Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 6-07-2016 r. – WPI/200000/43/751/2016

Karnety sportowe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 751/2016

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 963) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedsiębiorcy: (…) Sp. z o.o. przedstawione we wniosku złożonym w dniu 01 lipca 2016 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości współfinansowanej przez pracodawcę części składki na usługi sportowe (karnety sportowe) na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 lipca 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) Sp. z o.o. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego zwrócił się o wydanie interpretacji w zakresie oskładkowania dopłat do karnetów sportowych dla Pracowników ze środków obrotowych Pracodawcy.

Zgodnie z obowiązującym tzw. „Zarządzeniem – Zasady dopłat do programu Multisport” ustalonym przez Pracodawcę, pracownicy opłacają jedynie część kosztów karnetów sportowych. Pozostała część jest finansowana przez Pracodawcę. W chwili obecnej część finansowana przez Pracodawcę jest traktowana jako dodatkowy przychód Pracownika i jest zarówno opodatkowana jak i od tej części są odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne. Dodatkowo należy nadmienić, że to dodatkowe świadczenie w postaci dofinansowania do karnetów sportowych ma charakter dobrowolny i przystępuje do niego tylko część pracowników.

Zgodnie z obowiązującym „Zarządzeniem” z dodatkowego świadczenia mogą korzystać wszystkie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, które mają min. 6 – miesięczny staż pracy.

Tak jak wcześniej nadmieniono, zasady dopłaty do świadczeń w postaci karnetów sportowych wynikają z „Zarządzenia – zasady dopłat do Programu Multisport”, które nie stanowi integralnej części regulaminu Wynagradzania i Pracy ale jest wiążącym dokumentem pomiędzy Pracodawcą, a Pracownikiem, stanowiącym osobny Regulamin zasad dofinansowania do karnetów sportowych, gdzie Pracownik ma do wyboru trzy różne warianty, a wysokość dofinansowania zależna jest od wyboru rodzaju karnetu sportowego, co prezentuje się następująco:

Pracownik ma możliwość skorzystania z jednej z trzech opcji karnetu:

  1. Multisport Plus cena za m-c: (…) zł; Pracodawca dopłaca: (…) zł; Pracownik płaci: (…) zł.
  2. Multisport Classic cena za m-c: (…) zł; Pracodawca dopłaca: (…) zł; Pracownik płaci: (…) zł.
  3. Multisport Active 8 cena za m-c: (…) zł; Pracodawca dopłaca: (…) zł; Pracownik płaci: (…) zł.

Pracownik podejmujący decyzją o przystąpieniu do dodatkowego świadczenia jakim jest dofinansowanie do karnetów sportowych wypełnia Oświadczenie w którym potwierdza, że zapoznał się z „Zarządzeniem – zasady dopłat do Programu Multisport” oraz, że akceptuje zawarte w nim zapisy.

Podsumowując, powołując się na § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 ze zm.) oraz do interpretacji indywidualnej wydanej przez ZUS Oddział w Lublinie z 18 stycznia 2013 r., znak WPI/200000/451/42/2013 Wnioskodawca chciałby zaprzestać uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty świadczenia ponoszonego przez pracodawcę na rzecz pracowników z tytułu dofinansowania do karnetów sportowych.

Pracodawca współfinansuje karnety sportowe na podstawie umowy o świadczenie usług zatem korzyść materialna dla pracowników wynikająca z „Zarządzenia – Zasady dopłat do programu Multisport” stanowiącego przepisy o wynagradzaniu polega na uprawnieniu do zakupu karnetów sportowych po cenach niższych niż detaliczne, a uzyskane korzyści przez pracowników stanowią przychód z tytułu zatrudnienia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie pracownicy ponoszą częściową odpłatność w pokryciu kosztów zakupu karnetów.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o decyzję czy na podstawie powyższych informacji oraz obecnie obowiązujących przepisów w postaci „Zarządzenia” Wnioskodawca ma prawo jako Pracodawca skorzystać ze zwolnienia od odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne.

W przypadku niespełnienia warunków umożliwiających skorzystanie z w/w zwolnienia Wnioskodawca wnosi o informację jakie zmiany w systemie dofinansowania do karnetów sportowych należy poczynić aby być uprawnionym jako Pracodawca do zwolnienia odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez Pracodawcę.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Ponadto stosownie do art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. z 2015 r. poz. 2236 ze zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 581 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zakład zaznacza jednocześnie, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych. Powyższe ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwia potwierdzenie w tym trybie przez organ wskazanej przez wnioskodawcę kwalifikacji określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej we wniosku informacji w powyższym zakresie.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu rozporządzenia jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz dodatkowo prawo do uzyskania korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi). Jednocześnie należy zauważyć, że w sytuacji, gdy świadczenie przyznane pracownikowi jest w całości finansowane przez pracodawcę – stanowi ono podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 01 lipca 2016 r. stanu faktycznego wynika, że zgodnie z obowiązującym u Wnioskodawcy tzw. „Zarządzeniem – Zasady dopłat do programu Multisport” ustalonym przez Pracodawcę, pracownicy opłacają jedynie część kosztów karnetów sportowych. Powyższe Zarządzenie jest wiążącym dokumentem pomiędzy Pracodawcą a Pracownikiem, stanowiącym osobny Regulamin zasad dofinansowania do karnetów sportowych, gdzie Pracownik ma do wyboru trzy różne warianty, a wysokość dofinansowania zależna jest od wyboru rodzaju karnetu sportowego.

Ze stanu faktycznego przestawionego we wniosku nie wynika aby ww. korzyści były zapisane w regulaminie pracy, regulaminie wynagradzania czy z układzie zbiorowym pracy, powyższe wynika natomiast z obowiązującego „Zarządzenia – Zasady dopłat do programu Multisport”, które jak zaznaczył Wnioskodawca, nie stanowi integralnej części Regulaminu Wynagradzania i Pracy ale jest wiążącym dokumentem pomiędzy Pracodawcą a Pracownikiem, stanowiącym osobny Regulamin zasad dofinansowania do karnetów sportowych.

Zatem uwzględniając opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, że nie zostały spełnione przesłanki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe dające prawo Wnioskodawcy do wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości wspófinansowanej przez pracodawcę części składki na usługi sportowe (karnet sportowy).

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za nieprawidłowe stanowisko przedsiębiorcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 01 lipca 2016 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości współfinansowanej przez pracodawcę części składki na usługi sportowe (karnet sportowy) na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Jednocześnie Oddział zaznacza, że wskazany w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych katalog spraw, które mogą zostać rozpatrzone poprzez wydanie decyzji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, obejmuje kwestie związane z zakresem i sposobem zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia daniny publicznej, w tym m. in. składek na ubezpieczenia społeczne, natomiast nie obejmuje spraw związanych z podejmowaniem w imieniu przedsiębiorcy decyzji czy wskazywaniem przedsiębiorcy gotowych rozwiązań.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz