Odpowiedź MRPiPS z 15-05-2019 r. na interpelację w sprawie hałasu w pracy

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na zadane w interpelacji pytania pragnę poinformować, że do właściwości Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej należy regulowanie zagadnień wynikających ze stosunku pracy, m.in. określanie wartości najwyższych dopuszczalnych natężeń fizycznych czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, w tym dopuszczalnego poziomu ekspozycji na hałas odniesiony do 8-godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy i odpowiadającą mu ekspozycję dzienną lub poziom ekspozycji na hałas odniesiony do przeciętnego tygodniowego wymiaru czasu pracy, maksymalny poziom dźwięku A i szczytowy poziom dźwięku C. Regulacje takie znajdują się w załączniku nr 2 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1286). Aktualnie obowiązujące w Polsce wartości w ww. zakresie są zgodne z prawem UE.

Ponadto Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej sprawuje nadzór nad Centralnym Instytutem Ochrony Pracy – Państwowym Instytutem Badawczym, który kompleksowo zajmuje się problematyką kształtowania warunków pracy zgodnie z psychofizycznymi możliwościami człowieka.

Jednocześnie Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej sprawuje nadzór nad realizacją programu wieloletniego „Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy”, którego głównym celem jest opracowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych i technicznych, ukierunkowanych na rozwój technologii, metod i systemów zarządzania ograniczających liczbę osób zatrudnionych w warunkach narażenia na czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe (w tym hałas) oraz liczbę związanych z nimi wypadków przy pracy, chorób zawodowych i będące ich wynikiem straty ekonomiczne i społeczne. Głównym wykonawcą i koordynatorem programu jest Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że pozostałe poruszane przez Panią Poseł kwestie dotyczące hałasu w środowisku (np. na terenach zabudowy mieszkaniowej, terenach w strefie śródmiejskiej) należą do właściwości Ministra Środowiska.

Wspomniana przez Panią Poseł dyrektywa 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnosząca się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku nie ma zastosowania do hałasu powodowanego przez osobę narażoną, hałasu powodowanego czynnościami domowymi, hałasu powodowanego przez sąsiadów, hałasu w miejscu pracy, hałasu wewnątrz środka transportu ani hałasu powodowanego działaniami wojskowymi na terenach wojskowych (zgodnie z art. 2 ust. 2 tej dyrektywy).

Natomiast minimalna częstość pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy określona została w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. poz. 166). Zgodnie z § 13 ust. 1 tego rozporządzenia badania i pomiary szkodliwego dla zdrowia czynnika fizycznego, występującego w postaci: hałasu, hałasu ultradźwiękowego, drgań mechanicznych działających na organizm człowieka przez kończyny górne lub drgań mechanicznych o ogólnym działaniu na organizm człowieka wykonuje się:

1) co najmniej raz na dwa lata – jeżeli podczas ostatniego badania i >pomiaru stwierdzono natężenie czynnika powyżej 0,2 do 0,5 wartości najwyższego dopuszczalnego natężenia (NDN), określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 228 § 3 Kodeksu pracy (tj. w ww. rozporządzeniu MRPiPS),

2) co najmniej raz w roku – jeżeli podczas ostatniego badania i pomiaru stwierdzono natężenie czynnika powyżej 0,5 wartości najwyższego dopuszczalnego natężenia (NDN).

Jednocześnie, zgodnie z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia, jeżeli podczas dwóch ostatnich badań i pomiarów hałasu lub drgań mechanicznych, wykonanych w odstępie dwóch lat, natężenie czynnika nie przekraczało 0,2 wartości najwyższego dopuszczalnego natężenia (NDN), pracodawca może odstąpić od wykonywania badań i pomiarów.

W tym kontekście warto wspomnieć, że nadzór i kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy, w tym przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy sprawuje Państwowa Inspekcja Pracy.

Mam nadzieję, że przedstawione powyżej informacje oraz wyjaśnienia zostaną uznane za wyczerpujące i satysfakcjonujące.

źródło: http://www.sejm.gov.pl/

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz