Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
DECYZJA 686/2015
Na podstawie art 10 ust. 1 i ust 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r.. poz. 584 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r.. poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 10 czerwca 2015 r. przez przedsiębiorcę (…) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dodatku zarządczego przypadającego w okres choroby.
UZASADNIENIE
W dniu 10 czerwca 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uzupełniony pismem z dnia 22 czerwca 2015r. (doręczonym w dniu 29 czerwca 2015r.) oraz pismem z dnia 06.07.2015r (doręczonym w dniu 10.07.2015r).
Wnioskodawca wskazał, iż od miesiąca czerwca 2015r. wprowadza nowy składnik wynagrodzenia dodatek zarządczy i zwraca się z prośbą o informację czy od części tego dodatku przypadającego na okres choroby będą odprowadzane składki ZUS czy tylko składka zdrowotna.
Wnioskodawca powziął wątpliwość czy jeżeli pracownik jest na zasiłku chorobowym za ten okres ma być odprowadzana składka ZUS. Zdaniem Wnioskodawcy powinna być odprowadzona wyłącznie składka zdrowotna.
Uzupełniając wniosek pismem z dnia 22 czerwca 2015r. Wnioskodawca poinformował, że wypłaca miesięcznie dodatek zarządczy w wysokości przyznanej przez Radę Nadzorczą. Od powyższego dodatku są naliczane składki społeczne i składka zdrowotna. Wyżej wymieniony dodatek nie jest uwzględniany w podstawie wynagrodzenia i zasiłków chorobowych.
W przypadku choroby pracownika dodatek jest wypłacany w pełnej wysokości i są odprowadzone składki ZUS. Natomiast, pismem z dnia 06.07.2015r Wnioskodawca przekazał kopię aneksu do regulaminu wynagradzania. Zgodnie z załączonym aneksem do regulaminu wynagradzania obowiązującym w (…) z dnia 04.05.2015r – „Dodatek zarządczy jest dodatkiem uznaniowym i do wynagrodzenia urlopowego wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego oraz zasiłków wypłacanych z organu ZUS nie wchodzi jest wypłacany w wynagrodzeniu za przepracowany miesiąc w pełnej wysokości.”
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia I stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Zgodnie z treścią art. 18 ust.1 i 2 oraz art 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2015r. poz. 121) oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r w sprawie szezegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz.1106 ze zm.). podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012r. poz. 361 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
Stosownie natomiast do art. 81 ust. 1 oraz ust.5 i 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Przy ustaleniu podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne nie stosuje się włączeń wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz nie stosuje się ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust.1 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych. Podstawa ta jest również pomniejszana o kwoty składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych ze środków pracownika i potrąconych przez pracodawcę z jego wynagrodzenia.
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym Rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Na mocy przepisu §2 ust.1 pkt 24 powołanego rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku.
Z powyższego przepisu wywieść należy, iż przychody pracownika ze stosunku pracy, które uzyskuje on w okresie pobierania wynagrodzenia za czas choroby, zasiłku chorobowego, zasiłku opiekuńczego oraz świadczenia rehabilitacyjnego są wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jedynie wówczas, gdy z przepisów wewnętrznych regulujących kwestie wynagradzania pracowników wynika jednoznacznie prawo pracownika do tych świadczeń za ten okres.
W sytuacji natomiast, gdy brak jest regulacji tego typu u danego pracodawcy przychody, które pracownicy uzyskują w okresie pobierania wynagrodzenia za czas choroby, zasiłku chorobowego, zasiłku opiekuńczego oraz świadczenia rehabilitacyjnego stanowić będą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
Dodatkowo należy wskazać, iż powołany przepis ma zastosowanie do składników, do których pracownik zachowuje prawo w okresie choroby czy tez pobierania zasiłków, tj dotyczy takich składników, które za te okresy mu przysługują, a nie wypłacanie ich przez pracodawcę powoduje, iż pracownik będzie mógł wystąpić z roszczeniem o ich wypłatę. Jeżeli jednak dany składnik ma charakter uznaniowy, to nawet w przypadku, gdy w obowiązujących u danego pracodawcy przepisach o wynagradzaniu istnieje zapis stwierdzający, iż pracownik zachowuje do niego prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, brak jest podstaw do jego wyłączenia z podstawy wymiaru składek na podstawie § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia.
Z treści zapisu regulaminu wynagradzania obowiązującego u Wnioskodawcy (aneks z dnia 04.05.2015r) wynika, iż dodatek zarządczy jest dodatkiem uznaniowym, dodatkowo nie wchodzi do wynagrodzenia urlopowego, wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego oraz zasiłków wypłacanych z organu ZUS. a także jest wypłacany w wynagrodzeniu za przepracowany miesiąc w pełnej kwocie. Z powyższego zapisu nie wynika, iż dodatek •zarządczy będzie przysługiwał pracownikowi w okresie pobierania wynagrodzenia za czas choroby, zasiłku chorobowego, zasiłku opiekuńczego oraz świadczenia rehabilitacyjnego. Wnioskodawca zaprezentował stanowisko, iż będzie zobowiązany do opłacania składki jedynie na ubezpieczenie zdrowotne od dodatku zarządczego przypadającego za okres choroby. Stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe, bowiem Wnioskodawca nie ma możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne składnika wynagradzania w postaci dodatku zarządczego na podstawie § 2 ust. 1 pkt 24 Rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r ., tym samym istnieje obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
W świetle powyższego, uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, stanowisko w sprawie oraz obowiązujący stan prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko Przedsiębiorcy uznał za nieprawidłowe.
POUCZENIE
Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.
Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
źródło: https://bip.zus.pl