Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 24-01-2017 r. – WPI/200000/43/54/2017

Podstawy wymiaru składek – członkowie rady nadzorczej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 54/2017

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1829 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 963 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 13 stycznia 2017 r. przez (…) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rady nadzorczej kwot zwrotu kosztów dojazdu na posiedzenie rady.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynął wniosek (…) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, że jest spółką prawa handlowego, gdzie 100% kapitału zakładowego należy do (…). Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych organem nadzoru jest trzyosobowa rada nadzorcza. Członkowie rady nadzorczej otrzymują zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach rady (koszt dojazdu na posiedzenie), który przysługuje członkom rad nadzorczych spółek z o.o. Koszty dojazdu rozliczane są każdorazowo do wysokości ustawowych limitów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (0.8358 zł/km). Ponadto członek rady nadzorczej uzyskuje wynagrodzenie z tytułu sprawowanej funkcji (jedno w miesiącu bez względu na ilość posiedzeń rady) podlegające obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (emerytalnemu i rentowemu) oraz zdrowotnemu.

Spółka poinformowała następnie, że ww. zwrot kosztów dojazdu stanowi przychód członka rady nadzorczej zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak nie jest opodatkowany (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy). Zwolnienie to odnosi się do diet i innych świadczeń wypłacanych członkom rad nadzorczych odbywającym wszelkie podróże, w tym szkolenia, dojazdy na posiedzenia. Zwrot kosztów dojazdu członka rady nadzorczej związany z udziałem w pracach rady nadzorczej stanowi przychód w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych to na podstawie art. 18 ust. 4 pkt 10 podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rady nadzorczej stanowi przychód, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie jednak z § 2 – 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z podstawy wymiaru składek wyłączeniu podlegają m.in. diety i inne należności z. tytułu podróży służbowej – do wysokości limitów wskazanych w rozporządzeniu.

Spółka wskazuje ponadto, że zapis w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 22 grudnia 2014 r. zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wprowadza w § 5 ust. 2 nowe brzmienie, zgodnie z którym przepisy § 2 – 4 stosuje się odpowiednie przy ustalaniu podstawy wymiaru składek: członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych, osób wykonujących prace na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia i członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z o wydanie interpretacji w przedmiocie dopuszczalności wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i zdrowotne zwrotu kosztów- dojazdu członków rady nadzorczej na posiedzenie rady nadzorczej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w- sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny, Spółka stoi na stanowisku, że zwrot kosztów dojazdu na posiedzenia rady nadzorczej rozliczany każdorazowo do wysokości ustawowych limitów nie stanowi podstawy do ubezpieczeń społecznych (emerytalnych i rentowych). Składki emerytalne i rentowe nie powinny być naliczane i pobierane od przychodu, jakim jest zwrot kosztów dojazdu na posiedzenia rady nadzorczej.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Mając na uwadze fakt, że w ramach pisemnej interpretacji Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy w świetle opisanego stanu faktycznego i obowiązujących przepisów prawa, a Wnioskodawca pomimo wskazania w zapytaniu obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i zdrowotne, przedstawił własne stanowisko wyłącznie co do składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zakład w niniejszej decyzji wypowiedział się w zakresie stanowiska Wnioskodawcy.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe dla m.in. członków rad nadzorczych, wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji, regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2236 ze zm.).

Zgodnie z brzmieniem, obowiązującego od 1 stycznia 2015 r., art. 18 ust. 4 pkt 10 wskazanej ustawy w związku z art. 4 pkt 9 tejże ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.). Zakład wskazuje przy tym. iż z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez Organ kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, Zakład dokonał interpretacji przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych opierając się na informacji w powyższym zakresie zawartej w treści wniosku.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 tego rozporządzenia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie uwzględnia się diet i innych należności z tytułu podróży służbowej pracownika – do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Zauważyć należy, że zgodnie z brzmieniem § 5 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia, wprowadzonym od dnia 1 stycznia 2015 r. przepisy § 2 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji. Wyżej wymienione wyłączenie znajdzie zatem zastosowanie także do należności, jakie otrzymuje członek rady nadzorczej z tytułu zwrotu kosztów dojazdów na posiedzenia rady, pod warunkiem, że wypłacane są zgodnie z treścią § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia oraz do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 167), do którego odsyła powyższy przepis.

Z treści wniosku z 3 stycznia 2017 r. wynika, iż członkowie rady nadzorczej uzyskujący wynagrodzenie z tego tytułu, będą otrzymywali również zwrot kosztów dojazdu na posiedzenia. Powyższy zwrot będzie dokonywany do wysokości określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Wnioskodawca wskazał również, że kwota zwrotu podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, uznać należy, iż opisane we wniosku kwoty zwrotu członkom rady nadzorczej kosztów dojazdu na posiedzenia rady będą podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając powyższe na uwadze. Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rady nadzorczej kwot zwrotu kosztów dojazdu na posiedzenia rady.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz