdrowotnego (…) na warunkach korzystniejszych aniżeli dla klienta indywidualnego. Przedmiotem ubezpieczenia będzie zdrowie ubezpieczonych pracowników.

Na podstawie wykupionej polisy oraz Ogólnych Warunków Grupowego Ubezpieczenia Zdrowotnego (…) udzieli ubezpieczonym pracownikom ochrony ubezpieczeniowej w zakresie:

  1. udostępnienia oraz pokrycia kosztów ambulatoryjnych usług medycznych realizowanych w placówkach Partnerów Medycznych: ambulatoryjnych konsultacji lekarskich, ambulatoryjnych badań laboratoryjnych i diagnostycznych,
  2. refundacji części kosztów usług medycznych zrealizowanych poza siecią placówek Partnerów Medycznych,
  3. wypłaty świadczenia z tytułu pobytu w szpitalu w celu leczenia choroby lub obrażeń ciała .

Szczegółowy wykaz świadczeń przysługujących ubezpieczonym określa Katalog Usług Medycznych w zależności od przyjętego wariantu ubezpieczenia zdrowotnego.

Uprawnienia pracowników do korzystania z polisy grupowego ubezpieczenia zdrowotnego będą zawarte w Regulaminie wynagradzania pracowników, w którym zostaną wprowadzone dodatkowe świadczenia, tj. ubezpieczenie zdrowia pracowników. Takie ubezpieczenie będzie dodatkowym świadczeniem, innym niż medycyna pracy, jakie pracodawca zobowiązał się zapewnić pracownikom. Warunkiem przystąpienia pracownika do polisy grupowego ubezpieczenia zdrowotnego będzie częściowa odpłatność pracownika za ubezpieczenie. Zatem świadczenia nie będą darmowe, będą świadczeniami odpłatnymi w wielkości ustalonej przez pracodawcę w Regulaminie wynagradzania.

Konstrukcja odpłatności będzie polegać na tym, iż pracodawca będzie opłacać polisę w składkach miesięcznych, przy czym część składki sfinansowana będzie przez pracodawcę i będzie stanowić koszt dla Banku, a część będzie finansowana przez pracownika (ubezpieczenie częściowo finansowane przez ubezpieczonego i częściowo przez płatnika składek). Jednocześnie wnioskodawca wskazuje, że powyższe świadczenia w części finansowanej przez pracodawcę będą stanowić przychód pracownika, opodatkowany w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, od którego Bank jako płatnik odprowadzi zaliczki na podatek dochodowy. Świadczenia te jednakże, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, należy wyłączyć z podstawy’ wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca zauważa, że zgodnie z art. 18 ust. 1 w zw. z art. 6 ust.1 pkt 1 i art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 wspomnianej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia

pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jednocześnie wnioskodawca nadmienia, że katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe reguluje:

  1. powołane powyżej rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. – zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26), podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji;
  2. powołana powyżej ustawa z dnia 13 października 1998 r. – zgodnie z art. 18 ust. 2 w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników, nie uwzględnia się wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków.

W świetle powyższego przepisu rozporządzenia wynika, iż składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z Regulaminu Wynagradzania (w opisanym stanie faktycznym pracodawca zamierza wprowadzić stosowne zapisy do obowiązującego regulaminu), udostępnioną przez pracodawcę za częściową odpłatnością, która polega na partycypowaniu pracownika w pokryciu zakupu grupowego ubezpieczenia zdrowotnego. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w rozporządzeniu, wówczas gdy pracodawca dokona zakupu po cenach niższych niż te, które pracownik zobowiązany byłby uiścić w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tych dóbr.

Z powyżej przytoczonych obowiązujących przepisów prawa w zakresie ustalania podstawy wymiaru składek oraz opisanego stanu faktycznego wynika, iż różnica pomiędzy ceną rynkową zakupionego przez pracodawcę Grupowego Ubezpieczenia na Zdrowie a odpłatnością ponoszoną przez pracowników nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Jednocześnie pismem z dnia 21 lutego 2019 r. doręczonym dnia 25 lutego 2019 r. w celu uzupełnienia wniosku w zakresie opisu zdarzenia przyszłego wnioskodawca wyjaśnił, że:

„Wnioskodawca zamieści w Regulaminie wynagradzania postanowienie o finansowaniu przez pracodawcę dodatkowych świadczeń zdrowotnych w ramach zawartej umowy z firmą ubezpieczeniową. Wysokość składki – stanowiąca różnicę pomiędzy składką, którą będzie finansował swoim pracownikom pracodawca a składką, którą będzie opłacał pracownik – będzie stanowić przychód pracownika wynikający ze stosunku pracy.

Przedmiotowe postanowienie zostanie umieszczone w stosownym Regulaminie wynagradzania, a pracownicy będą ponosili częściową odpłatność za te świadczenia. Uprawnienie do zakupu polisy grupowego ubezpieczenia zdrowotnego przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne będzie każdorazowo wynikało z zapisów Regulaminu wynagradzania obowiązującego u pracodawcy”.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października, 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018r. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 w związku z art.20 ust.1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników’ stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób Fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z przywołanym przez wnioskodawcę § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupi po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W świetle powyższego, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością.

Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr. Podsumowując, jeżeli świadczenie na rzecz pracownika wynikające z regulaminu wynagradzania przybierze postać zakupu po cenach niższych niż detaliczne usług (tu: w postaci polisy grupowego ubezpieczenia zdrowotnego) oraz nie będzie stanowić ekwiwalentu w formie pieniężnej i będzie stanowić przychód uzyskiwany przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to będzie podlegać ono wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie powołanego wyżej przepisu rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

źródło: https://bip.zus.pl

Wytłuszczenia dokonane przez redakcję

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz