Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 23-09-2015 r. – WPI/200000/43/992/2015

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA Nr 992/2015

Na podstawie art. 10 ust 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz U z 2015 r. poz. 584 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 październiku 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 28 sierpnia 2015 r. przez przedsiębiorcę: (…) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jako rekompensaty samochodu służbowego, który pracownik otrzymał w związku z rozwiązaniem umowy o pracę za porozumieniem stron.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2015 r do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek spółki: (…) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uzupełniony pismem z dnia 7 września 2015r (doręczonym w dniu 15 września 2015r).

Wnioskodawca wskazał, iż z pracownikiem została rozwiązana umowa o prace za porozumieniem stron. W piśmie dotyczącym rozwiązania umowy o pracę ustalono, że w związku z rozwiązaniem umowy o prace pracownik otrzyma ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy oraz rekompensatę w wysokości 2-krotnośoi wynagrodzenia zasadniczego pracownika brutto oraz własność samochodu służbowego używanego dotychczas przez pracownika.

Pismem z dnia 31 sierpnia 2015r Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie złożonego wniosku o wydanie interpretacji poprzez doprecyzowanie opisanego w nim stanu faktycznego i wskazanie czy wartość przekazanego pracownikowi na własność samochodu, którego dotychczas używał służbowo – w związku z rozwiązaniem umowy o pracę za porozumieniem stron będzie stanowiła przychód pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn Dz. U. z 20l2r., poz. 361 z późn. zm.). W odpowiedzi Przedsiębiorca, pismem z dnia 7 września 2015r poinformował, że wartość samochodu służbowego jaki pracownik otrzymał w związku z rozwiązaniem umowy o pracę za porozumieniem stron stanowi przychód pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Wnioskodawcy w zaprezentowanym stanowisku w sprawie wskazał, iż wartość rynkowa samochodu służbowego jaki pracownik otrzymał w związku z rozwiązaniem umowy o pracę została zwolniona z oskładkowania jako rekompensata z tytułu rozwiązania stosunku pracy na podstawie § 2 ust.1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Przekazanie własności samochodu pracownikowi wiązało się wyłącznie z rozwiązaniem z nim umowy o pracę i było częścią wynegocjowanego porozumienia w tej sprawie. W opinii Wnioskodawcy, nie może zatem ulegać wątpliwości, że wartość przekazanego samochodu była określoną rekompensatą, a jedynym ratio jego przekazania było właśnie rozwiązanie stosunku pracy.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład l hc/pict/cń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej Interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Stosownie do treści art. 18 ust 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161 poz. 1106 ze zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jednocześnie z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez organ wskazanych przez Wnioskodawcę informacji dotyczących kwalifikacji i ustalania wysokości przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowy m od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej w piśmie z dnia 31 sierpnia 2015r stanowiącym uzupełnienie stanu faktycznego – informacji w powyższym zakresie.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w cytowanym powyżej rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z postanowieniami § 2 ust.1 pkt 3 rozporządzenia, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są odprawy, odszkodowania i rekompensaty wypłacane pracownikom z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, w tym z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę lub rozwiązania jej bez wypowiedzenia, skrócenia okresu wypowiedzenia, nie wydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.

Powyższe wyłączenie określonych należności, jako nie stanowiących podstawy wymiaru składk na ubezpieczeniu społeczne zostało skonstruowane w sposób ogólny, bez wskazywania konkretnych przepisów prawa pracy, przyznających określone prawo do takich świadczeń.

Jednakże, przepis § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. ma charakter szczególny, gdyż stanowi jeden z wyjątków od zasady uwzględnienia w podstawie wymiaru składek nu ubezpieczenia emerytalne i rentowe każdego przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiąganego przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W konsekwencji przepis ten podlega ściślej wykładni adekwatnej do jego szczególnego charakteru prawnego.

Literalne brzmienie przepisu wskazuje, że z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne mogą być wyłączone odprawy, odszkodowania, rekompensaty wypłacane pracownikom z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy. Zatem w świetle powyższego przepisu nie mogą być wyłączone świadczenia rzeczowe, na co wskazuje zapis: „odprawy, odszkodowania i rekompensaty wypłacane pracownikom”. Tvm samym w przypadku przekazania pracownikowi świadczenia rzeczowego, w tym przypadku samochodu, tako rekompensaty z tytułu rozwiązania umowy o prace za porozumieniem stron, wartość tego świadczenia powinna być uwzględniona w podstawie wvmiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Dodatkowo Oddział wskazuje, iż wartość samochodu należy ustalić zgodnie z § 3 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Stosownie do ww przepisu – celem ustalenia wy sokości podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartość piemczna świadczeń w naturze ustala się w wysokości ekwiwalentu pieniężnego określonego w przepisach o wynagradzaniu, u w razie ich braku jeżeli przedmiotem świadczeń są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej pracodawcy – według cen stosowanych wobec innych odbiorców niż pracownicy, a jeżeli przedmiotem świadczeń są rzeczy lub usługi zakupione przez pracodawcę -według cen ich zakupu. Z powyższego wynika, że Wnioskodawca zobowiązany jest ustalić wartość samochodu służbowego zgodnie z przepisem § 3 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r ., a nie według wartości rynkowej.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, własne stanowisko w sprawie oraz obowiązujące przepisy prawne, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko Przedsiębiorcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jako rekompensaty samochodu służbowego, który pracownik otrzymał w związku z rozwiązaniem umowy o prace za porozumieniem stron, uznał za nieprawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistntenia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodurczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od mniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz