Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 27-05-2015 r. – WPI/200000/43/504/2015

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia, brak obowiązku odprowadzania składek od wartości pakietu medycznego pracowników pobierajacych zasiłek macierzyński lub przebywajacych na urlopie wychowawczym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA nr 504/2015

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015r. poz. 584) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2015 poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy (…) zawarte we wniosku złożonym w dniu 24.04.2015 r. w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości pakietu medycznego finansowanego przez pracodawcę swoim pracownikom w okresie pobierania przez nich zasiłku macierzyńskiego oraz w okresie przebywania przez nich na urlopie wychowawczym.

UZASADNIENIE

W dniu 24.04.2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznvch Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. W dniu 14.05.2015 r. wnioskodawca uzupełnił brak formalny wniosku o wydanie pisemnej interpretacji.

Wnioskodawca we wniosku z dnia 23.03.2015 r. opisał stan faktyczny.

Wnioskodawca poinformował, że oferuje swoim pracownikom możliwość korzystania przez nich z dodatkowej opieki medycznej w formie abonamentu medycznego. Spółka partycypuje w kosztach ubezpieczeń medycznych pracowników. Zasady finansowania abonamentów medycznych przez spółkę na rzecz pracowników kształtują się następująco:

  • w odniesieniu do pracowników, których okres zatrudnienia u wnioskodawcy wynosi maksymalnie 7 miesięcy – spółka nie pokrywa, ani nie partycypuje w kosztach abonamentów medycznych; zainteresowani pracownicy pokrywają koszt abonamentów we własnym zakresie,
  • w stosunku do pracowników, których okres zatrudnienia u wnioskodawcy wynosi od 8 do 24 miesięcy – spółka pokrywa połowę kosztu abonamentu, zainteresowani pracownicy są zobowiązani do pokrycia kosztu pozostałej części,
  • w stosunku do pracowników, których okres zatrudnienia u wnioskodawcy przekracza 24 miesiące – spółka w całości pokrywa koszt abonamentu, pracownicy nie ponoszą nawet częściowej odpłatności z tego tytułu.

Kwota abonamentu opłacana przez wnioskodawcę stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy, w związku z czym ponoszone przez wnioskodawcę koszty doliczane są do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych pracowników. Spółka dolicza finansowaną przez siebie kwotę abonamentu medycznego do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników.

Spółka finansuje na wspomnianych powyżej zasadach koszty abonamentów medycznych również dla pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim, dodatkowym urlopie macierzyńskim, urlopie rodzicielskim i urlopie wychowawczym (dalej – pracownicy korzystający z uprawnień rodzicielskich).

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy powinien doliczać finansowane przez siebie koszty abonamentów medycznych do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników korzystających z uprawnień rodzicielskich.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

W ocenie wnioskodawcy, spółka nie powinna doliczać finansowanych przez siebie kosztów abonamentów medycznych do podstawy wymiaru składek pracowników korzystających z uprawnień rodzicielskich.

Wnioskodawca przedstawił szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.

Zdaniem wnioskodawcy co do zasady, źródłem istnienia obowiązku ubezpieczeń społecznych jest posiadanie tytułu do objęcia tymi ubezpieczeniami. Ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne następuje wówczas, gdy dana osoba posiada tytuł do ubezpieczenia, lub gdy przychód osiągany przez tę osobę pozostaje w bezpośrednim związku z takim tytułem.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 ze zm.; dalej – ustawa systemowa) pracownicy podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy systemowej pracownicy podlegają obowiązkowo ubezpieczeniu chorobowemu. W myśl art. 12 ust. 1 ustawy systemowej obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają osoby podlegające ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Wnioskodawca stwierdził, że stosunek pracy stanowi tytuł do objęcia ubezpieczeniami społecznym. Pracownicy podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom: emerytalnemu, rentowemu, chorobowemu i wypadkowemu.

Wnioskodawca powołał art. 18 ust. 1 ustawy systemowej, zgodnie z którym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 20 ust. 1 ww. ustawy zgodnie z którym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Wnioskodawca wskazał, że ustawodawca przewidział jednak w ustawie systemowej szczególne zasady ustalania podstawy wymiaru składek dla osób korzystających z uprawnień rodzicielskich. Wnioskodawca powołał art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy systemowej, zgodnie z którym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym są obowiązkowo objęte osoby przebywające na urlopach lub pobierające zasiłek macierzyński.

Wnioskodawca zacytował również art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 159), zgodnie z którym przez okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz okres urlopu rodzicielskiego przysługuje zasiłek macierzyński.

Wnioskodawca wyraził pogląd, iż mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że „osobami korzystającymi z uprawnień rodzicielskich”, o których mowa w stanie faktycznym niniejszego wniosku są objęte osoby przebywające na urlopach wychowawczych lub pobierające zasiłek macierzyński.

Zdaniem wnioskodawcy z przytoczonego powyżej przepisu art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy systemowej wprost wynika, że pobieranie zasiłku macierzyńskiego lub przebywanie na urlopie wychowawczym stanowi odrębny od stosunku pracy tytuł do objęcia ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym. W ocenie wnioskodawcy w tym okresie zatem pracownik nie podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu stosunku pracy.

Wnioskodawca stwierdził, że zgodnie z przywołanym wcześniej art. 12 ust. 1 ustawy systemowej, osoby przebywające na urlopie wychowawczym lub pobierające zasiłek macierzyński są również obowiązkowo objęte ubezpieczeniem wypadkowym. Osoby te, zdaniem wnioskodawcy, nie są objęte ubezpieczeniem chorobowym.

Wnioskodawca powołał art. 18 ust. 6 ustawy systemowej, zgodnie z którym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia i rentowe osób pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi kwota tego zasiłku.

Z kolei, jak wskazał wnioskodawca, zgodnie z art. 18 ust. 5 b podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym stanowi kwota 60 % prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek. Podstawa ta nie może być jednak wyższa niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających urlop wychowawczy i nie może być niższa niż 75 % kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Wnioskodawca wskazał na art. 20 ust. 1 ustawy systemowej, zgodnie z którym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia rentowe.

Wnioskodawca podsumował, że powyższe przepisy precyzyjnie wskazują sposób obliczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób korzystających z uprawnień rodzicielskich. W ocenie wnioskodawcy w przeciwieństwie do osób objętych ubezpieczeniem z tytułu stosunku pracy – podstawa wymiaru składek nie jest przychód, lecz:

  • dla osób pobierających zasiłek macierzyński – wysokość tego zasiłku,
  • dla osób przebywających na urlopie wychowawczym – 60 % prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, nie więcej jednak niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających urlop wychowawczy i nie mniej niż 75 % kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Zdaniem wnioskodawcy z brzmienia powyższych przepisów nie da się jednoznacznie w żaden sposób wyprowadzić wniosku, że do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób korzystających z uprawnień rodzicielskich należy doliczyć wartość otrzymanych od pracodawcy świadczeń.

W ocenie wnioskodawcy nie znajduje zatem uzasadnienia pogląd, zgodnie z którym do podstawy wymiaru składek osób korzystających z uprawnień rodzicielskich należy doliczyć wartość abonamentów medycznych finansowanych przez pracodawcę.

Wnioskodawca podsumował swoje stanowisko i wyraził pogląd iż korzystanie z uprawnień rodzicielskich stanowi odrębny tytuł do objęcia ubezpieczeniami społecznymi, zdaniem wnioskodawcy przepisy ustawy systemowej precyzyjnie wskazują podstawę wymiaru składek osób korzystających z uprawnień rodzicielskich – podstawa ta jest:

  • dla osób pobierających zasiłek macierzyński – wysokość tego zasiłku,
  • dla osób przebywających na urlopie wychowawczym – 60 % prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, nie więcej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających urlop wychowawczy i nie mniej niż 75 % kwoty minimalnego wynagrodzenia.

W ocenie wnioskodawcy mając powyższe na uwadze, w podstawie wymiaru składek osób korzystających z uprawnień rodzicielskich, a więc przebywających na urlopie macierzyńskim, dodatkowym urlopie macierzyńskim, urlopie rodzicielskim i urlopie wychowawczym nie należy uwzględniać wartości pakietów medycznych finansowanych przez pracodawcę. Wnioskodawca stwierdził, że jego pogląd potwierdza interpretacja indywidualna Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z 4 października 2013 r., sygn. WPI/200000/451/1263/2013.

Wnioskodawca zacytował fragment wymienionej decyzji interpretacyjnej ZUS:

„Świadczenia, (takie jak składka na grupowe ubezpieczenie medyczne opłacana przez pracodawcę w okresie urlopu macierzyńskiego lub w okresie przebywania na urlopie wychowawczym (okres faktycznego nieświadczenia pracy) nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy tylko z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego lub przebywania na urlopie wychowawczym, a więc odrębnego od stosunku pracy tytułu do ubezpieczeń. Uwzględniając powyższe w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne osób pobierających zasiłek macierzyński oraz osób przebywających na urlopie wychowawczym nie należy uwzględniać wartości pakietów medycznych.”

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej obowiązku ubezpieczeń społecznych oraz ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 19 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na terenie Rzeczpospolitej Polskiej są pracownikami oraz osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

W myśl art. 11 ust. 1 obowiązkowo ubezpieczeniu chorobowemu podlegają osoby będące pracownikami, natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają osoby podlegające ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Osoby przebywające na urlopach wychowawczych lub pobierające zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu oraz ubezpieczeniu wypadkowemu (art. 11, art. 12).

Z treści art. 6 ust. 1 pkt 19) ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika, iż pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego oraz przebywanie na urlopie wychowawczym stanowi odrębny tytuł do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Z tym wyjątkiem, że przebywanie na urlopie wychowawczym jest tytułem do tych ubezpieczeń wtedy, gdy dana osoba nie ma ustalonego prawa do renty lub emerytury oraz innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych.

Na marginesie należy wskazać, iż w myśl art. 18 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych – cyt. powyżej -podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 361 z późn. zm.), osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę pobierającą zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi kwota tego zasiłku, za wyjątkiem przychodów ze stosunku pracy należnych za wcześniejszy okres świadczenia pracy a wypłaconych w okresie pobierania zasiłku (art. 18 ust. 6 ustawy o sus). Natomiast podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu przebywania na urlopie wychowawczym stanowi kwota 60 % prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy, z zastrzeżeniem, że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie może być wyższa niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających urlop wychowawczy i nie może być niższa niż 75 % kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Świadczenia na rzecz pracownika, takie jak składka na grupowe ubezpieczenie medyczne opłacana przez pracodawcę w okresie urlopu macierzyńskiego lub w okresie przebywania na urlopie wychowawczym (okres faktycznego nieświadczenia pracy) nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy tylko z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego lub z tytułu przebywania na urlopie wychowawczym, a więc odrębnego od stosunku pracy tytułu do ubezpieczeń.

Uwzględniając powyższe nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartość pakietu medycznego finansowanego przez pracodawcę swoim pracownikom w okresie pobierania przez nich zasiłku macierzyńskiego oraz w okresie przebywania przez nich na urlopie wychowawczym.

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz