Podstawy wymiaru składek – pracownicy
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Decyzja nr 1373 /2013
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 04.10.2013 r. przez (…) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagrody jubileuszowej.
UZASADNIENIE
W dniu 04.10.2013 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z zapisem Regulaminu Wynagradzania pracownicy nabywają prawo do nagród jubileuszowych po przepracowaniu odpowiednio: 2,5 roku, 7,5 roku i 10,5 roku. Pomiędzy pierwszą a drugą nagrodą jubileuszową zachowany zostaje warunek nabycia prawa do nagrody jubileuszowej nie częściej niż co 5 lat. Zgodnie z Regulaminem wypłata nagrody jubileuszowej następuje łącznie z wynagrodzeniem za miesiąc, w którym pracownik nabył prawo do nagrody. W wyjątkowych sytuacjach (np. z powodu pogorszenia sytuacji finansowej pracownika) pracodawca wyraża zgodę na wcześniejszą wypłatę nagrody (z reguły o 1 – 3 miesiące). Wcześniejsza wypłata dokonywana jest na pisemny wniosek pracownika, w którym zobowiązuje się on do zwrotu wypłaconej nagrody w sytuacji rozwiązania umowy o pracę przed terminem nabycia prawa do nagrody. W 2013 r. pracodawca wypłacił nagrodę jubileuszową 16 miesięcy wcześniej, z uwagi na losową sytuację pracownika i konieczność opłacenia przez niego zabiegu medycznego. Pracownik nie będzie miał prawa roszczenia o nagrodę jubileuszową w 2014 r.
W związku z powyższym wnioskodawca powziął wątpliwość czy w sytuacji wcześniejszej wypłaty nagrody jubileuszowej można dokonać wyłączenia wartości nagrody z podstawy wymiaru składek.
Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie § 2 p. 1 pp. 1 rozporządzenia MPiPS z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wartość nagrody może zostać wyłączona z podstawy wymiaru składek niezależnie od terminu jej wypłaty. Przytoczony przepis określa jedynie warunki nabywania prawa do nagrody jubileuszowej. W związku z powyższym wnioskodawca uważa, że prawidłowym działaniem będzie wyłączenie wartości nagrody jubileuszowej z podstawy wymiaru składek w opisanych powyżej sytuacjach, niezależnie od tego w jakim terminie (ile miesięcy wcześniej) nagroda zostanie wypłacona.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
W myśl art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. nr 161 poz. 1106 z póżn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników nie zalicza się przychodów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 powyższego rozporządzenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są nagrody jubileuszowe, które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.
Należy wskazać, że zwolnienia z podstawy wymiaru składek zawarte we wskazanym powyżej rozporządzeniu mają charakter przywileju, stanowiąc odstępstwo od zasady powszechności oskładkowania przychodów z tytułu stosunku pracy, a w konsekwencji powinny być interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, Nagrody jubileuszowe nie są świadczeniami obligatoryjnymi, uregulowanymi w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, zasady ich przyznawania oraz wypłacania wynikają z obowiązujących u przedsiębiorcy regulaminów wynagradzania. Z literalnego brzmienia przepisu § 2 ust. 1 pkt 1 wskazanego rozporządzenia wynika, że z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączone są jedynie takie nagrody jubileuszowe, „które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat”. Z powyższego wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 25.09.2013 r. wynika, że regulamin wynagradzania funkcjonujący w spółce zawiera zapisy dotyczące wypłaty nagród jubileuszowych częściej niż co 5 lat. Ze względu na fakt, że zasadą jest uregulowanie w obowiązujących w firmie przepisach dotyczących wynagradzania pięcioletniego okresu pomiędzy momentami uzyskiwania przez pracownika prawa do kolejnych nagród jubileuszowych, opisana przez, wnioskodawcę nagroda jubileuszowa będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
W konsekwencji, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i obowiązujące przepisy prawa. Zakład uznał za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 04.10.2013 r.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
źródło: https://bip.zus.pl