Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 30-12-2016 r. – DI/100000/43/1374/2016

Dotyczy wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne w myśl § 2 ust1 pkt 15, rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998r w sprawie szczegółowych zas

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA NR 529

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j.: Dz. U. z 2016 r., poz. 1829) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 963 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (…) złożonym w dniu 12 grudnia 2016 r., dotyczące wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne w myśl § 2 ust.1 pkt 15, rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015r., poz. 2236 ze zm.) zwrotu kosztów używania w jazdach zamiejscowych przez zleceniobiorców dla potrzeb zleceniodawcy pojazdów niebędących własnością zleceniodawcy do wysokości nieprzekraczającej kVoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu.

UZASADNIENIE

Dnia 12 grudnia 2016 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał w treści wniosku, iż zawiera umowy zlecenia z osobami, które jednocześnie są zatrudnione w innych firmach na umowę o pracę, jak również z osobami, które nie posiadają żadnego innego tytułu do ubezpieczeń społecznych. W szczególności są to zawodnicy, działacze sportowi, trenerzy lub sędziowie sportowi. Występują sytuacje w których osoby zawierające ze Stowarzyszeniem umowy zlecenia w ramach wykonywanego zlecenia używają własnych pojazdów samochodowych zarówno w jazdach lokalnych jak również w jazdach zamiejscowych. Stowarzyszenie zawiera ze zleceniobiorcami osobne umowy cywilnoprawne na mocy której Stowarzyszenie dokonuje zwrotu kosztów zleceniobiorcom z tytułu używania prywatnego samochodu do celów służbowych. Zwrot następuje na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu tzw. „kilometrówki”. W sporządzanych i dostarczanych przez zleceniobiorców ewidencjach przebiegu pojazdu dokumentowana jest faktyczna ilość przejechanych przez nich kilometrów prywatnym samochodem w ramach wykonywania obowiązków wynikających z zawartych umów zlecenia. Ewidencje prowadzone są według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.).

Stowarzyszenie zwracając zleceniobiorcom koszty używania samochodów prywatnych do celów służbowych stosuje limity określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 rnaica 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r., Nr 27, poz. 271 ze zm.).

Otrzymany zwrot kosztów użytkowania samochodu prywatnego do celów służbowych stanowi dla zleceniobiorcy przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zależności od statusu zleceniobiorcy tj. czy posiada on inny tytuł do ubezpieczeń, Stowarzyszenie oblicza i pobiera od wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia płaconego zleceniobiorcom, a także od zwrotu kosztów za dojazdy samochodem prywatnym odpowiednio składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (zleceniobiorcy nie posiadający innych tytułów do ubezpieczeń) lub jedynie składki zdrowotne (zleceniobiorcy zatrudnieni w innych firmach na umowę o prace).

Wnioskodawca powziął wątpliwości czy w przypadku jazd zamiejscowych zwrot zleceniobiorcom kosztów dojazdu na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu podlega ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Zdaniem Wnioskodawcy zwrot kosztów dojazdu na zawody osobom zatrudnionym na podstawie umów zlecenia jest wyłączony od naliczenia składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne w przypadku gdy zleceniobiorcy będą rozliczać powyższy zwrot kosztów na podstawie prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu (tzw. „kilometrówki”) według stawek za kilometr, a sam zwrot nie przekroczy limitów określonych w odrębnych przepisach.

Jak podkreśla Wnioskodawca podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe zleceniobiorców stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 poz. 361 ze zm.) osiągany z tytułu wykonywania umowy zlecenia.

Wnioskodawca wskazał, że pewna grupa przychodów została wyłączona z podstawy wymiaru składek na Ubezpieczenie emerytalne i rentowe na mocy przepisów Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstaw wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161 poz. 1106 ze zm. [dalej jako „Rozporządzenie”]).

Wnioskodawca podkreśla, iż zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 Rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika -do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Z kolei przepis § 5 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia wskazuje, że przepisy §, 1-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek także dla osób wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a, d-i i pkt 3, 11 i 35 (czyli także osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia), stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zatem w świetle przytoczonych powyżej przepisów zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż zwrot kosztów dojazdów pojazdem prywatnym nie stanowiącym własności Stowarzyszenia do miejsca wykonywania zlecenia przez zleceniobiorcę w przypadku jazd zamiejscowych nie będzie ustanowił podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, o ile opisany zwrot kosztów nie przekroczy limitów określonych w odrębnych przepisach, a jego wysokość będzie określana na podstawie prowadzonych przez zleceniobiorców ewidencji przebiegu pojazdu zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Taki zwrot będzie bowiem korzystał ze zwolnienia wynikającego z brzmienia przepisu § 2 ust. 1 pkt 15 Rozporządzenia. Jednocześnie ze względu na przytoczone powyżej uregulowania prawne opisywany zwrot kosztów dojazdu nie będzie stanowił także podstawy dla obliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Podstawą do obliczenia i poboru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne stanowi jedynie kwota wynagrodzenia wypłacana zleceniobiorcom z tytułu zawartych umów zlecenia.

Reasumując w ocenie Wnioskodawcy nie ma on obowiązku obliczania i wpłacania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne z tytułu zwrotu kosztów zleceniobiorcom dojazdów samochodami prywatnymi na zasadach opisanych w stanie faktycznym.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji uznać należy za nieprawidłowe.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Doprecyzowanie zakresu przedmiotowego spraw, w których przedsiębiorca może żądać od Zakładu wydania pisemnej interpretacji nastąpiło w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Podkreślenia wymaga jednak fakt, iż zgodnie ze wskazaniami judykatury wydając inteipretację organ nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym przedstawionym przez pytającego we wniosku. Pełną wiedzę o stanie faktycznym organ czerpie wyłącznie z wniosku uprawnionego podmiotu nie posiadając kompetencji do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje czy gromadzony materiał dowodowy. W toku tego postępowania organ nie pełni roli kontrolnej, nie dokonuje oceny zachowania lub zaniechania przedsiębiorcy pod kątem jego prawidłowości. Celem inteipretacji jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne i uchronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzykiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 199lr. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2012, poz. 361 późn. zm.). Z kolei podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i ubezpieczenie rentowe osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, stosownie do art. 18 ust. 3. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ustala się zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy, jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie zlecenia albo w innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityld Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015r., poz. 2236 ze zm.).

Na mocy § 5 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od 1 sierpnia 2010 r. wyłączenie przychodów, o których mowa wyżej z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe znajduje również zastosowanie w odniesieniu do osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią diety i imię należności z tytułu podróży służbowej pracownika – do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Wyłączenie przewidziane w § 2 ust.1 pkt 15 ww. rozporządzenia, w oparciu o które Wnioskodawca upatruje uzasadnienia własnego stanowiska odnośnie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zwrotu kosztów używania w jazdach zamiejscowych przez zleceniobiorców dla potrzeb zleceniodawcy pojazdów niebędących własnością zleceniodawcy do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu dotyczy odmiennych świadczeń i nie ma zastosowania do zwrot kosztów używania przez pracowników, dla potrzeb pracodawcy, pojazdów niebędących własnością pracodawcy.

Kwestię wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zwrotu kosztów używania przez pracowników, dla potrzeb pracodawcy pojazdów niebędących własnością pracodawcy, reguluje § 2 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia.

Co jednak istotne dyspozycja treści § 2 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia dotyczy wyłącznie zwrotu kosztów używania przez pracowników i odpowiednio na mocy § 5 ust. 2 pkt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przez zleceniobiorców, dla potrzeb pracodawcy pojazdów (niebędących własnością pracodawcy) w jazdach lokalnych. Przepis ten nie będzie miał zastosowania w przypadku używania pojazdu w jazdach zamiejscowych. Zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 pkt 13, rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia nie stanowi zwrot kosztów używania w jazdach lokalnych przez pracowników, dla potrzeb pracodawcy, pojazdów niebędących własnością pracodawcy – do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu – określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany przez pracownika w ewidencji przebiegu pojazdu, prowadzonej przez niego według zasad określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowo wskazać należy, iż rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. z 2002r. Nr 27, poz.271 ze zm.) dotyczy wyłącznie zasad zwrotu kosztów używania pojazdów samochodowych przez pracowników dla potrzeb zakładu pracy w jazdach lokalnych.

W myśl § 1 tego rozporządzenia zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej między pracownikiem a pracodawcą, o używanie pojazdu do celów służbowych, na warunkach określonych w przepisach rozporządzenia.

Wyłączenie wartości zwrotu takich należności z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe możliwe jest więc jedynie wówczas gdy używanie pojazdu samochodowego przez pracownika (nie należącego do pracodawcy) wykonywane jest wyłącznie w jazdach lokalnych dla potrzeb pracodawcy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, iż nie należy uwzględniać w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w oparciu § 2 ust. 1 pkt 15, rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zwrotu kosztów używania wjazdach zamiejscowych przez zleceniobiorców dla potrzeb zleceniodawcy pojazdów niebędących własnością zleceniodawcy do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu tzw. kilometrówek uznać należy za nieprawidłowe.

Powyższe ma zastosowanie również w odniesieniu do składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie bowiem z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1793 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

One Thought to “Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 30-12-2016 r. – DI/100000/43/1374/2016”

  1. […] Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 3-03-2016 r. – WPI/200000/43/189/2016 Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 30-12-2016 r. – DI/100000/43/1374/2016 Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 12-02-2015 r. – WPI/200000/43/117/2015 Interpretacja […]

Zostaw komentarz