Dotyczy prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od zadeklarowanej kwoty, nie niższej niż 3 % kwoty minimalnego wynagrodzenia z tytułu rozpoczęcia prowadzonej działalności gospodarczej
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Decyzja 466
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2017, poz. 2168) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2017, poz. 1778 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (…) prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą (…) z dnia 3 listopada 2017r., doręczonym dnia 8 listopada 2017r. uzupełnionym dnia 1 grudnia 2017r. w przedmiocie prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od zadeklarowanej kwoty, nie niższej niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia z tytułu rozpoczęcia prowadzonej działalności gospodarczej.
UZASADNIENIE
Dnia 8 listopada 2017r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (…) prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą (…). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2017r. doręczonym dnia 1 grudnia 2017r.
Wnioskodawczyni w treści wniosku wskazała, że po ukończeniu studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym rozpoczęła staż podyplomowy w prywatnym gabinecie (…) prowadzonym przez (…). W tym celu podpisała umowę o pracę na czas określony od (…). W ramach odbywania stażu wykonywała na rzecz wskazanego powyżej podmiotu zadania z zakresu staży cząstkowych z obszaru stomatologii.
Wnioskodawczymi wskazała, że podejmowane przez nią czynności odpowiadały określonym w ramowym programie stażu podyplomowego lekarza dentysty stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2012 r. w sprawie stażu podyplomowego lekarza i lekarza dentysty (jednolity tekst Dz. U. 2014 r, poz. 474). Zgodnie z w/w programem Wnioskodawczymi zobowiązana była do odbycia cząstkowych staży – z zakresu stomatologii zachowawczej, stomatologii dziecięcej, chirurgii stomatologicznej, protetyki stomatologicznej, periodontologii, ortodoncji, ratownictwa medycznego, orzecznictwa lekarskiego, bioetyki i prawa medycznego. Celem stażu podyplomowego lekarza dentysty jest przygotowanie zawodowe osoby posiadającej wyższe wykształcenie lekarsko-dentystyczne do wykonywania samodzielnie zawodu lekarza.
Zakończenie i rozliczenie uczestnictwa w/w szkoleniach stażowych stanowi zgodnie z art. 5 ust. 8 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. (jednolity tekst Dz. U. 2017 r. poz. 125) o zawodach lekarza i lekarza dentysty podstawę do ubiegania się przez lekarza dentystę -stażystę o prawo wykonywania zawodu, niezbędnego do niezależnej pracy.
W dniu 4 października 2017 r. Wnioskodawczyni uzyskała prawo wykonywania zawodu dentysty i w dniu 2 listopada 2017 r. rozpoczęła po raz pierwszy własną działalność gospodarczą w formie indywidualnej praktyki lekarsko – dentystycznej. W ramach tej działalności Wnioskodawczyni zawarła umowę cywilno-prawną o świadczenie usług z podmiotem, z którym uprzednio łączył Wnioskodawczynię stosunek pracy w ramach stażu podyplomowego. Wnioskodawczyni zamierza w przyszłości podjąć współpracę w ramach prowadzonej działalności również z innymi podmiotami.
Wnioskodawczyni chciałby skorzystać z możliwości opłacania niskich składek na ubezpieczenia społeczne przez pierwsze 2 lata prowadzenia działalności. W czasie odbywania stażu podyplomowego Wnioskodawczyni miała zawartą umowę o pracę z tym samym podmiotem gospodarczym, to wykonywane czynności w ramach tej umowy służyły wyłącznie temu, aoym mogła zakończyć edukację w swoim kierunku i uzyskać pełne prawo wykonywania zawodu, co na wprost wynika z cytowanej powyżej ustawy. W czasie odbywania stażu, nie była samodzielnym lekarzem, wykonywała pod nadzorem opiekuna stażu niektóre czynności lecznicze a także prace porządkowe i organizacyjne związane z prowadzeniem gabinetu lekarskiego. Na etapie odbywania stażu podyplomowego nie była upoważniona do rozstrzygania pojawiających się problemów i wydawania orzeczeń w stosunku do pacjentów. Podczas gdy obecnie po uzyskaniu uprawnień do wykonywania zawodu lekarza dentysty, w ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawczyni będzie wykonywała samodzielnie wszelkie usługi stomatologiczne, będzie podejmowała samodzielne decyzje o sposobie i organizacji swojej pracy, rozstrzyganiu zagadnień pojawiających się w trakcie wykonywania zabiegów, udzielania porad stomatologicznych według własnego stanu wiedzy. Wnioskodawczyni podkreśla, że nie można powiedzieć, że są to te same czynności, jakie wykonywała w czasie odbywania stażu na podstawie stosunku pracy, mogą one jedynie dotyczyć_podobieństwa samej strony technicznej, jednak uprzednio decyzje co do stosowanych procedur i rozwiązań nie były podejmowane przez Wnioskodawczynię lecz przez opiekuna – doświadczonego lekarza. Odmienność wykonywanych czynności wynika z charakteru uprzedniego zatrudnienia, stanowiącego jedynie etap doskonalenia zawodowego.
Wnioskodawczyni podkreśla, że podobną sytuację ZUS Oddział w Gdańsku rozpatrzył pozytywnie co zostało potwierdzone w wydanej interpretacji z 7.01.2015 r. (DI/100000/43/1302/2014), która w identycznej sytuacji potwierdziła prawo do skorzystania lekarza dentysty do niższych składek. Dodatkowo z podobnym problemem borykali się aplikanci, uzyskując uprawnienia radcy prawnego i świadcząc usługi na rzecz kancelarii, w której odbywali aplikację, na których korzyść orzekł SN w wyroku z 22 grudnia 2010 r. (sygn. akt III AUa 897/10).
Wobec powyższego Wnioskodawczyni uważa, że spełnia przesłanki uprawniające do korzystania z preferencyjnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla początkujących przedsiębiorców przez okres 24 miesięcy.
We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawczyni uważa, że mając na uwadze opisany stan faktyczny i zdarzenia przyszłe uważa, że spełnia przesłanki uprawniające do korzystania z preferencyjnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla początkujących przedsiębiorców przez okres 24 miesięcy wynikające z art. 18a ust. 1 i 2 usus, ponieważ:
- w ostatnich 60 miesiącach kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej nie prowadziłam jakiejkolwiek pozarolniczej działalności,
- nie wykonuję czynności wchodzących w zakres działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, działalności gospodarczej tożsamej jaką wykonywałam w ramach uprzednio zawartej umowy o pracę.
Wobec powyższego Wnioskodawczyni zadała pytanie czy jej stanowisko w powyżej kwestii jest prawidłowe tzn. czy:
Dopuszczalne jest w sytuacji wyżej opisanej opłacanie z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej preferencyjnych składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie art. 18 ust. i w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez okres pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej kwoty zadeklarowanej, nie niższej jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia (w 2017 r. – 600 zł).
W piśmie z dnia 29 listopada 2017r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Zakładu do uzupełnienia wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed aktualnie prowadzoną działalnością gospodarczą, nie prowadziła innej pozarolniczej działalności, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt. 1-5 ustawy z dnia 18 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017r., poz. 1778 ze zm.).
Ponadto, Wnioskodawczyni wskazała, że zakres czynności, który będzie wykonywać na rzecz byłego pracodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie tożsamy z czynnościami, które wykonywała na podstawie wcześniejszej umowy o pracę.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:
Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji uznać należy za prawidłowe.
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Zgodnie z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowi, iż Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art.10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarcze, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Zgodnie z (obowiązującym od sierpnia 2005r.) art. 18a. ust.1 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób, o których mowa w art. 8 ust.6 pkt 1 ustawy, tj. osób prowadzących działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych prowadzących działalność gospodarczą, w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 30 % kwoty minimalnego wynagrodzenia.
Z kolei dyspozycja treści ust. 2 art. 18a powołanej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wskazuje, iż powyższy przepis nie ma zastosowania do osób, które:
- prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej prowadziły pozarolniczą działalność;
- wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej dziatalności gospodarczej.
Z powyższego wynika, iż prawo do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru składek nie niższej niż 30 % minimalnego wynagrodzenia ma osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą, która nie prowadzi i nie prowadziła pozarolniczej działalności w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem jej rozpoczęcia oraz nie wykonuje działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.
Należy zaznaczyć, że wystarczy, aby zakres wykonywanej przez daną osobę działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy tylko w części pokrywał się z czynnościami wykonywanymi w ramach łączącego ją uprzednio z tym pracodawcą stosunku pracy, żeby osoba rozpoczynająca prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej nie miała prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru składek nie niższej niż 30 % minimalnego wynagrodzenia. Dopiero, gdy wykonywana praca w ramach prowadzonej działalności ma zupełnie inny charakter, niż zakres czynności wykonywanych w okresie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę – osoba prowadząca działalność może skorzystać z preferencyjnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 23 marca 2010 r., sygn. akt I UK 323/09., w którym sąd stwierdził, że dla spełnienia warunku wykonywania czynności wchodzących w zakres prowadzonej działalności wystarczającym jest realizowanie jakichkolwiek czynności, które były uprzednio wykonywane podczas świadczenia pracy na podstawie umowy o pracę.
Zgodnie z powyżej cytowanym wyrokiem Sądu Najwyższego, dopiero w sytuacji ustalenia, iż świadczone usługi na rzecz byłego pracodawcy, nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy, umożliwia skorzystanie z preferencyjnych składek na ubezpieczenia społeczne.
Wobec wskazania (…) iż zakres czynności, które będzie wykonywała na rzecz byłego pracodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie jest tożsamy z czynnościami, które wcześniej wykonywała na podstawie umowy o pracę oraz, że nie prowadziła w ciągu 60 miesięcy kalendarzowych przed aktualnie prowadzoną działalnością gospodarczą innej pozarolniczej działalności, stanowisko Wnioskodawczyni w przedmiocie prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru składek nie niższej niż 30 % minimalnego wynagrodzenia z prowadzonej działalności gospodarczej w okresie pierwszych 24 kalendarzowych miesięcy od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.
Jednocześnie jednoznacznie ujęty zakres przedmiotowy wniosków o wydanie pisemnej interpretacji uniemożliwia Zakładowi dokonanie ustalenia czy zakres czynności, które przedsiębiorca zamierza wykonywać na rzecz byłego pracodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie tożsamy z czynnościami, które wykonywał na podstawie wcześniejszej umowy o pracę. Takie ustalenie nie wymaga bowiem zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Dlatego też, Zakład wydając interpretację w niniejszej sprawie poprzestaje na oświadczeniu Wnioskodawczyni, iż zakres czynności, które przedsiębiorca zamierza wykonywać na rzecz byłego pracodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie tożsamy z czynnościami, które wykonywała na podstawie wcześniejszej umowy o pracę.
Na marginesie należy podkreślić, iż w postępowaniu wszczętym wskutek wniesienia wniosku Zakład zobligowany jest wydać interpretację jedynie treści przepisów prawa co do zakresu i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do indywidualnej sytuacji wskazanej we wniosku, nie może podważać stanu faktycznego, uzupełniać go, zmieniać w oparciu o inne źródła, czy też wiedzę znaną organowi z urzędu. Należy podkreślić, iż w trybie art.10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, Zakład Ubezpieczeń Społecznych odmiennie od trybu na zasadach ogólnych regulowanych przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego nie ma żadnych uprawnień do prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W postępowaniu tym organ nie może zbierać dowodów i poddawać ich ocenie, orzeka jedynie w oparciu o wskazany w treści wniosku stan faktyczny. W trybie wydawania pisemnych interpretacji brak jest możliwości dokonywania oceny konkretnych działań przedsiębiorcy pod kątem prawidłowości lub nieprawidłowości danego postępowania, organ nie ma również obowiązku przedstawiania prawidłowego sposobu działania w danej sprawie. Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest, na gruncie ww. ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zobligowany jedynie do oceny przedstawionego przez przedsiębiorcą stanowiska – dokonanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisów prawa mających zastosowanie na tle zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
źródło: https://bip.zus.pl