Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 4-01-2018 r. – DI/100000/43/1264/2017

Decyzja nr 3 – stanowisko nieprawidłowe – nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości składki prywatnej opieki medycznej oraz grupowego ubezpieczenia na życie finansowanej pracownikom przez pracodawcę w okresie pobiera

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 3

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz.2168) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2017 r, poz. 1778 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (…) z siedzibą w (…) złożonym w dniu 30 października 2017 r. w przedmiocie dotyczącym nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości składki prywatnej opieki medycznej oraz grupowego ubezpieczenia na życie finansowanej pracownikom przez pracodawcę w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2017 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) z siedzibą w (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 listopada 2017r., doręczonym w dniu 7 grudnia 2017r.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że opłaca za Pracownika w zryczałtowanej formie składkę na korzystanie z prywatnej opieki medycznej oraz grupowego ubezpieczenia na życie. Zgodnie z ustawą każda składka jest doliczana Pracownikowi do dochodu. Od wyżej wymienionych składek odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne oraz składka zdrowotna. Wnioskodawca dodaje, że zdjęta z opodatkowania i oskładkowania składki na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne) jest jedynie kwota z prywatnej opieki medycznej, która obejmuje obowiązkowe świadczenia z zakresu medycyny pracy. Dotyczy to osób aktywnych, czyli świadczących pracę, jak i osób przebywających na urlopie macierzyńskim, wychowawczym, urlopie bezpłatnym.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca wskazał, że składka na prywatną opiekę medyczną oraz grupowe ubezpieczenie na życie sponsorowane przez wnioskodawcę są dodatkowym świadczeniem płynącym obok wynagrodzenia zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe i nie stanowi podstawy naliczenia w/w składek dla osób przebywających na urlopie macierzyńskim, wychowawczym, bezpłatnym oraz nie osiągających żadnego innego dochodu.

W związku z powyższym wnioskodawca kieruje pytanie czy jego stanowisko jest słuszne.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 30 listopada 2017r., doręczonym w dniu 7 grudnia 2017r. wnioskodawca wskazał, że upatruje nieuwzględnienie wartości składki prywatnej opieki medycznej oraz grupowego ubezpieczenia na życie finansowanej pracownikom w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne tych osób w oparciu o przepisy Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017r., poz. 1949).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Zgodnie natomiast z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego.

Stanowisko przedsiębiorcy zaprezentowane we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości składki prywatnej opieki medycznej oraz grupowego ubezpieczenia na życie finansowanej pracownikom przez pracodawcę w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego uznać należy za nieprawidłowe, ze względu na wskazanie przez przedsiębiorcę, iż podstawą dla nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w okresie ww. usprawiedliwionych nieobecności w pracy zastosowanie znajdą przepisy Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017r., poz. 1949).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 19 tej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na terenie Rzeczpospolitej Polskiej są osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

Pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego w okresie przebywania na urlopie macierzyńskim stanowi odrębny tytuł (niż stosunek pracy) do ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z art. 18 ust. 6 ww. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi kwota tego zasiłku.

Powyższe oznacza, że za okres przebywania pracownika na urlopie macierzyńskim, nie uwzględnia się w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne świadczeń związanych z zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy. Ustawodawca na czas opieki nad dzieckiem, w miejsce stosunku pracy (mimo jego formalnego trwania), wprowadził odrębny tytuł obowiązkowych ubezpieczeń społecznych w postaci pobierania zasiłku macierzyńskiego.

W konsekwencji wartość opłacanych pracownikom pobierającym zasiłek macierzyński świadczeń (tj. wartość składki prywatnej opieki medycznej) oraz grupowego ubezpieczenia na życie nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Nie można zatem uznać za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy, wskazujące iż wartość składki prywatnej opieki medycznej oraz grupowego ubezpieczenia na życie finansowanej przez pracodawcę pracownikom w okresie przebywania na urlopie macierzyńskim nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ze względu na błędną argumentację wnioskodawcy, iż w przedmiotowym zakresie zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Jak wskazano wyżej rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, które wymienia enumeratywnie świadczenia, jako niepodlegające wliczeniu do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne odnosi się do przychodów ze stosunku pracy. Natomiast osoby przebywające na urlopie macierzyńskim, nie podlegają ubezpieczeniom społecznym jako pracownicy, a biorąc pod uwagę zasady ustalania podstawy wymiaru składek z art. 18 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i okoliczność, że prawo do ww. świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy przepisy ww. rozporządzenia nie znajdą zastosowania w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz