Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 17-04-2019 r. – WPI/200000/43/354/2019

Pakiet (abonament) medyczny a składki ZUS. Kiedy opieka medyczna finansowana przez pracodawcę korzysta ze zwolnienia z oskładkowania?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 354/2019

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 06 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 300), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 01 kwietnia 2019 r., uzupełnionym w dniu 15 kwietnia 2019r. przez przedsiębiorcę: (…) uznaje za prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne różnicy w wartości abonamentu medycznego opłacanej przez Wnioskodawcę pracownikom, a wartością opłacaną przez pracownika.

UZASADNIENIE

W dniu 01 kwietnia 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (…) na podstawie art. 34 Prawa przedsiębiorców w sprawie możliwości nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne różnicy w wartości abonamentu medycznego opłacanej przez Wnioskodawcę pracownikom, a wartością opłacaną przez pracownika.

Opis zdarzenia przyszłego:

Spółka ma zamiar podpisać umowę o świadczenie usług medycznych z podmiotem leczniczym, w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz.U. z 2016r. poz. 638 z późn. zm.), w formie abonamentu. Pracownicy przystępujący do ubezpieczenia będą korzystać z usług medycznych oraz szczepień ochronnych. Składka miesięczna ma być finansowana przez spółkę i pracownika. Jednocześnie bez względu na to jaki wariant ubezpieczenia zostanie przypisany danemu pracownikowi, pracownik będzie opłacał składkę w wysokości zł (…), a różnicę pokryje spółka, na podstawie:

  1. Regulaminu Wynagradzania Pracowników „Pracodawca przy uwzględnieniu swoich możliwości ekonomicznych, może z własnych środków finansować w całości lub w części pracownikom, którzy wyrazili na to zgodę, dodatkowe świadczenia medyczne, w tym w postaci abonamentu medycznego”.
  2. § 2 ust. 1 pkt 26 – Rozporządzenia Ministra Pracy I Polityki Socjalnej z dn. 18 grudnia 1998r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: „26) korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu i przybierają postać niepieniężną polegającą m in. na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji”.

Własne stanowisko wnioskodawcy w sprawie:

Spółka stoi na stanowisku, iż różnica wartości abonamentu medycznego opłacanego przez spółkę, a wartością opłacaną przez pracownika jest przychodem, ale jest wolna od składki społecznej i zdrowotnej.

Spółka zwraca się z wnioskiem o wydanie decyzji, czy dokonana przez nas interpretacja przepisów jest prawidłowa.

W dniu 02 kwietnia 2019 r. Zakład wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie zdarzenia przyszłego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonego w dniu 01 kwietnia 2019 r. poprzez wskazanie, czy z regulaminu wynagradzania obowiązującego u Wnioskodawcy wynika zapis, iż pracownik będzie współfinansował abonament medyczny wraz z pracodawcą, oraz wskazanie, czy różnica w wartości abonamentu medycznego w części opłacanej przez spółkę za pracownika stanowi przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 1509 ze zm.).

W dniu 15 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca złożył pismo z dnia 11 kwietnia 2019 r., będące odpowiedzią na wezwanie, w którym wyjaśnił, iż możliwość zakupu przez pracowników w ramach zawartej umowy o świadczenie usług medycznych z podmiotem leczniczym, świadczeń objętych zakresem tej umowy po cenie niższej niż detaliczna oraz zasady współfinansowania ww. świadczeń przez spółkę (pracodawcę) i pracowników wynika będą z zapisów Regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wartość abonamentu medycznego finansowana przez pracodawcę wynikająca z umowy o świadczenie usług medycznych z podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (różnica w wartości abonamentu medycznego opłacana przez spółkę pracownikom a wartością opłacana przez pracownika) będzie stanowić dla pracowników przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. (Dz. U. z 2018r. poz. 1509).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1510 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) – to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną – formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca ma zamiar podpisać umowę o świadczenie usług medycznych na rzecz swoich pracowników z podmiotem leczniczym w formie abonamentu. Z regulaminu wynagradzana obowiązującego u Wnioskodawcy wynika możliwość zakupu przez pracowników świadczeń objętych zakresem tej umowy po cenie niższej niż detaliczna oraz zasady współfinansowania ww. świadczeń przez pracodawcę/spółkę, co potwierdził Wnioskodawca w złożonej odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 kwietnia 2019r. Wnioskodawca wskazał również, w złożonej w dniu 11.04.2019 r. odpowiedzi na wezwanie, że wartość abonamentu medycznego finansowana przez pracodawcę, wynikająca z umowy o świadczenie usług medycznych z podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (różnica w wartości abonamentu medycznego opłacana przez spółkę pracownikom, a wartością opłacaną przez pracownika), będzie stanowić przychód pracowników ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.).

Uwzględniając powyższe, tj. biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że różnica w wartości abonamentu medycznego opłacana przez Wnioskodawcę pracownikom a wartością opłacana przez samych pracowników na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 01 kwietnia 2019 r., uzupełnionym w dniu 15 kwietnia 2019r., opis stanu faktycznego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne różnicy w wysokości składki wynikającej z tytułu umowy oświadczenie usług medycznych, zawartej na rzecz pracowników, w części finansowanej przez Pracodawcę pracownikom, którzy przystąpią do ubezpieczenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wytłuszczenia dokonane przez redakcję

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz