Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 2-11-2016 r. – DI/100000/43/1024/2016

Dotyczy wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne korzyści materialnej polegającej na zakupie przez pracownika części pakietu opieki medycznej oraz karty sportowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 435

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2015, poz.584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2016, poz. 963), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (…) z dnia 16 września 2016r., doręczonym dnia 22 września 2016r. uzupełnionym dnia 13 października 2016r. w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne korzyści materialnej polegającej na zakupie przez pracownika części pakietu opieki medycznej oraz karty sportowej, w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

Dnia 22 września 2016 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 października 2016r. doręczonym dnia 13 października 2016r.

Wnioskodawca wskazał, iż zamierza podpisać z firmą ubezpieczeniową umowę, której przedmiotem będzie opieka medyczna tzw. pakiet medyczny. Pracownicy mogą przystąpić dobrowolnie i skorzystać z usług medycznych objętych ofertą. Koszt miesięczny za pakiet medyczny od pracownika wyniesie łącznie (…) W tym (…) zł stanowić będzie medycyna pracy, pracownik dopłaci za swój pakiet medyczny symbolicznie (…) zł, a pozostałą kwotę (…) zł zapłaci pracodawca. Składka płacona przez pracodawcę zł będzie finansowana przez spółkę ze środków obrotowych.

Ponadto, wnioskodawca zamierza podpisać umowę z firmą oferującą karty sportowe i zakupić dla zainteresowanych pracowników w/w karty sportowe (obejmują możliwość korzystania z basenów, siłowni i innych usług zawartych w umowie). Koszt zakupu karty sportowej na pracownika wyniesie miesięcznie zł, i tu wnioskodawca planuje, aby kosztów pokrył pracownik, a kosztów pokryje pracodawca. Zarówno możliwość wykupienia przez pracownika dodatkowej opieki medycznej za symboliczną opłatę (…) zł oraz zniżka na zakup kart sportowych wynikać będzie z zapisów Regulaminu Wynagradzania, który będzie obowiązywał w tym zakresie od (…).

Ponadto, wnioskodawca wskazał, iż wartość przysporzenia z tytułu dopłaty do tzw. pakietów medycznych oraz kart sportowych, o których mowa we wniosku, stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012r., poz. 361 ze zm.). Pierwsza składka tj. za m-c (…) opłacona będzie do (…) r.Pracownicy za w/w świadczenia będą refakturowani. Zatem pracodawca będzie odsprzedawał pracownikom usługę po cenie niższej niż detaliczna, a różnicę w cenie pokryje ze środków obrotowych.

Wnioskodawca powziął wątpliwości czy w opisanej sytuacji dopłata do świadczeń ze strony pracodawcy za pakiet medyczny w wysokości zł (przy uwzględnieniu symbolicznej odpłatności pracownika) oraz za karty sportowe w wysokości (…) zł ( (…) % ceny odpłatności pokrywa pracownik), będzie stanowić przychód opodatkowany pracownika, który będzie zwolniony ze składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz czy któraś w/w kwot przy tak opisanych przyszłych zdarzeniach za pakiet medyczny i karty sportowe może stanowić obowiązek uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Zdaniem spółki w przypadku opisanego zdarzenia przyszłego znajdzie zastosowanie §2 ust.1 pkt. 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18.12.1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz.U. z 1998 r . Nr 161 poz. 1106 z zm.), zgodnie z którym, podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystania z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Ponadto wykupienie dodatkowego pakietu medycznego oraz kart sportowych będzie wynikać z zapisów regulaminu wynagradzania, który będzie obowiązywał od (…).

W świetle tego zapisu pracodawca będzie odsprzedawał pracownikom co miesiąc pakiet medyczny za symboliczną kwotę (…) zł i karty sportowe za (…) ceny wynikającej z umowy. Zatem po cenie niższej niż detaliczna, a różnicę pokryje ze środków obrotowych. Tak więc, zdaniem spółki, dopłata do w/w świadczenia ze strony pracodawcy stanowić będzie przychód opodatkowany, który będzie zwolniony od składek i nie będzie stanowić podstawy na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Ponadto żadna w/w kwot za pakiet medyczny i karty sportowe nie będzie stanowić obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

W piśmie z dnia 10 października 2016r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku przedsiębiorca wskazał, iż jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji w przedmiocie ustalenia, czy wartość przysporzeń z tytułu dopłaty do tzw. pakietów medycznych oraz kart sportowych, o których mowa we wniosku z dnia 16 września 2016r., nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Wobec powyższego Wnioskodawca wskazał, iż kwestia kwalifikacji podatkowej świadczeń, o których mowa we wniosku, jako świadczeń stanowiących opodatkowany przychód pracownika ze stosunku pracy nie budzi wątpliwości. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż wartość przysporzenia z tytułu dopłaty do tzw. pakietów medycznych oraz kart sportowych, o których mowa w przedmiotowym wniosku z dnia 16 września 2016r., stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z zapisami Regulaminu Wynagradzania pracownik będzie miał zagwarantowane uprawnienie (będzie miał prawo) do zakupu ww. świadczeń po cenach niższych, jeżeli zdecyduje się z nich skorzystać. Uprawnienie to nie będzie zależało od woli pracodawcy.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż w oparciu o pytanie sformułowane przez przedsiębiorcę, Zakład wydając niniejszą interpretację odnosi się wyłącznie do wątpliwości związanych z rozumieniem przepisu § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r , w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015r., poz. 2236 z późn. zm.), który umożliwia wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzyści materialnych zagwarantowanych pracownikowi i współfinansowanych przez pracodawcę.

Podkreślenia wymaga jednak fakt, iż zgodnie ze wskazaniami judykatury wydając interpretację organ nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym przedstawionym przez pytającego we wniosku. Pełną wiedzę o stanie faktycznym organ czerpie wyłącznie z wniosku uprawnionego podmiotu nie posiadając kompetencji do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje czy gromadzony materiał dowodowy. W toku tego postępowania organ nie pełni roli kontrolnej, nie dokonuje oceny zachowania lub zaniechania przedsiębiorcy pod kątem jego prawidłowości. Celem interpretacji jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i uchronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzykiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.

Jednoznacznie ujęty zakres przedmiotowy wniosków o wydanie pisemnej interpretacji uniemożliwia Zakładowi dokonanie kwalifikacji prawnej określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy. Dlatego też, Zakład poprzestaje na oświadczeniu przedsiębiorcy odnośnie tego, iż świadczenia, o których stanowi wniosek będą stanowiły przychód pracownika ze stosunku pracy, traktując takie oświadczenie jako element stanu faktycznego.

Art. 10 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust. 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Natomiast w myśl art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób będących m.in. pracownikami (art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

  • przychodów wymienionych w §2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, i rentowe (Dz. U. z 2015r., poz. 2236 z póżn. zm.),
  • wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z. ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 wyżej cytowanego rozporządzenia, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych, niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, iż z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które:

  • wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,
  • przybierają postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych, niż detaliczne lub formę usługi).

Jeżeli korzyści te uzyskiwane są przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nie częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach płacowych, to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego wyżej przepisu. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

Zatem, w sytuacji, gdy korzyść materialna polegająca na korzystaniu przez pracownika z pakietu opieki medycznej oraz korzyść materialna polegająca korzystaniu przez pracownika z karty sportowej w części finansowana przez pracodawcę będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, oraz, że zapis o ww. korzyściach zostanie umieszczony w stosownym regulaminie wynagradzania, a pracownicy będą ponosili częściową odpłatność za te usługi, stanowisko wnioskodawcy, iż świadczenia, o których stanowi wniosek w części finansowane przez pracodawcę należy wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.

Powyższe ma również zastosowanie w odniesieniu do składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie bowiem z art.81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 581 z póź. zm.)do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych w (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz