Ryczałt za pracę zdalną a składki ZUS – interpretacja ZUS z 17-12-2024 r. – DI/100000/43/891/2024

Czy ryczałt wypłacany w związku z pracą zdalną podlega oskładkowaniu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

(…)

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (…) złożonym dnia 27 września 2024r. w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wypłaconego pracownikom ryczałtu za pracę zdalną.

UZASADNIENIE

 

Dnia 27 września 2024r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez przedsiębiorcę (…) o wydanie interpretacji

indywidualnej w trybie art. 34 ustawy Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem złożonym dnia 14 października 2024r., pismem złożonym dnia 8 listopada 2024r. oraz pismem złożonym dnia 8 grudnia 2024r.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w obszarze dystrybucji produktów marki tj, pomp, mieszadeł, systemów pompowych, automatyki oraz ich osprzętu w Polsce. Istotnym elementem działalności spółki jest doradztwo techniczne w zakresie zastosowania i doboru sprzedawanych produktów oraz szkolenia w zakresie techniki pompowej skierowane do użytkowników, projektantów oraz wykonawców.

Wykonując działalność gospodarczą Spółka zatrudnia pracowników między innymi w ramach umów a pracę.

Pracownicy w ramach wykonywania swoich obowiązków, w części wymiaru czasu pracy świadczą pracę zdalną. W ramach powyższego, pracownikom przysługuje ryczałt w wysokości zł miesięcznie. Ryczałt przyznany jest na pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją urządzeń technicznych, a także na poczet kosztów energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych, centralnego ogrzewania, klimatyzacji, kawy, herbaty, wody i kanalizacji oraz środków czystości. Zasady wykonywania pracy zdalnej, zostały przez pracodawcę określone w Regulaminie pracy zdalnej.

Zgodnie z przyjętym Regulaminem, przyznany pracownikowi, za wykonywanie pracy zdalnej ryczałt jest w stałej wysokości – nie zależnie od tego, czy w danym miesiącu pracownik przebywał na urlopie, zwolnieniu lekarskim, lub innej nieobecności. Przyznane świadczenie, nie jest rozliczane proporcjonalnie do okresu świadczenia pracy zdalnej przez pracowników. Pracownicy nie są zobligowani do przedstawiania dowodów ponoszenia kosztów pracy zdalnej, ani kalkulacji zużycia.

Przyznane świadczenie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego PIT, co wprost wynika z art. 67(25) Kodeksu Pracy.

Wnioskodawca zadał pytanie

Czy ustalony w taki sposób ryczałt na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej, stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz Fundusz Pracy i FGŚP.

Wnioskodawca we własnym stanowisku w sprawie wskazał, że spółka dotychczas traktowała wypłacane świadczenie jako zwolnione tylko z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), zgodnie z art. 67 (25) Kodeksu Pracy, oraz przyjmowała, że świadczenie stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz FP i FGŚP. Aktualnie Spółka powzięła wątpliwość, czy świadczenie nie powinno być wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz FP i FGŚP.

Wnioskodawca w piśmie złożonym dnia 14 października 2024r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Zakładu do uzupełnienia wniosku wskazał, że zainteresowany jest uzyskaniem decyzji wyłącznie w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości ryczałtu na pokrycie pracownikom kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej. Ponadto informuje, iż ryczałt na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej, stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytuły zatrudnienia w ramach umowy o pracę. Jednakże, na podstawie art. 67(25) kodeksu pracy podlega ona zwolnieniu z podatku dochodowego. Zdaniem Wnioskodawcy wypłacane świadczenie na pokrycie kosztów związanych z pracą zdalną, powinno zostać wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Wnioskodawca w piśmie złożonym dnia 8 listopada 2024r. stanowiącym odpowiedź na ponowne wezwanie Zakładu do uzupełnienia wniosku wskazał, że precyzuje swoje stanowisko, iż ryczałt na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 67(25) kodeksu pracy.

Wnioskodawca w piśmie złożonym dnia 6 grudnia 2024r. stanowiącym odpowiedź na ponowne wezwanie Zakładu do uzupełnienia wniosku wskazał jako opis stanu faktycznego, że ryczałt na pokrycie kosztów związanych i wykonywaniem pracy zdalnej nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 67(25) kodeksu pracy.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku, zważył co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2013 r. – Prawo przedsiębiorców, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca we wniosku o wydanie interpretacji przedstawia zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie. Z przepisu tego wynika wymóg kompleksowości opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego dokonanego przez wnioskodawcę – Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie może bowiem w trybie wydawania interpretacji indywidualnej prowadzić postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Jednoznacznie ujęty zakres przedmiotowy wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej uniemożliwia Zakładowi dokonanie kwalifikacji prawnej określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy.

Dlatego też, Zakład poprzestaje na oświadczeniu przedsiębiorcy odnośnie tego, iż ryczałt na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 67(25) kodeksu pracy, traktując takie oświadczenia jako element opisu stanu faktycznego.

Stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 i 2 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1993r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób będących m.in. pracownikami (art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2024r., poz. 226 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem z wyłączeniem przychodów wymienionych w par. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998r. w sprawie  szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2023r., poz. 728 ze zm.), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Dla rozstrzygnięcia, czy dany przychód stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji czy powstaje obowiązek opłacania składek m.in. na te ubezpieczenia, decydujące znaczenie ma, czy dla celów podatkowych zostanie on zakwalifikowany jako przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Jak wynika z treści pisma złożonego dnia 6 grudnia 2024r. stanowiącego odpowiedź Wnioskodawcy na ponowne wezwanie Zakładu do uzupełnienia wniosku ryczałt na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 67(25) kodeksu pracy.

Należy podkreślić, iż z dyspozycji treści art. 67(25) kodeksu pracy wynika, że ryczałt za pracę zdalną nie stanowi przychodu pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, iż rzeczony przychód w sytuacji opisanej we wniosku nie został zakwalifikowany przez Wnioskodawcę jako przychód pracownika, o którym mowa w treści ww. przepisu kodeksu pracy (a więc jako przychód ze stosunku pracy) stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, że świadczenia o których mowa we wniosku nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.

Pamiętać należy, co wyżej zostało wskazane, iż zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 października 1993 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Jednocześnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024r. poz. 146 ze zm.) wynika, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Tym samym powyższe znajdzie zastosowanie również w odniesieniu do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Powyższe ma również zastosowanie w odniesieniu do składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Wynika to z brzmienia art. 104 ustawy z dnia 2D kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (…) oraz art. 29 ustawy z dnia 13 sierpnia 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (…).

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

 

źródło: https://bip.zus.pl

Wytłuszczenia dokonane przez redakcję

 

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz