INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
DECYZJA NR 224
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz.1829 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 963 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku Pana (…) prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą (…) z dnia 13 kwietnia 2017 r., doręczonym dnia 24 kwietnia 2017 r. uzupełnionym dnia 5 czerwca 2017 r. w przedmiocie obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków stażysty.
UZASADNIENIE
Dnia 24 kwietnia 2017 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez Pana (…) prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2017 r. doręczonym dnia 5 czerwca 2017 r.
Wnioskodawca w treści wniosku wskazuje, że realizuje projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu organizowane są staże dla osób bezrobotnych. Stypendium zgodnie z art. 21 ust.l pkt.137 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych/PDOF, jest zwolnione z PDOF. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 9a i z art. 12 ustawy z dnia 13.10.1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych osoby pobierające stypendium w okresie stażu/praktyki zawodowej podlegają obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi kwota wypłacanego stypendium. Na podstawie art. 16 ust. 9a w/w ustawy składki finansują w całości podmioty kierujące. Przedsiębiorca jest również zobowiązany do wykupienia ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków.
Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy powinien odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne od ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków stażysty.
We własnym stanowisku w sprawie, wnioskodawca wskazuje, że praca stażysty nie jest pracą wykonywaną w ramach stosunku pracy, jednakże uprawnienia i obowiązki zarówno pracodawcy jak i stażysty określone w rozporządzeniu (Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 20 sierpnia 2009 r . w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych) zbliżone są do obowiązków stron stosunku pracy.
W związku z tym że, polisa opłacona ze środków pracodawcy uznawana jest przez organ skarbowy jako dodatkowy przychód pracownika, w ocenie wnioskodawcy od ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków powinny być odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne.
W piśmie z dnia 29 maja 2017 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku przedsiębiorca wskazał, iż jest podmiotem korzystającym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dodatkowo w załączeniu złożył kserokopię pełnomocnictwa.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:
Stanowisko przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w przedmiocie obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków stażysty uznać należy za nieprawidłowe.
W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.
Zgodnie z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Podkreślenia wymaga jednak fakt, iż zgodnie ze wskazaniami judykatury wydając interpretację organ nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym przedstawionym przez pytającego we wniosku. Pełną wiedzę o stanie faktycznym organ czerpie wyłącznie z wniosku uprawnionego podmiotu nie posiadając kompetencji do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje czy gromadzony materiał dowodowy. W toku tego postępowania organ nie pełni roli kontrolnej, nie dokonuje oceny zachowania lub zaniechania przedsiębiorcy pod kątem jego prawidłowości. Celem interpretacji jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i uchronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzykiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.
Odnosząc się do problematyki podniesionej w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji wskazać należy, iż obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne spoczywa na płatniku składek i dotyczy osób, które podlegają tym ubezpieczeniom z uwagi na posiadanie odpowiedniego tytułu do tych ubezpieczeń.
Katalog takich osób określa art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Z przepisu tego wynika m.in., iż obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne pobierające stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące, obowiązkowo podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu, od dnia nabycia prawa do stypendium do dnia utraty prawa do niego (art. 6 ust. 1 pkt 9a tej ustawy). Osoby te podlegają także obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu (art. 12 ustawy).
Należy przy tym mieć na uwadze, iż opisany wyżej schemat podlegania ubezpieczeniom społecznym znajduje zastosowanie w przypadku, gdy osoby pobierające stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące, nie posiadają innych tytułów obowiązkowego podlegania ubezpieczeniom społecznym (art. 9 ust. 6a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
W świetle art. 18 ust. 4 pkt 8 ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wskazanych powyżej osób stanowi kwota stypendium. Zatem biorąc pod uwagę zapis powołanego przepisu stwierdzić należy, iż brak jest obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków stażysty.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
źródło: https://bip.zus.pl