Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 21-04-2015 r. – DI/100000/43/336/2015

Podleganie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym przez członków organów zbliżonych do rady nadzorczej i obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od wynagrodzeń tych osób

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 172

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz.672 ze zm.) w związku z art. 83 d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j.Dz.U. z 2015, poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 16 marca 2015 r. złożonym w dniu 17 marca 2015 r. przez Fundację (…) w sprawie dotyczącej podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym przez członków Prezydium Rady Fundacji oraz obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od wynagrodzeń ww. osób.

UZASADNIENIE

Dnia 17 marca 2015 r. wpłynął do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (…) wniosek z dnia 16 marca 2015 r. Fundacji (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 marca 2015 r. doręczonym dnia 8 kwietnia 2015 r.

Wnioskodawca wskazuje, iż Fundacja (…) działa na podstawie statutu. Organami Fundacji są Rada Fundacji i Zarząd Fundacji (…) statutu). Członków Rady Fundacji, w tym członków Prezydium Rady Fundacji i Przewodniczącego Rady Fundacji, powołuje i odwołuje Fundator (…) statutu). W skład Rady Fundacji wchodzi do pięćdziesięciu dwóch członków Rady Fundacji, w tym do sześciu członków Prezydium Rady Fundacji z Przewodniczącym Rady Fundacji (…) statutu). Do kompetencji Rady Fundacji należy w szczególności:

  1. Uchwalanie zmian statutu Fundacji – większością co najmniej 2/3 składu Rady,
  2. Ustalanie liczby członków Zarządu Fundacji oraz powoływanie i odwoływanie Zarządu Fundacji lub jego poszczególnych członków,
  3. Ustalanie wynagrodzenia członków Zarządu Fundacji,
  4. Ocena działalności bieżącej Fundacji i nadzór nad działaniami Zarządu Fundacji,
  5. Ustalanie programów i planów działania Fundacji,
  6. Zatwierdzanie struktury organizacyjnej Fundacji,
  7. Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu Fundacji z działalności Fundacji i sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy,
  8. Wyrażanie zgody na podejmowanie przez Zarząd Fundacji działań, których skutkiem jest rozporządzenie prawem bądź zaciągnięcie zobowiązania przewyższającego kwotę określoną w Regulaminie Zarządu Fundacji,
  9. Rozpatrywanie i opiniowanie wszystkich spraw zgłoszonych przez Zarząd Fundacji i statutu).

Rada Fundacji składa się z członków Rady Fundacji, w tym Prezydium Rady Fundacji w skład którego wchodzą przewodniczący Rady Fundacji, jego zastępca i czterech członków Prezydium Rady Fundacji (…) Regulaminu Rady Fundacji (…). Bieżący nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje Prezydium Rady Fundacji (…) Regulaminu Rady Fundacji(…). Członkom Prezydium Rady Fundacji przysługuje prawo do wynagrodzenia – przychodu z działalności wykonywanej osobiście – w wysokości określonej uchwałą Rady Fundacji (…) Regulaminu Rady Fundacji (…).

Wnioskodawca kieruje pytanie czy w świetle ostatniej zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przychody wypłacane członkom Prezydium Rady Fundacji od dnia 1 stycznia 2015 r. powinny podlegać obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca informuje, iż Fundacja wypłaca członkom Prezydium Rady Fundacji wynagrodzenia z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i do 31 grudnia 2014 r. przychody te podlegały ubezpieczeniom zdrowotnym (zgłoszenie ZUS ZZA z kodem 2240). Od dnia 1 stycznia 2015 r. ww. osoby zostały wyrejestrowane z ubezpieczenia zdrowotnego z kodem 2240 i zostały zgłoszone do ubezpieczenia społecznego na druku ZUS ZUA z kodem 2241. W związku z powyższym Fundacja od przychodu wypłaconego członkom Prezydium Rady Fundacji nalicza składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tak jak w przypadku członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 31 marca 2015 r. doręczonym dnia 8 kwietnia 2015 r. wnioskodawca zaprezentował następujący stan faktyczny:

Fundacja (…) prowadzi działalność statutową i gospodarczą zgodnie ze statutem. Organem kontrolnym jest Rada Fundacji, zaś bieżący nadzór nad działalnością Fundacji i Zarządu sprawuje Prezydium Rady Fundacji. Członkowie Prezydium otrzymują wynagrodzenie

  • przychód z działalności wykonywanej osobiście. Natomiast Rada Fundacji jako całość działa społecznie na podstawie Statutu i Regulaminu Rady. Do jej kompetencji należy m. in;
  • rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu z działalności Fundacji i sprawozdania finansowego za rok obrotowy
  • ocena działalności bieżącej Fundacji i nadzór nad działaniami Zarządu
  • wyrażanie zgody dla Zarządu do zaciągania zobowiązań
  • zatwierdzania rocznych i wieloletnich planów strategicznych Fundacji
  • ustalanie wynagrodzenia członkom Zarządu

Według oceny przedsiębiorcy zakres kompetencji Rady Fundacji jest analogiczny jak zakres Rad Nadzorczych spółek handlowych. Bowiem zgodnie z art. 219 § 1-4 Kodeksu Spółek Handlowych rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. Do szczególnych obowiązków rady nadzorczej należy ocena sprawozdań (z działalności zarządu i sprawozdań finansowych), w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym. W celu wykonywania swoich obowiązków rada nadzorcza może badać wszystkie dokumenty spółki, żądać od zarządu i pracowników sprawozdań i wyjaśnień oraz dokonywać rewizji stanu majątku spółki.

Od 1 stycznia 2015 r. zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 121) obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są członkami rad nadzorczych wynagradzanymi z tytułu pełnienia tej funkcji (art.6 ust.l pkt 22). Członkowie rad nadzorczych spełniający warunki do objęcia ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów podlegają ubezpieczeniom również z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej (art.9 ust.9).

W związku z powyższym od dnia 1 stycznia 2015 r. wynagrodzenia wypłacane członkom Prezydium Rady Fundacji (…) wnioskodawca objął obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi i dokonuje potrącenia składek w tym zakresie.

Wnioskodawca uznaje, iż od 1 stycznia br. wynagrodzenia członków Rady Fundacji podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym tak jak wynagrodzenia wypłacane członkom rad nadzorczych, bowiem zakres kompetencji członków rad nadzorczych i członków Rady Fundacji (…) oraz jej Prezydium jest jednakowy. Są to organy sprawujące bieżący nadzór nad działalnością firmy o porównywalnych kompetencjach. Wnioskodawca nie dostrzega różnic, które powodowałyby brak obowiązku podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym w Prezydium Rady Fundacji (…). Dlatego fundacja objęła członków Prezydium Rady Fundacji ww. obowiązkowymi ubezpieczeniami od 1 stycznia 2015 r.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku, zważył co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Wprowadzony art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz.U. z 2012, poz.1342) art.83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowi, iż Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Stanowisko przedstawione przez przedsiębiorcę we wniosku z dnia 16 marca 2015 r. doręczonym dnia 17 marca 2015 r., dotyczące podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym przez członków Prezydium Rady Fundacji oraz obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od wynagrodzeń ww. osób należy uznać za nieprawidłowe.

Od 1 stycznia 2015 r., zgodnie z dodanym pkt 22 do art.6 ust.1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są członkami rad nadzorczych wynagradzanymi z tytułu pełnienia tej funkcji. Obowiązek ten dotyczy wszystkich członków rad nadzorczych, którzy pobierają wynagrodzenie z tego tytułu, bez względu na posiadanie innego tytułu i bez względu na fakt pobierania emerytury lub renty. Obowiązek ten dotyczy członków rad nadzorczych podmiotów, w których taki organ występuje. Nie będą objęci tym obowiązkiem członkowie organów sprawujących funkcje tożsame lub zbliżone do rad nadzorczych, ale o innych nazwach.

Wątpliwości wnioskodawcy dotyczą członków Prezydium Rady Fundacji wynagradzanych za pełnienie tych funkcji. Wnioskodawca argumentuje wprawdzie, iż w jego opinii kompetencje członków Rady Fundacji (w tym Prezydium Rady Fundacji) są porównywalne z kompetencjami członków rad nadzorczych, jednak przepis art.6 ust. 1 pkt 22 ww. ustawy traktuje wyłącznie o członkach rad nadzorczych, nie odnosząc się już do członków organów podobnych czy nawet tożsamych co do kompetencji. Rozciągnięcie działania przepisu na inne podmioty stanowiłoby swoiste domniemanie istnienia obowiązku, co do członków organów niewymienionych w przepisie, a więc nieuprawnione wyjście poza jego ramy. W opisanym przypadku nie będzie więc miał zastosowania przepis art.6 ust.l pkt 22 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, gdyż gdyby wolą ustawodawcy było objęcie jego działaniem członków organów zbliżonych do rad nadzorczych dałby temu wyraz w jego treści.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz