Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 25-09-2014 r. – DI/100000/43/1062/2014

Wartość dodatkowych śwaidczeń finansowanych pracownikowi przez pracodawcę w trakcie trwania niezdolności do pracy spowodowanej chorobą oraz pobierania zasiłku chorobowego w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 363

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j.Dz. U. z 2013 r., poz. 672 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r., poz.1442 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 29 sierpnia 2014 r. doręczonym dnia 5 września 2014 r. (…) w części dotyczącej uwzględnienia wartości dodatkowych świadczeń finansowanych pracownikowi przez pracodawcę w trakcie trwania niezdolności do pracy spowodowanej chorobą oraz pobierania zasiłku chorobowego w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

UZASADNIENIE

Dnia 5 września 2014 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż zamierza zaproponować pracownikom dodatkowe świadczenia w postaci:

  1. Uczestnictwa w programach sportowo-rekreacyjnych (karta Multisport, karnety sportowe),
  2. Przystąpienia do grupowego ubezpieczenia na życie.

Korzystanie z ww. świadczeń odbywać się będzie na zasadzie dobrowolności. Pracownicy, którzy będą zainteresowani postawionymi do ich dyspozycji świadczeniami będą mogli zadeklarować swoją chęć uczestnictwa pracodawcy. Istotne jest również, że w dowolnym ” momencie będą mogli także zrezygnować z ich otrzymywania. Świadczenia sportowo-rekreacyjne będą w całości finansowane przez pracodawcę. Natomiast w przypadku składek na ubezpieczenie na życie pracodawca zamierza finansować podstawowy pakiet ubezpieczenia pracownikom o stażu pracy dłuższym niż rok.

Wartość obu tych świadczeń będzie doliczana zgłaszającym się pracownikom co miesiąc, do przychodu podlegającego opodatkowaniu oraz stanowić będzie podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Z uwagi na zamiar zaproponowania powyższych świadczeń wszystkim pracownikom także tym, przebywającym na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym, spółka kieruje następujące pytania:

  1. Czy dodatkowe świadczenia finansowane w trakcie trwania niezdolności do pracy spowodowanej chorobą, zasiłku chorobowego, zasiłku macierzyńskiego stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?
  2. Czy dodatkowe świadczenia finansowane w trakcie trwania urlopu wychowawczego stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?

Zdaniem wnioskodawcy świadczenia finansowane w trakcie niezdolności do pracy spowodowanej chorobą, zasiłku chorobowego, urlopu macierzyńskiego oraz urlopu wychowawczego, do których pracownik zachowuje prawo w trakcie trwania tych nieobecności, stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Zgodnie z treścią art.18 ust.1 i 2 oraz art.20 ust.1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w §2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz.1106 ze zm.), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się natomiast wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności :wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast zgodnie z § 2 ust.1 pkt 24 rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień .układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku.

W związku z powyższym, zdaniem wnioskodawcy, nie podlega wątpliwości, iż kwota świadczeń finansowanych przez pracodawcę będzie stanowić przychód pracownika, a co za tym idzie stanowić będzie podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Jednocześnie, zdaniem wnioskodawcy, nie będą mieć zastosowania wyłączenia wymienione w §2 ust.1 pkt 24 rozporządzenia, gdyż z uwagi na dobrowolny charakter przedmiotowych świadczeń spółka nie widzi konieczności wprowadzania dodatkowych zapisów w regulaminie wynagradzania.

Dlatego też, uzasadnione wydaje się wliczanie kwoty świadczeń do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przez wnioskodawcę w przypadku, gdy pracownicy będą przebywać na zwolnieniu lekarskim oraz urlopie macierzyńskim.

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku urlopu wychowawczego również, wydaje się zasadne odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu finansowania przez pracodawcę dodatkowych świadczeń. W przytoczonych przepisach ustaw i rozporządzenia ustawodawca, w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez pracownika, odwołuje się bowiem do faktu istnienia zatrudnienia a nie okresu faktycznego świadczenia pracy. W szczególności w §1 rozporządzenia mówiącym, iż podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, mowa jest o przychodzie osiąganym przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Przy czym w §2 nie występuje jakiekolwiek zwolnienie odnoszące się do świadczeń otrzymywanych podczas przebywania na urlopie wychowawczym. W związku z tym, że w przedstawionym wyżej stanie przyszłym prawo pracownika do otrzymywania dodatkowych świadczeń pozostaje w ścisłym związku z istnieniem stosunku pracy, zdaniem wnioskodawcy nie ma przesłanek do zwolnienia tego rodzaju świadczeń z obowiązku podlegania składkom na ubezpieczenia społeczne.

Ponadto zgodnie z art.81 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2008 r., Nr 164, poz. 10278 ze zm.), do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. W związku z powyższym wartość dodatkowych świadczeń przysługujących za okres nieobecności w pracy spowodowanej chorobą oraz z tytułu przebywania na zasiłku chorobowym, urlopie macierzyńskim oraz urlopie wychowawczym stanowi również, zdaniem wnioskodawcy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Będący przedmiotem rozpoznania wniosek z dnia 29 sierpnia 2014 r. zawiera odmienne stany faktyczne zdarzenia przyszłe, nie można bowiem traktować jako jednego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego okoliczności finansowania pracownikom świadczeń w trakcie trwania niezdolności do pracy spowodowanej chorobą czy pobierania zasiłku chorobowego i w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego bądź przebywania na urlopie wychowawczym (za okres pobierania zasiłku macierzyńskiego bądź przebywania na urlopie wychowawczym), gdyż mamy tu do czynienia z innym tytułem do ubezpieczeń, alternatywą rozłączną, która musi być przedmiotem niezależnego badania. Zarówno pobieranie zasiłku macierzyńskiego, jak i przebywanie na urlopie wychowawczym stanowią odrębny od umowy o pracę tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. W tym okresie pracownik nie podlega pracowniczym ubezpieczeniom społecznym. Zarówno przypadek pracownika pobierającego zasiłek macierzyński, jak i przebywającego na urlopie wychowawczym podlegają badaniu w oparciu o inne grupy przepisów i w opisanych okolicznościach nie ma do nich zastosowanie § 2 ust.1 pkt 24 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Biorąc pod uwagę fakt, iż od wniosku uregulowano jedną wpłatę Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział Gdańsk może odnieść się jedynie do kwestii dotyczącej uwzględnienia wartości dodatkowych świadczeń finansowanych pracownikowi przez pracodawcę w trakcie trwania niezdolności do pracy spowodowanej chorobą oraz pobierania zasiłku chorobowego w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w części rozpatrywanej, czyli dotyczącej uwzględnienia wartości dodatkowych świadczeń finansowanych pracownikowi przez pracodawcę w trakcie trwania niezdolności do pracy spowodowanej chorobą oraz pobierania zasiłku chorobowego w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne uznać należy za prawidłowe .

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Jednocześnie zgodnie z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ww. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób będących m.in. pracownikami (art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

przychodów wymienionych w §2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 ze zm.), wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 ze zm.) podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego opiekuńczego świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku.

Przepis z § 2 ust. 1 pkt 24 ww. rozporządzenia ma zastosowanie do wszystkich składników przychodu, do których zachowują prawo pracownicy w okresie pobierania wynagrodzenia za czas choroby oraz zasiłków.

Wnioskodawca wskazuje, iż ma zamiar wypłacać wszystkim pracownikom świadczenia w postaci uczestnictwa w programach sportowo-rekreacyjnych i przystąpienia do grupowego ubezpieczenia na życie. Świadczenia te będą wypłacane również w trakcie trwania niezdolności do pracy czy pobierania zasiłku chorobowego i będą doliczane do przychodu z tytułu zatrudniania w ramach stosunku pracy, jednak prawo do nich nie zostało i nie będzie zagwarantowane żadnymi przepisami obowiązującymi u wnioskodawcy.

Wobec powyższego nie istnieją podstawy do uznania, iż wymienione świadczenia powinny zostać wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Wnioskodawca nie przedstawił również żadnych innych okoliczności, które mogłyby wskazywać, iż wymienione świadczenia winny być wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Powyższe ma zastosowanie również w odniesieniu do składek na ubezpieczenie zdrowotne. Zgodnie bowiem z art.81 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 164, poz.1027 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz