Odpowiedź MRPiPS z 03-10-2016 r. na interpelację w sprawie przestrzegania zasad bezpieczeństwa pracy

Nawiązując do interpelacji Pana Posła Grzegorza Furgo w sprawie przestrzegania zasad bezpieczeństwa pracy, przekazanej wystąpieniem Marszałka Sejmu RP z dnia 20 września 2016 r. znak: K8INT6050 – przedstawiam poniższe wyjaśnienia.

Do podstawowych obowiązków pracodawcy, zgodnie z art. 207 § 2 Kodeksu pracy, należy ochrona zdrowia i życia pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Pracodawca oraz osoba kierująca pracownikami są obowiązani znać, w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nich obowiązków, przepisy o ochronie pracy, w tym przepisy oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. Należy dodać, że w myśl przepisów art. 211 Kodeksu pracy, przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. Ponadto pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 2373 § 1 Kodeksu pracy).

Polskie prawo w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy jest dostosowane do standardów międzynarodowych, w tym dyrektyw Unii Europejskiej, a zatem zawiera wszelkie niezbędne przepisy mające na celu zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w zakładach pracy.

Istotne znaczenie dla realizacji prawa pracownika do ochrony jego życia i zdrowia mają działania państwa związane z zapewnieniem nadzoru i kontroli warunków pracy (zgodnie z wymaganiami prawa międzynarodowego, w tym Dyrektywy 89/391/EWG). Na system środków służących realizacji tego prawa, składają się zwłaszcza kompetencje Państwowej Inspekcji Pracy, która jest organem powołanym do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Należy jednocześnie dodać, że zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 640, z późn. zm.) Inspekcja ta podlega Sejmowi, a nadzór nad nią w zakresie określonym w ustawie sprawuje Rada Ochrony Pracy.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podejmuje i realizuje szereg działań mających na celu poprawę warunków pracy w zakładach pracy, w tym ograniczenie zagrożeń wypadkowych i ich skutków w postaci wypadków przy pracy. Do takich działań należą:

źródło: http://www.sejm.gov.pl/

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz