Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 18-05-2015 r. – WPI/200000/43/557/2015

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA 557/2015

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r.. poz.584) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r.. poz 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 11 maja 2015 r. przez przedsiębiorcę (…) w sprawie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dla zleceniobiorcy w przypadku, gdy ma ustalone wynagrodzenie w formie prowizyjnej.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek złożony przez przedsiębiorcę o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, że (…) zatrudnia osoby na stanowisku przedstawiciela ds. odszkodowań na podstawie umowy zlecenia. Na tej podstawie Zleceniobiorca jest zobowiązany do pośredniczenia za wynagrodzeniem przy zawieraniu ich w jego imieniu.

Wnioskodawca informuje, że w ramach wykonywania przedmiotu umowy Zleceniobiorca zobowiązany jest do a) rzetelnego i niewprowadzającego w błąd przedstawiania klientom oferty Zleceniodawcy, b) zawierania z klientami umów, po uprzednim zweryfikowaniu zgodności danych klienta z okazanymi przez niego dokumentami, potwierdzającymi te dane oraz wg wytycznych Zleceniodawcy, c) przyjmowania od klientów dokumentacji i informacji wymaganych przez Zleceniodawcę do prawidłowego wykonania umowy zawartej z klientem, oraz współpracy w tym zakresie z klientem, a także dostarczanie tej dokumentacji bez zbędnej zwłoki do Zleceniodawcy, d) udostępniania klientom wszelkich materiałów reklamowych i informacyjnych dotyczących usług świadczonych przez Zleceniodawcę, e) udzielanie klientom fachowych i rzetelnych informacji na temat zasad zawierania i wykonywania umów przez Zleceniodawcę.

Wnioskodawca wskazuje, że tytułem wynagrodzenia Zleceniobiorca otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości ustalonej zgodnie z załącznikiem do umowy Zleceniodawca nabywa prawo do wynagrodzenia w chwili otrzymania przez Zleceniodawcę wynagrodzenia z tytułu wykonywania umów zawartych przez Zleceniobiorcę lub przy których zawarciu Zleceniobiorca uczestniczył. Podstawę obliczania prowizji stanowi kwota, którą Zleceniodawca faktycznie uzyskał tytułem świadczonych usług. Określony w umowie procent od tej kwoty stanowi wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy. Wynagrodzenie Zleceniobiorcy wypłacane jest w terminie 7 dni od dnia przedłożenia rachunku wystawionego na podstawie raportu przesłanego przez Zleceniodawcę.

Wnioskodawca informuje, że współpraca z przedstawicielami ds. odszkodowań odbywa się zatem wyłącznie na podstawie wynagrodzenia prowizyjnego, które jest wypłacane w zależności od osiągniętych rezultatów. Zleceniobiorca nie otrzymuje stałego, comiesięcznego wynagrodzenia. Jeżeli w danym miesiącu nie zostanie wypłacone żadne świadczenie z tytułu umów zawartych przy udziale Zleceniobiorcy, to Zleceniobiorca niw otrzymuje od spółki żadnej kwoty tytułem wynagrodzenia. Wnioskodawca podnosi również, że Zleceniobiorca nie jest zobowiązany do zawarcia określonej ilości umów w czasie trwania umowy. Możliwa jest zatem taka sytuacja, zc Zleceniobiorca nie doprowadzi do zawarcia ani jednej umowy na rzecz Zleceniodawcy lub z żadnej z tych umów nie zostanie Zleceniodawcy wypłacone wynagrodzenie, przez co przez cały czas trwania umowy Zleceniobiorca nie otrzyma wynagrodzenia.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Wnioskodawca podnosi, że zgodnie z art.6 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 13.10.1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 2015, poz.121), obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają,z zastrzeżeniem art.8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwane dalej „zleceniobiorcami”, oraz osobami z nimi współpracującymi, z zastrzeżeniem ust. 4. Zgodnie z art.18 ust.3 ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców ustala się zgodnie z ust.l, tj. w oparciu o przychód, jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie zlecenia albo w innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

Według Wnioskodawcy, w przypadku wynagrodzenia prowizyjnego podstawę wymiaru składki stanowi suma przychodów z tytułu wynagrodzenia prowizyjnego w danym miesiącu. Jeżeli w danym miesiącu Zleceniobiorcy nie zostało wypłacone wynagrodzenie, to podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne wynosi 0 zł, a zatem nic powstanie obowiązek uiszczenia składek za ten miesiąc.

W opinii Wnioskodawcy, jeżeli przez cały czas trwania umowy nie zostanie wypłacone wynagrodzenie prowizyjne, gdyż Zleceniobiorca nie doprowadzi do zawarcia ani jednej umowy na rzecz Zleceniodawcy, to przez cały czas trwania umowy nie powstanie obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Mimo tego, przez cały czas trwania umowy Zleceniobiorca będzie podlegał ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z. art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą przedmiotowej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Niniejsza interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie indywidualnej sprawy Wnioskodawcy będącego przedsiębiorcą.

W myśl art. 18 ust. 1, 3 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla zleceniobiorcy stanowi uzyskany przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). jeżeli w umowie określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie z wyłączeniem w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 sierpnia 2010 r .- przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ( Dz. U. z 1998 r . Nr 161, poz. 1106 ze zm.).

Ponadto Zakład wskazuje, iż zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne reguluje art. 81 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 149 ). Zgodnie z treścią powyżej wskazanego art. 81 ust. 1 i ust. 6 – do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne m.in. osób wykonujących prace na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejsza się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek, potrąconych przez płatników ze środków ubezpieczonego, zgodnie z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Przychodami w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są w myśl jej art. 4 pkt 9: przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanego bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy.

Z treścią wniosku złożonego w dniu 11 maja 2015r. wynika, iż osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia na stanowisku przedstawiciela ds. odszkodowań otrzymują wynagrodzenie prowizyjne, którego wysokość jest ustalana zgodnie z załącznikiem do zawartej z nimi umowy. Oznacza to. iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne tych osób stanowi kwota wypłaconego bądź postawionego do dyspozycji zleceniobiorcy przychodu w rozumieniu przepisów podatkowych.

Zgodnie z art.46 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych płatnik składek jest obowiązany według zasad wynikających z przepisów ustawy obliczać, potrącać z dochodów ubezpieczonych, rozliczać oraz opłacać należne składki za każdy miesiąc kalendarzowy. Natomiast w myśl §2 ust.6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 2008 r . w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn.Dz. U. Nr 78. poz. 465 z późn. zm.) dla ubezpieczonego, którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód, płatnik składek w raporcie imiennym miesięcznym uwzględnia należne składki na ubezpieczenia społeczne od wszystkich dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego wypłat – od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy – stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, z uwzględnieniem ograniczenia, o którym mowa w art 19 ustawy.

W konsekwencji obowiązek naliczenia i odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczna i ubezpieczenie zdrowotne tj. rozliczenia składek z tytułu umów cywilnoprawnych , w których odpłatność za ich wykonywanie określono kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo jak w przypadku Wnioskodawcy – prowizyjnie, powstaje wyłącznie za miesiące, w których dokonano wypłaty wynagrodzenia.

Reasumując, składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne ww zleceniobiorcy płatnik składek ma obowiązek naliczyć i odprowadzić od kwoty faktycznie osiągniętego w danym miesiącu kalendarzowym przychodu, zatem w miesiącu, w którym przychód nie został wypłacony (pozostawiony do dyspozycji) podstawa wymiaru tychże składek jest zerowa.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 11 maja 2015r.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz