Nagroda jubileuszowa a składki ZUS
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Decyzja nr 258
Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r., poz.646 ze zm.), w związku z art. 83 d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r,, poz.300 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (…) z dnia z dnia 25 marca 2018r. złożonym w dniu 2 kwietnia 2019 r, uzupełnionym dnia 23 kwietnia 2019r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości wypłaconych nagród jubileuszowych.
UZASADNIENIE
W dniu 2 kwietnia 2019r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (…) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2019 r. doręczonym dnia 23 kwietnia 2019 r.
Wnioskodawca wskazał, że od 1 stycznia 2017r. obowiązuje nowy Regulamin Wynagradzania Pracowników (…) oraz Porozumienie z dnia 28 września 2016r, pomiędzy Zarządem (…) a Komisją Zakładową NSZZ „Solidarność” Pracowników (…) w sprawie rozwiązania ZUZP Pracowników (…) i wprowadzenia Regulaminu Wynagradzania, który uwzględniał okres przejściowy między stosowaniem poprzedniego i nowego regulaminu. Od 1 stycznia 2019r. należy stosować, w przyznawaniu nagród jubileuszowych, wyłącznie te ustalenia, które zawiera nowy Regulamin Wynagradzania Pracowników (…), w brzmieniu, że świadczenie to będzie wypłacane pracownikom za staż pracy wyłącznie w (…), a nie jak było wcześniej, za staż pracy ogółem. Przy czym, zarówno stare, jak i nowe przepisy przewidują przyznanie tej gratyfikacji nie częściej niż co 5 lat.
Wnioskodawca wskazał, że pojawia się trudność w przypadku, kiedy usunięcie lat pracy poprzedniego zatrudnienia zgodnie z obowiązującym Regulaminem Wynagradzania Pracowników (…) przyspieszy bądź opóźni przyznanie nagrody jubileuszowej danemu pracownikowi. Sytuacja ta niesie za sobą konsekwencje w postaci konieczności potrącenia składek ZUS w przypadku wcześniejszego wypłacenia nagrody niż po upływie 5 lat od poprzednio wypłaconej nagrody,
Wnioskodawca po wprowadzeniu nowego Regulaminu Wynagradzania Pracowników, w którym nagrody jubileuszowe są nadal przyznawane co 5 lat, stoi na stanowisku, że nie należy potrącać składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku wyjątkowego wcześniejszego wypłacenia nagrody, ponieważ jest to sytuacja wywołana zmianą regulaminu i jest wyłącznie stanem przejściowym.
W piśmie z dnia 17 kwietnia 2019r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Zakładu do uzupełnienia wniosku wskazał, że nagroda jubileuszowa stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.
Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust, 2 ustawy). Natomiast w myśl art, 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998r o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2D18r. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego. Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcą, obciąża jedynie przedsiębiorcę.
Jednoznacznie ujęty zakres przedmiotowy wniosków o wydanie pisemnej interpretacji uniemożliwia Zakładowi dokonanie kwalifikacji prawnej określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy. Dlatego też, Zakład poprzestaje na oświadczeniu przedsiębiorcy odnośnie tego, iż świadczenie, o którym stanowi wniosek stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy traktując takie oświadczenie jako element opisu stanu faktycznego wniosku.
Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. 2 2017 r., poz.1949), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Jak podniesiono powyżej, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Pośród tych przychodów, w §2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, wymienia się nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.
Z powyższego wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpić więc w okresie krótszym niż S lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).
Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią również nagrody jubileuszowe wypłacane w sytuacji gdy nagroda jubileuszowa wypłacana jest częściej niż co 5 lat, z uwagi na to, że prawo do jej nabycia nastąpiło wskutek zmiany wewnętrznych przepisów regulujących zasady przyznawania tych nagród.
Przy czym warunkiem jest, aby zarówno stare jaki i nowe przepisy przewidywały przyznanie nagrody nie częściej niż co 5 lat.
Tym samym, rozstrzygając możliwość wyłączenia wartości wypłaconych wyjątkowo wcześniej nagród jubileuszowych, należy wziąć pod uwagą obowiązujące zasady przyznawania i wypłaty tych nagród, które przewidują, że nie przysługują one częściej, niż co 5 lat.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
źródło: https://bip.zus.pl
Wytłuszczenia dokonane przez redakcję