Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 5-07-2017 r. – DI/100000/43/785/2017

Dotyczy: – braku obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym przez członka Komisji Rewizyjnej spółki z oo powołanego do pełnienia tej funkcji mocą uchwały Zgromadzenia Wspólników i w konsekwencji braku obowiązku opłacania składek ZUS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA NR 229

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j.: Dz. U. z 2016 r., poz. 1829 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 963 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stanowisko zawarte we wniosku (…) z dnia 9 czerwca 2017 r., złożonym w dniu 14 czerwca 2017 r., dotyczącym:

  • braku obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym przez członka Komisji Rewizyjnej spółki z o.o. powołanego do pełnienia tej funkcji mocą uchwały Zgromadzenia Wspólników i w konsekwencji braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez tą osobę za pełnioną funkcję, w sytuacji kiedy osoba ta nie ma zawartej ze spółką umowy o pracę, ani też nie ma zawartej innej umowy cywilnoprawnej uznaje za prawidłowe,

  • braku obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym przez członka Komisji Rewizyjnej spółki z o.o. powołanego do pełnienia tej funkcji mocą uchwały Zgromadzenia Wspólników i w konsekwencji braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez tą osobę za pełnioną funkcję, w sytuacji kiedy osoba ta ma zawartą dodatkowo ze spółką umowę o pracę, uznaje za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 14 czerwca 2017 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 9 czerwca 2017 r. złożony przez (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art.10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki prawa handlowego – spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o kapitale zakładowym (…) zł. Spółka ma (…) wspólników.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami kodeksu spółek handlowych Spółka w umowie spółki ustanowiła jako organ nadzorczy komisję rewizyjną, a następnie uchwałą wspólników podjętą na Zwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników powołała trzech członków Komisji Rewizyjnej. Na dzień wniesienia niniejszego wniosku, zarówno organ komisji rewizyjnej jak i jej skład osobowy nie zostały jeszcze ujawnione w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wniosek Spółki złożony w tym zakresie jest w trakcie rozpatrywania przez sąd rejestrowy.

Wynagrodzenie członków komisji rewizyjnej zostanie określone Uchwałą wspólników, po ujawnieniu organu w KRS.

Członkowie komisji rewizyjnej będą sprawować swój mandat wyłącznie na podstawie aktu powołania uchwałą wspólników. Spółka nie będzie zawierała żadnej dodatkowej umowy na wykonywanie przez te osoby czynności związanych z funkcją członka komisji rewizyjnej.

Jeden członek komisji rewizyjnej jest wspólnikiem spółki i podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników na podstawie przepisów ustawy z dnia 20.12.1990 r . o ubezpieczeniu społecznym rolników (t.j. Dz. U. 2016 r., poz. 277, z późn. zm.).

Pozostałych (…) członków jest zatrudnionych w Spółce na podstawie umowy o pracę na stanowiskach nie związanych z wykonywaniem czynności komisji rewizyjnej.

Zakres obowiązków (…)pracowników będących jednocześnie członkami komisji rewizyjnej nie obejmuje i nie będzie obejmował żadnych czynności związanych z pełnieniem funkcji członka komisji rewizyjnej.

Wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka komisji rewizyjnej będzie wypłacane wyłącznie na podstawie uchwały wspólników, określającej jego wysokość.

W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość:

  1. Czy członek komisji rewizyjnej nie będący pracownikiem Spółki, w sytuacji gdy:

a) sprawuje funkcję w organie nadzoru wyłącznie na podstawie powołania uchwałą wspólników,

b) na wykonywanie obowiązków komisji rewizyjnej nie ma i nie będzie zawartej z nim ani umowy o pracę ani też innej umowy cywilnoprawnej,

c) wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka w komisji rewizyjnej jest mu wypłacane wyłącznie na podstawie uchwały wspólników

będzie podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym oraz zdrowotnemu na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 963), a w konsekwencji, czy Spółka będzie zobowiązana odprowadzić składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od wynagrodzenia przysługującego mu z tytułu pełnienia funkcji członka komisji rewizyjnej.

  1. Czy członek komisji rewizyjnej zatrudniony jednocześnie w spółce na podstawie umowy o pracę, w sytuacji gdy:

a) spełnione są warunki z pkt 1 a) – c) powyżej oraz dodatkowo,

b) zakres obowiązków pracowniczych tej osoby nie pokrywa się w żadnym stopniu z zakresem obowiązków członka komisji rewizyjnej

będzie podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym oraz zdrowotnemu na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, a w konsekwencji, czy Spółka będzie zobowiązana odprowadzić składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od wynagrodzenia przysługującego tej osobie z tytułu pełnienia funkcji członka komisji rewizyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym zarówno członek komisji niebędący pracownikiem Spółki, jak i członkowie pozostający jednocześnie w stosunku pracy -nie będą podlegali obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że spółka nie będzie miała obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od ustalonego w drodze uchwały wspólników wynagrodzenia, wypłaconego im z tytułu pełnienia funkcji członka komisji rewizyjnej.

Powyższe wynika w ocenie Wnioskodawcy stąd, że przepis art. 6 ust. 1 w/w ustawy zawierający listę osób fizycznych obowiązkowo podlegających ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym nie wymienia w swej treści członków organu komisji rewizyjnej, wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji.

Jak podkreśla Wnioskodawca powszechnie przyjmuje się, że przepis ten jest przepisem bezwzględnie obowiązującym, katalogiem zamkniętym, a ustawodawca wymienia wszystkie podmioty objęte obowiązkiem ubezpieczenia emerytalnego i ubezpieczeń rentowych w sposób wyczerpujący vide: B. Gudowska, J. Strusińska-Żukowska (red.), Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych. Komentarz. Warszawa 2011/.

Z kolei zdaniem Wnioskodawcy treść przepisów art. 11 i 12 ustawy odwołujących się do katalogu osób wymienionych w art. 6 ust. 1 ustawy – prowadzi do wniosku, że brak jest również podstaw do objęcia członków komisji rewizyjnej otrzymujących wynagrodzenie na podstawie uchwały wspólników ubezpieczeniem chorobowym i wypadkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymanego wynagrodzenia z tytułu pełnienia tej funkcji nie można uznać za przychód w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w oparciu o który ustalany jest wymiar składek na ubezpieczenia /art. 18 ust. 1 ustawy/.

Osoby takie nie będą w ocenie Wnioskodawcy podlegały również ubezpieczeniu zdrowotnemu, gdyż przepis art. 66 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych /t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1793 z późn. zm./ również nie wymienia członków komisji rewizyjnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jako osób podlegających obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jeżeli członkowie komisji rewizyjnej sprawują swoją funkcję wyłącznie na podstawie powołania uchwałą wspólników spółki, Spółka nie zawarła z tymi członkami umowy o pracę oraz innych umów cywilnoprawnych na wykonywanie obowiązków członka komisji rewizyjnej i wynagrodzenie z tego tytułu jest wypłacane tym osobom wyłącznie na podstawie uchwały wspólników, określającej jego wysokość – to osoby te nie podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, chorobowemu, wypadkowemu i zdrowotnemu, a Spółka od wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w komisji rewizyjnej nie ma obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Ponadto w ocenie Spółki fakt, że członek komisji rewizyjnej jest równolegle zatrudniony przez Spółkę na podstawie stosunku pracy pozostaje bez znaczenia dla obowiązku opłacania składek z tytułu pełnienia funkcji członka komisji rewizyjnej na podstawie aktu, gdyż stanowisko, na którym jest zatrudniony jest rodzajowo odmienne od funkcji członka komisji rewizyjnej, a zakres obowiązków w ramach stosunku pracowniczego nie pokrywa się w żadnym stopniu z zakresem obowiązków członka komisji rewizyjnej.

Fakt pełnienia funkcji członka komisji rewizyjnej na podstawie stosunku organizacyjnego, jakim jest akt powołania zdaniem Wnioskodawcy nie powoduje bowiem, że osoba ta staje się w tym zakresie pracownikiem bądź osobą zatrudnioną w ramach innych stosunków cywilnoprawnych.

W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy – w stosunku do członka komisji rewizyjnej będącego jednocześnie pracownikiem – Spółka będzie miała obowiązek odprowadzenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne jedynie od wynagrodzenia pracownika otrzymanego w ramach stosunku pracy, natomiast taki obowiązek nie powstanie z tytułu wynagrodzenia za pełnienie funkcji członka komisji rewizyjnej.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, w przedmiocie braku obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym przez członka Komisji Rewizyjnej spółki z o.o. powołanego do pełnienia tej funkcji mocą uchwały Zgromadzenia Wspólników i w konsekwencji braku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez tą osobę za pełnioną funkcję, w sytuacji kiedy osoba ta nie ma zawartej ze spółką umowy o pracę, ani też nie ma zawartej innej umowy cywilnoprawnej, jak i w sytuacji kiedy osoba taka ma dodatkowo zawartą ze spółką umowę o pracę uznać należy za prawidłowe.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. W postępowaniu wszczętym wskutek wniesienia wniosku Zakład zobligowany jest wydać interpretację treści przepisów prawa co do zakresu i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do indywidualnej sytuacji wskazanej we wniosku, nie może podważać stanu faktycznego, uzupełniać go, zmieniać w oparciu o inne źródła, czy też wiedzę znaną organowi z urzędu. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Zakład mocą niniejszej decyzji nie odnosi się również do prawidłowości powołania członka Komisji Rewizyjnej spółki z o.o. w drodze uchwały przez Zgromadzenie Wspólników. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, którymi jest związany.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczny ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym podlega osoba, która posiada określony tytuł do ubezpieczeń wskazany przez ustawodawcę. Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym uregulowane zostały w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

Dyspozycja treści art. 6 ust. 1 w/w ustawy, zawiera katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty.

Wśród tytułów rodzących obowiązek podlegania tym ubezpieczeniom prawodawca wymienia m.in. osoby fizyczne, które na terenie Polski są pracownikami (art. 6 ust. 1 pkt. 1 ww. ustawy), a także osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia (art. 6 ust. 1 pkt. 4 ww. ustawy).

Należy dodać, że osoba będąca pracownikiem obowiązkowo podlega również ubezpieczeniu chorobowemu (art. 11 ust.l ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczeniu wypadkowemu (art. 12 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Osoba będąca zleceniobiorcą podlega ubezpieczeniu chorobowemu dobrowolnie (art. 11 ust.2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Natomiast ubezpieczenie wypadkowe dla tej osoby jest obowiązkowe.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 3 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób będących m.in. pracownikami i zleceniobiorcami (jeżeli w umowie zlecenia określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 199 lr. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.). Zgodnie z art. 4 pkt ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przychodem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych jest przychód z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania

Natomiast wśród tytułów rodzących obowiązek podlegania ubezpieczeniom społecznym nie zostały wymienione osoby pełniące na podstawie powołania wyłącznie mocą uchwały właściwego organu spółki funkcję członka Komisji Rewizyjnej w spółce z o.o.

Zatem, członek Komisji Rewizyjnej w spółce z o.o. powołany do pełnienia tej funkcji wyłącznie na podstawie uchwały właściwego organu spółki nie podlega z tego tytułu obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i w konsekwencji brak jest obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez tą osobę za pełnioną funkcję. Taki bowiem tytuł nie został wymieniony w treści dyspozycji wyżej cytowanego art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz powiązanym art. 11 i 12 tej ustawy. Tym samym wynagrodzenie wypłacone członkowi Komisji Rewizyjnej spółki z o.o. z tytułu pełnionej funkcji na podstawie samego powołania nie będzie podlegało obowiązkowi opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne powstanie dla członka Komisji Rewizyjnej, jedynie od wynagrodzenia wypłacanego z tytułu umowy o pracę, w sytuacji kiedy osoba taka dodatkowo pozostaje ze spółką w stosunku pracy.

Równocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiadamia, iż nie wydaje interpretacji indywidualnych w zakresie podlegania obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego (a w konsekwencji obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne), gdyż ustawodawca nie przyznał mu kompetencji w tym zakresie, na co wskazuje treść ww. art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W związku z czym w oparciu o art. 66 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego organ zawiadamia, iż w przedmiotowej sprawie wnioskodawca jest uprawniony w zakresie dotyczącym obowiązku podlegania i opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne do wniesienia podania do właściwego miejscowo Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Takie podania złożone zgodnie z niniejszym zawiadomieniem, w terminie 14 dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz