Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 2-02-2018 r. – DI/100000/43/1470/2017

Decyzja nr 4 – stanowisko prawidłowe- braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia otrzymywanego przez członka zarządu powołanego do pełnienia tej funkcji na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 40

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2017 r., poz. 2168 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1778 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stanowisko przedsiębiorcy (…) z siedzibą w (…) zawarte we wniosku złożonym w dniu 12 grudnia 2017 r.:

  • uznaje za prawidłowe w przedmiocie dotyczącym braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia otrzymywanego przez członka zarządu powołanego do pełnienia tej funkcji na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników,
  • uznaje za prawidłowe w przedmiocie dotyczącym obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia otrzymywanego przez Członka zarządu z tytułu umowy zlecenia, na podstawie której Członek zarządu wykonuje usługi doradcze.

UZASADNIENIE

Dnia 12 grudnia 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) z siedzibą w (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2018 r , doręczonym w dniu 12 stycznia 2018 r. oraz pismem z dnia 23 stycznia 2018 r., doręczonym w dniu 25 stycznia 2018 r .

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że spółka na stanowisko v-ce Prezesa zarządu powołała jednego ze wspólników. Nastąpiło to na mocy uchwały zgromadzenia wspólników w którym określono też wynagrodzenie powołanego.

Wnioskodawca zaznacza, że do obowiązków v-ce Prezesa należy sprawowanie kontroli nad firmą, gospodarowanie majątkiem oraz reprezentowanie spółki w kontaktach zewnętrznych.

Spółka chce jednocześnie zawrzeć z Prezesem Zarządu umowę na świadczenie usług doradczych. Usługi te zostaną ścisłe zawarte w umowie zleceniu ze spółką. Usługi te polegają na:

  • udziale w kreowaniu polityki handlowej firmy,
  • konsultacjach w zakresie IT oraz wdrażanych technologii informatycznych,
  • realizacji zadań sprzedażowych wynikających z przyjętego przez Spółkę planu,
  • doradztwie w zakresie pozyskiwania nowych klientów i produktów.

Wobec powyższego wnioskodawca kieruje pytania:

  • czy wynagrodzenie otrzymywane przez członka zarządu na podstawie powołania i świadczącego jednocześnie usługi doradcze na podstawie umowy zlecenia podlegają podstawie składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne,
  • czy wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenie na świadczenie usług doradczych jeśli Zleceniobiorca nie posiada innego tytułu do ubezpieczenia podlegają obowiązkowo składkom na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca wskazał, że jego zdaniem jeśli powołanie do zarządu nastąpiło na mocy uchwały wspólników, daje to prawo do prowadzenia spraw spółki, nie powoduje jednak automatycznego powstania stosunku pracy czy kontraktu cywilnoprawnego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 oraz art. 11 i 12 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przychód uzyskany tytułem wynagrodzenia za prowadzenie spraw spółki na podstawie powołania do zarządu nie jest podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

W tym przypadku jedynym tytułem do zapłaty składek będzie wynagrodzenie tytułem umowy zlecenie na świadczenie usług doradczych dla spółki.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 9 stycznia 2018 r ., doręczonym w dniu 12 stycznia 2018 r . wnioskodawca wskazał, że osoba wykonująca umowę zlecenie będąca jednocześnie v-ce Prezesem nie posiada dodatkowego tytułu do ubezpieczeń społecznych (tj. umowy o pracę lub innej umowy cywilnoprawnej).

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 23 stycznia 2018 r ., doręczonym w dniu 25 stycznia 2018 r . wnioskodawca wskazał, że wynagrodzenie wypłacane członkowi zarządu z tytułu świadczenia usług doradczych jest zakwalifikowane do art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawy z dnia 26 lipca 1991r.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie dotyczącym braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia otrzymywanego przez członka zarządu powołanego do pełnienia tej funkcji na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników, uznać należy za prawidłowe.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust. 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Zgodnie natomiast z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Wskazać przy tym należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego.

Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego zawartego w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, którymi jest związany.

Zwrócić należy w związku z tym uwagę, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do opisu stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Powyższe wynika z faktu braku możliwości negowania przez Zakład okoliczności i stwierdzeń podanych przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę, obciąża więc jedynie przedsiębiorcę.

Przenosząc powyższe na grunt przedstawionego przez przedsiębiorcę opisu stanu faktycznego wskazać należy, iż Zakład związany jest oświadczeniami przedsiębiorcy wskazującymi na to, iż osoba wykonująca umowę zlecenie będąca jednocześnie v-ce Prezesem zarządu nie posiada innego dodatkowego tytułu do ubezpieczeń społecznych tj. umowę o pracę lub inną umowę cywilnoprawną.

Obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym podlega osoba, która posiada określony tytuł do ubezpieczeń wskazany przez ustawodawcę. Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym uregulowane zostały w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

Dyspozycja treści art. 6 ust. 1 w/w ustawy, zawiera katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty.

Dodatkowo należy wskazać, iż w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy obowiązkowo ubezpieczeniu chorobowemu podlegają osoby będące pracownikami, członkami rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych, oraz osoby odbywające służbę zastępczą. Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają osoby podlegające ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Zgodnie z art. 201 § 4 Kodeksu spółek handlowych członek zarządu powoływany i odwoływany jest uchwałą wspólników. Chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Powołanie jest ogólnym terminem obejmującym każdą formę prowadzącą do nawiązania stosunku organizacyjnego. Następstwem nawiązania stosunku organizacyjnego może być nawiązanie stosunku obligacyjnego np. umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej. O powyższym decydują strony umowy, poprzez złożenie oświadczeń woli o stosownej treści.

Pogląd, iż powołanie członka zarządu spółki kapitałowej nie zawsze oznacza nawiązanie stosunku pracy pomiędzy spółką a członkiem zarządu znajduje odzwierciedlenie w doktrynie i judykaturze (vide: wyrok Sądu Najwyższego z dnia 2 grudnia 2004r., sygn. akt: I PK 51/04). Częstokroć dochodzi do nawiązania stosunku wewnętrznego o charakterze organizacyjnym. Osoba powołana na członka zarządu, aby otrzymywać wynagrodzenie nie musi być zatrudniona jedynie na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy innej umowy cywilnoprawnej, do której stosuje się przepisy o zleceniu.

Zatem, członek zarządu spółki powołany do pełnienia tej funkcji wyłącznie na podstawie uchwały właściwego organu spółki nie podlega obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i w konsekwencji brak jest obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez członka zarządu za pełnioną funkcję. Taki bowiem tytuł nie został wymieniony w treści dyspozycji wyżej cytowanego art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz powiązanym art. 11 i 12 tej ustawy.

Tym samym, wynagrodzenie wypłacone członkowi Zarządu, z tytułu pełnionej funkcji na podstawie samego powołania nie będzie podlegało obowiązkowi opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe. .

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie dotyczącym obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia otrzymywanego przez członka zarządu z tytułu umowy zlecenia, na podstawie której członek zarządu wykonuje usługi doradcze, uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są m.in. osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Zleceniobiorcy stosownie do art. 12 ust. 1 w związku z art. 13 pkt 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych – w okresie od dnia oznaczonego w umowie zlecenia jako dzień rozpoczęcia wykonywania umowy do dnia jej rozwiązania lub wygaśnięcia, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz ubezpieczeniu wypadkowemu. Ubezpieczenie chorobowe jest dla tych osób dobrowolne, o czym stanowi art. 11 ust. 2 wskazanej ustawy.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 w zw. z art. 18 ust. 3 oraz w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób wykonujących swą pracę w oparciu o umowę o świadczenie usług, do której zastosowanie znajdują przepisy kodeksu cywilnego odnośnie umowy zlecenia stanowi przychód z tytułu tej umowy, jeżeli w umowie zlecenia określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

Przychodami na gruncie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są w myśl jej art. 4 pkt 9 przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

W świetle powyższych, jeżeli umowa zlecenia w ramach, której wykonywane są usługi doradcze jest jedynym tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, należy z tytułu tej umowy opłacać składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe, a także ubezpieczenie chorobowe jeżeli osoba taka dobrowolnie zgłosi się do tego ubezpieczenia.

Jak wynika z treści wniosku osoba wykonująca umowę zlecenie będąca jednocześnie Prezesem zarządu nie posiada innego dodatkowego tytułu do ubezpieczeń społecznych tj. np. umowę o pracę lub inną umowę cywilnoprawną.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 23 stycznia 2018 r . stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał, że wynagrodzenie wypłacane członkowi zarządu z tytułu świadczenia usług doradczych należy uznać za pochodzące z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu należy wskazać, że art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016r., poz. 2032 ze zm.) odnosi się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7, tj. przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Ponadto należy podkreślić, iż co do zasady umowa o zarządzanie spółką (kontrakt menedżerski) jest w istocie umową nienazwaną o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia i zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowi odrębny tytuł do ubezpieczeń społecznych.

Tym samym, stanowisko przedsiębiorcy wskazujące, na obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, ubezpieczanie wypadkowe, z tytułu umowy zlecenia w ramach, której wykonywane są usługi doradcze uznać należy za prawidłowe.

Ponadto, Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, iż nie wydaje interpretacji indywidualnych w zakresie, obowiązku podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu i w konsekwencji obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne, gdyż ustawodawca nie przyznał mu kompetencji w tym zakresie, na co wskazuje treść ww. art.83 d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W związku z czym w oparciu o art. 66 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego organ zawiadamia, iż w przedmiotowej sprawie w zakresie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne wnioskodawca jest uprawniony do wniesienia podania do właściwego miejscowo Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Takie podania złożone zgodnie z niniejszym zawiadomieniem, w terminie 14 dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz