Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Decyzja nr 284
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2013, poz.672 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r., poz.121), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 29 czerwca 2015 r. doręczonym dnia 6 lipca 2015 r. (…)w części dotyczącej ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim.
UZASADNIENIE
Dnia 6 lipca 2015 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny.
Pracownicy przebywający na urlopach macierzyńskich, rodzicielskich i wychowawczych w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe mają uwzględnianą kwotę składki na ubezpieczenie grupowe. Ubezpieczenie grupowe – pakiet podstawowy wliczane jest do przychodu pracowników.
We własnym stanowisku w sprawie przedsiębiorca wskazał, iż nalicza składki na ubezpieczenie rentowe i emerytalne od kwot składek na podstawowe ubezpieczenie grupowe pracownikom przebywającym na urlopach macierzyńskich, rodzicielskich i wychowawczych. W związku z powyższym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi równowartość kwoty składki na ubezpieczenie grupowe.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza, co następuje:
Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji uznać należy za nieprawidłowe. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaznacza, iż niniejsza interpretacja odnosi się jedynie do sytuacji osób przebywających na urlopach macierzyńskich i rodzicielskich (czyli pobierających zasiłek macierzyński). Będący przedmiotem rozpoznania wniosek DI/100000/43/777/2015 dotyczy również osób przebywających na urlopie wychowawczym, jednak nie został opłacony w tym zakresie.
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.
Jednocześnie zgodnie z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Źródłem istnienia obowiązku ubezpieczeń społecznych jest posiadanie tytułu do objęcia tymi ubezpieczeniami. Ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne co do zasady możliwe jest więc wyłącznie wówczas, gdy dana osoba posiada tytuł do ubezpieczeń lub gdy przychód osiągany przez tę osobę pozostaje w bezpośrednim związku z takim tytułem.
Za okres zarówno urlopu macierzyńskiego (podstawowego i dodatkowego), jak i urlopu rodzicielskiego, pracownikowi przysługuje zasiłek macierzyński (art.29 ust.5 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. z 2014 r., poz. 159). Podkreślenia wymaga, iż pobieranie zasiłku macierzyńskiego stanowi odrębny od umowy o pracę tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. W tym okresie pracownik nie podlega pracowniczym ubezpieczeniom społecznym (art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
Z treści art. 18 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku ubezpieczonych pobierających zasiłek macierzyński stanowi kwota tego zasiłku.
Zatem, wartość dodatkowych świadczeń rzeczowych (w tym przypadku w postaci składek na ubezpieczenie grupowe) uzyskanych przez pracowników w okresie pobierania przez nich zasiłku macierzyńskiego nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, ponieważ prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy, tylko z racji pobierania zasiłku macierzyńskiego.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
źródło: https://bip.zus.pl