Karty lunchowe / posiłki a składki ZUS – interpretacja ZUS z 10-6-2025 r. – DI/100000/43/543/2025

Kiedy karty lunchowe finansowane przez pracodawcę są zwolnione z oskładkowania? Karty na zakup przez pracownika posiłku do kwoty 450 zł miesięcznie a składki ZUS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

(…)

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 2 czerwica 2025 r. doręczonym dnia 4 czerwca 2025 r. dotyczące nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wartości kart lunchowych finansowanych przez pracodawcę na zakup przez pracownika posiłku do kwoty nieprzekraczającej 450 zł miesięcznie.

 

UZASADNIENIE

 

Dnia 4 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynął wniosek złożony przez przedsiębiorcę o wydanie interpretacji indywidulnej w trybie art.34 ustaw Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że obecnie zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę oraz planuje zaoferować tym pracownikom dodatkowe świadczenie (benefity pracownicze polegające na finansowaniu posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia. Środki na nabycie tych posiłków mają być przekazywane pracownikom z wykorzystaniem przedpłaconych kart lunchowych.

Wnioskodawca planuje zastosowanie szeregu środków i rozwiązań praktycznych związanych z wydatkowaniem środków w ramach kart lunchowych dla pracowników, które to środki i rozwiązania mają na celu. zapewnienie, że karty lunchowe są wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem, czyli wyłącznie w celu nabycia posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia.

Takimi środkami i rozwiązaniami praktycznymi będą:

1) wprowadzenia stosowanie przez Wnioskodawcę regulaminu pracodawcy dotyczącego korzystania przez pracowników z przedpłaconych kart lunchowych przeznaczonych do nabycia pracowniczych posiłków do spożycia przekazanych uprawnionemu pracownikowi (dalej: -Regulamin pracodawcy”) oraz regulaminu korzystania z kart lunchowych zapewnionego przez ich wydawcę, jego agenta lub autoryzowanego dystrybutora, dostarczonego pracownikowi przez pracodawcę (dalej „Regulamin karty lunchowej”);

2) podpisanie przez pracownika oświadczenia o zapoznaniu się z Regulaminem pracodawcy i Regulaminem karty lunchowej, w którym zobowiązuje się do ich przestrzegania (dalej: ,„Oświadczenie”):

3) w Regulaminie pracodawcy i Regulaminie karty lunchowej zawarte zostaną następujące postanowienia:

  1. a) karta lunchowa uprawnia jej użytkownika (pracownika) do nabywania wyłącznie posiłków do spożycia (dalej: „Posiłki”) w placówkach gastronomicznych lub handlowych wskazanych jako akceptanci kart lunchowych;
  2. b) karta lunchowa nie uprawnia do nabywania produktów i usług innych niż posiłki, w szczególności nie uprawnia do nabywania artykułów chemicznych, artykułów odzieżowych, alkoholi, tytoniu, paliw i nieprzetworzonych produktów spożywczych nienadających się do bezpośredniego spożycia;
  3. c) karta lunchowa nie podlega wymianie na gotówkę – za jej pośrednictwem nie można dokonywać wypłat z bankomatów, banków ani jakichkolwiek innych punktów, w tym u samych akceptantów (w ramach usługi cashback):
  4. d) kartą lunchową można dokonywać płatności wyłącznie w wybranych, oznaczonych logo organizacji płatniczej, placówkach gastronomicznych lub handlowych, które należą do grona akceptantów kart lunchowych i świadczą usługi gastronomiczne lub w swojej ofercie dysponują Posiłkami,
  5. e) kartą lunchowa można dokonywać płatności wyłącznie w placówkach gastronomicznych lub wybranych handlowych, które należą do grona akceptantów kart lunchowych i zawarły stosowane umowy z wydawca/agentami/dystrybutorem„ w oparciu o które będą przyjmować zapłatę kartą lunchową łącznie za posiłki,
  6. f) w sytuacji, gdy wartość posiłku jest wyższa niż aktualne saldo na karcie lunchowej, użytkownik karty lunchowej (pracownik) zobowiązany jest do dopłacenia różnicy gotówką lub inną kartą płatniczą (wedle swojego wyboru):
  7. g) punkt akceptujący kartę lunchową ma prawo jej nie przyjąć w sytuacji, gdy jest ona uszkodzona;
  8. h) w przypadku stwierdzenia niezastosowanie się przez pracownika do Regulaminu pracodawcy lub Regulaminu kart lunchowych pracownik będzie objęty przez pracodawcę sankcjami w postaci zwrotów wszystkich zwolnionych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe lub Innymi karami porządkowymi zgodnie z przepisami Kodeksu pracy i regulaminem pracy u danego pracodawcy;

4) wyłącznie po zaakceptowaniu przez pracownika Regulaminu pracodawcy i Regulaminu karty lunchowej oraz podpisaniu Oświadczenia zostanie mu udostępniona karta lunchowa„ która będzie następnie co miesiąc doładowywana przez pracodawcę określoną przez pracodawcę kwotą, z przeznaczeniem tych środków na zakup przez pracownika posiłków; jeżeli kwota doładowania karty lunchowej przez pracodawcę przekroczy kwotę wyłączoną przepisami prawa spod podstawy wymiaru na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wówczas pracodawca naliczy, pobierze i uiści odpowiednie składki do ZUS od kwoty ponad zwolniony limit:

5) sieć akceptacji, kart lunchowych jest ograniczona wyłącznie do placówek gastronomicznych lub wybranych placówkach handlowych, w których można nabyć posiłki do spożycia (sklepy i sieci spożywcze ograniczenie to w przypadku:

  1. a) punktów gastronomicznych – będzie realizowane w oparciu o tzw. kody MCC (ang. Merchant Category Code), czyli kody służące do klasyfikacji branży, w której działa dany przedsiębiorca dysponujący danym terminalem płatniczym, według systemu VISA/Mastercard lub numery MID (ang. Merchant Identyfication Number), czyli unikalne identyfikatory sprzedawcy, nadawane każdemu akceptantowi kart przez operatorów systemów płatniczych pa weryfikacji rodzaju prowadzanej działalności; w związku z zastosowaniem powyższego środka technicznego uniemożliwione zostanie wykorzystanie kart lunchowych u akceptantów należących do innych branż niż gastronomia (z przypisanym im Innym niż gastronomia kodem MCC lub numerem MID);
  2. b) punktów handlowych umożliwiających nabycie Posiłków do spożycia (sklepy i sieci spożywcze) – będzie realizowane w oparciu o kody MEC lub numery MO (zgodnie z powyższym opisem) przypisane do branży sklepów I sieci spożywczych, a dodatkowo również na podstawie umów zawieranych przez akceptantów kart z wydawcą/agentem/dystrybutorem, zgodnie z którymi to umowami akceptanci kart dochowują należytej staranności do czuwania nad prawidłowością korzystanie z kart lunchowych przez użytkownika (pracownika) i przyjmowania płatności nimi wyłącznie za posiłki, co spowoduje iż użytkownik karty lunchowej (pracownik) nie będzie miał możliwości wykorzystania jej do nabycia innego towaru lub usługi niż posiłek; tym samym, z uwagi na powyższe ograniczenia techniczne (ograniczenie sieci akceptacji do branży sklepów i sieci spożywczych za pomocą kodów MMC lub numerów MID), zobowiązania kontraktowa akceptantów kart lunchowych wobec wydawcy/agenta/dystrybutora, wraz z Regulaminem pracodawcy, Regulaminem karty lunchowej i Oświadczeniem podpisanym przez pracownika będą uprawniały pracownika do nabycia wyłącznie posiłków w placówkach gastronomicznych lub handlowych; dodatkowo zaś:

– wydawca/agent/dystrybutor będzie uprawniony na podstawie zawartej umowy do prowadzenia audytów (np. w postaci badania „mystery shopper”), weryfikujących przestrzeganie przez akceptantów kart lunchowy bez nadzoru nad prawidłowością korzystania z kart lunchowych przez użytkownika i przyjmowania płatności nimi wyłącznie za posiłki;

– za nieprzestrzeganie prawidłowości korzystania z kart lunchowych wydawca/agent/dystrybutor będzie uprawniony na podstawie zawartej umowy dc nałożenia na akceptanta kart lunchowych sankcji w postaci wyłączenia z sieci akceptantów kart lunchowych;

6) na karcie lunchowej będzie widniała informacja, że uprawnia ona do nabycia wyłącznie Posiłków; dzięki temu w łatwy sposób umożliwia identyfikacje jej przeznaczenia, przez co stanowi ona znak legitymacyjny przeznaczony do zakupu wyłącznie określonej kategorii produktów – Posiłków:

7) karta lunchowa jako karta przedpłacona w sposób techniczny będzie ograniczona wyłącznie do obrotu bezgotówkowego – nie można wykorzystać jej do wypłaty gotówki z bankomatu, banku ani jakiegokolwiek innego punktu (w tym w ramach usługi cashback), związku z czym pracownik, korzystając z karty lunchowej, nie będzie miał możliwości otrzymania ekwiwalentu pieniężnego z tego tytułu, ani od samego pracodawcy, ani jakiegokolwiek podmiotu trzeciego, w tym wydawcy /agenta/dystrybutora ;

8) wydawca/agent/dystrybutor kart lunchowych udostępni pracodawcy na jego wniosek zestawienie wydatków miesięcznych na kartach lunchowych w postaci uproszczonej historii transakcji per każda karta; zestawienie to będzie zawierało określenie akceptanta w schemacie płatniczym, kategorię akceptantów na bazie kodów MCC {np. piekarnia, cukiernia, sklep spożywczy, restauracja i gastronomia), numer identyfikujący kartę oraz datę transakcji zakupu; dodatkowo Regulamin pracodawcy, do którego przestrzegania zobowiązany jest pracownik i który podpisuje Oświadczenie o zapoznaniu się z nim, będzie zawierał zapis uprawniający pracodawcę do kontroli w postaci dostępu do zestawień miesięcznych.

Wnioskodawca planuje dokonywać odliczenia od podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe wartości dobrowolnie finansowanych Posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia za pomocą kart przedpłaconych na podstawie § 2 ust 1 pkt 11 rozporządzenia.

Należy również nadmienić, że świadczenie w postaci nabytego za pomocą karty lunchowej posiłku udostępnionego przez pracodawcę pracownikowi, stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991r, o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 202.5 r., poz. 153 z późniejszymi zmianami).

Wnioskodawca zadał pytanie czy w celu wyłączenia wartości posiłków pracowniczych, finansowanych za pomocą przedpłaconych kart lunchowych przeznaczonych wyłącznie na zakup posiłków do spożycia, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne rentowe zgodnie z § 2 ust 1 pkt 11  Rozporządzenia wystarczające jest podjęcie przez wnioskodawcę działań i rozwiązań praktycznych opisanych w pkt 1) – 8) powyżej w niniejszy wniosku?

W ocenie Wnioskodawcy zastosowanie łącznie wszystkich grodków i rozwiązań praktycznych w odniesieniu do wprowadzonych przez Wnioskodawcę kart lunchowych na posiłki, takich jak wskazane powyżej w pkt. 1)- 8) w niniejszym wniosku, jest wystarczające do zapewnienia prawidłowego wykorzystania przedpłaconych kart lunchowych w celu nabycia wyłącznie posiłków pracowniczych.

Wnioskodawca uzasadniając swoje stanowisko wskazał, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych stanowi zasadniczo przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu m.in. zatrudnienia w ramach stosunku pracy (art. 18 ust. 1 Ustawy systemowej). zgodnie z art. 21 Ustawy systemowej szczegółowe zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz wyłączenia z podstawy wymiaru składek niektórych rodzajów przychodów określa w drodze rozporządzenia Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. Na podstawie delegacji zawartej w treści powołanego przepisu zostało wydane Rozporządzenie, które weszło w życie w dniu 01 stycznia 1999r. i ma zastosowanie do składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe należnych za okres od 01 stycznia 1999 r.

W § 2 Rozporządzenia określono katalog przychodów, które nie stanowię podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Stosownie do treści § 2 ust 1 pkt 11  Rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowi wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu oraz warto otrzymanych przez pracowników bonów, talonów, kuponów i kart przedpłaconych uprawniających do nabycia wyłącznie posiłków w placówkach gastronomicznych lub handlowych – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 450 zł.

Z § 2 ust 1 pkt 11  Rozporządzenia wynika, że możliwość skorzystania z wyłączenia dotyczącego podstawy ustalania wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, o którym mowa w powołanym przepisie, jest uzależniona od zakresu uprawnień wynikających z otrzymanych przez pracowników bonów,. talonów, kuponów i kart przedpłaconych. Przedmiotowe instrumenty mają uprawniać do nabycia wyłącznie posiłków do spożycia (a nie np. produktów spożywczych niegotowych do spożycia lub napojów). Prawidłowość i rzetelność obliczania, potrącania i opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podlega kontroli przeprowadzanej przez inspektorów kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (art. 86 i nast. Ustawy systemowej).

W ocenie Wnioskodawcy, wdrożenie łącznie takich środków i rozwiązań praktycznych, jak wskazane i opisane powyżej w pkt 1 – 8) niniejszym wniosku, jest wystarczające dla zapewnienia prawidłowego wykorzystania przedpłaconych kart lunchowych do zakupu posiłków pracowniczych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, te spełnienie łącznie tych wszystkich warunków pozwała na wyłączenie wartości Posiłków z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zgodnie z § 2 ust 1 pkt 11  Rozporządzenia.

Regulaminy sporządzone i wdrożone przez Wnioskodawca (Regulamin pracodawcy i Regulamin kam lunchowej) zgodnie z zasadami wynikającymi z § 2 ust 1 pkt 11  Rozporządzenia określają zasady, które minimalizują ryzyko niewłaściwego wydatkowania środków na kartach lunchowych na inne cele niż nabycie posiłków. Obowiązek zapoznania się z Regulaminem pracodawcy i Regulaminem karty lunchowej oraz zobowiązanie do jego przestrzegania wyrażone w formie pisemnego Oświadczenia pracownika stanowi dodatkowe zabezpieczenie, które eliminuje potrzebę gromadzenia szczegółowych dowodów zakupowych.

Wnioskodawca, wprowadzając Regulamin pracodawcy i Regulamin karty lunchowej, niewątpliwie działa z intencję ich wdrożenia w zakładzie pracy i egzekwowania ich postanowień. Pracownik składający Oświadczenie o przestrzeganiu Regulaminu pracodawcy i Regulaminu karty lunchowej zobowiązuje się do wydatkowania środków zgromadzonych na karcie przedpłaconej zgodnie z jej przeznaczeniem, tj. wyłącznie w celu zakupu posiłków do spożycia.

Biorąc pod uwagę stosunkowo niewielką wysokość środków potencjalnie udostępnianych na karcie przedpłaconej (tj. 450 zł lub nawet niższej) wręcz nielogicznym działaniem pracownika byłoby naruszanie Regulaminu pracodawcy i Regulaminu karty lunchowej, a tym samym narażanie silę na sankcje ze strony pracodawcy.

Ponadto u przypadku kart lunchowych wydawanych pracownikom przez Wnioskodawcę, gwarancją prawidłowości wykorzystania środków udostępnionych na karcie przedpłaconej będą ograniczenia techniczne w postaci możliwości dokonywania transakcji jedynie w placówkach gastronomicznych, a także w placówkach handlowych posiadających w swojej ofercie posiłki (po kodach MCC i MID zgodnie ze szczegółowym opisem zawartym w pkt. 5) powyżej w niniejszym wnioskuj.

Tego rodzaju ograniczenia zapewnia, te środki z kart lunchowych będą wykorzystywane zgodnie z Regulaminem pracodawcy i Regulaminem karty lunchowej, a tym samym będą wykorzystywane zgodnie z Ich przeznaczeniem, czyli na zakup posiłków do spożycia, a nie na inne towary, które mogłyby budzić wątpliwości co do zasadności ich wydatkowania w kontekście świadczeń pracowniczych.

Dodatkowo, widoczne będzie określenie na samej karcie lunchowej, że jest ona przeznaczona wyłącznie do zakupu posiłków do spożycia (co jest połączone z wyliczeniem podstawowych produktów, do nabycia których karta lunchowa nie uprawniaj. Taka adnotacja jest wyraźnym komunikatem dla sprzedawcy, jakie transakcje mogą być przeprowadzone przy użyciu karty lunchowej. Wydaje się oczywiste, że sprzedawca powinien odmówić dokonania sprzedaży przy wykorzystaniu karty lunchowej innych produktów niż określone na samej karcie. Przedmiotowa konstrukcja pozwala na ograniczenie potencjalnych nadużyć bez konieczności wprowadzenia zbędnych i nieproporcjonalnych obciążeń administracyjnych.

Kolejnym zabezpieczeniem celowego (wyłącznie na posiłki) wykorzystaniu środków na kartach lunchowych będzie ograniczenie techniczne uniemożliwiające zamianę tych środków na gotówkę (wyłącznie opcji korzystania z bankomatu, z usługi typu cashback itp.) Na koniec Wnioskodawca wskazał, ze wydawca/agent/dystrybutor kart  lunchowych będzie wspierał pracodawcę w kontroli celowości wydatkowania środków na karcie lunchowej, gdyż udostępni pracodawcy na jego wniosek zestawienie wydatków miesięcznych na kartach lunchowych w postaci uproszczonej historii transakcji per każda karta, zgodnie z opisem zawartym w pkt. 8) powyżej niniejszego wniosku, a ponadto będzie w oparciu o stosowaną umowę zawartą z akceptantem karty lunchowej prowadził kontrole prawidłowości realizacji transakcji kartami lunetowymi.

Wymienione powyżej środki i rozwiązania praktyczne są w ocenie Wnioskodawcy wystarczające do wykazania prawidłowości wykorzystania środków zgromadzonych na karcie lunchowej.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców dotyczące nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wartości karty lunchowej finansowanej przez pracodawcę na zakup przez pracownika posiłku do kwoty nieprzekraczającej 450 zł miesięcznie, uznać należy ca prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego Indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 5 ustawy).

Jednocześnie stosownie do art. 83d ust, 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca we wniosku o wydanie interpretacji przedstawia zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie. Z przepisu tego wynika wymóg kompleksowości opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego dokonanego przez wnioskodawcę – Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie może bowiem w trybie wydawania Interpretacji Indywidualnej prowadzić postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku u wydanie interpretacji Indywidualnej zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Jednoznaczny sposób ujęcia w art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez ustawodawcę zakresu przedmiotowego wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej, uniemożliwia Zakładowi wydanie interpretacji w sprawach dotyczących m, in, rozstrzygnięcia czy dany składnik wynagrodzenia stanowi przychód z tytułu stosunku pracy.

Jak stanowi art. 34 ust. 17 ustawy Prawo przedsiębiorców, zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.) Dlatego też, Zakład wydając interpretację w danej sprawie poprzestaje na oświadczeniu wnioskodawcy, iż świadczenia, o których stanowi wniosek stanowią przychód w rozumieniu art 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudniania w ramach stosunku pracy (umowa o pracę), traktując takie oświadczenie jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1  ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe {Dz. U. z 2025 r., poz. 315), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności; wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również warto.i4 innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Od 1 września 2023r. zmianie uległ § 2 ust 1 pkt 11  rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Z nowego brzmienia przepisu wynika, że z podstawy wymiaru składek na ww. ubezpieczenia wyłączona jest wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu oraz wartość otrzymanych przez pracowników bonów, talonów, kuponów i kart przedpłaconych uprawniających do nabycia wyłącznie posiłków w placówkach gastronomicznych lub handlowych – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 450 zł.

Treść przepisu § 2 ust 1 pkt 11  rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe obejmuje m. in, swym zakresem wartość przekazanych pracownikom kart przedpłaconych. Wartość kart przedpłaconych może korzystać wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jedynie wtedy, gdy są one realizowane w placówkach gastronomicznych (restauracjach, barach, punktach gastronomicznych, stołówkach) lub handlowych.

Nie podlegają natomiast wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bony, talony, kupony czy karty przedpłacone uprawniające do zakupu produktów spożywczych w ogólności, z uwagi na fakt, iż zgodnie z ww. rozporządzeniem posiłki mają być gotowe do spożycia (gotowe posiłki i przetworzone produkty żywnościowe nadające się do spożycia).

Pojęcie placówki handlowej należy stosować zgodnie z jej literalnym brzmieniem, tj. jako obiekt, w którym jest prowadzony handel oraz są wykonywane czynności związane z handlem. Najistotniejsze jest to (bez względu na formę organizacyjną danej placówki, sklepu czy punktu), aby była to placówka honorująca bony, talony, kupony i karty przedpłacone jako środek płatniczy i oferujące za nie klientom posiłki.

Konkludując, skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w § 2 ust 1 pkt 11  rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie mogą bony, kupony, talony czy karty przedpłacone, które są przeznaczane nie tytko na zakup gotowych posiłków w przeznaczonych do tego punktach gastronomicznych lub handlowych, ale również na produkty spożywcze do samodzielnego przygotowania, artykuły chemiczne, odzież, alkohol czy tytoń.

Pozostałe przestanki to brak ekwiwalentności świadczeń – brak możliwości wymiany na gotówkę (z wykorzystaniem karty nie można dokonywał wypłat z bankomatów, banków itp.) oraz zachowanie limitu 450 zł miesięcznie.

Podstawy wymiaru nie stanowi wartość otrzymanych przez pracowników bonów, talonów, kuponów i kart przedpłaconych, które (technicznie) umożliwiają zakup nie tylko gotowych posiłków czy przetworzonych produktów żywnościowych, pod warunkiem jednak, że opłata wydatkowana z nich zostanie przeznaczona tylko i wyłącznie na zakup posiłków czy też przetworzonych produktów żywnościowych.

W celu zastosowania zwolnienia z § 2 ust 1 pkt 11  rozporządzenia, przedsiębiorca winien zastosować rozwiązania mające na celu zminimalizowanie ryzyka nadużyć oraz zapewnienie prawidłowości wydatkowania środków na posiłki zgodnie z przepisami prawa.

Aby dany przychód uzyskany przez pracownika mógł być zwolniony z podstawy wymiaru składek to na zainteresowanym spoczywa ciężar udowodnienia istnienia przestanek do zastosowania § 2 ust 1 pkt 11  rozporządzenia składkowego. Ma to szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę, że rozporządzenie przewiduje wyjątki od generalnej zasady uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe każdego przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, w myśl art. 18 ust. 1  w związku z art. 4 pkt 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Wnioskodawca wskazuje, że planuje zastosowanie szeregu środków i rozwiązań praktycznych związanych z wydatkowaniem środków w ramach kart lunchowych dla pracowników, które to środki i rozwiązania mają na celu zapewnienie, że karty lunchowe są wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem, czyli wyłącznie w calu nabycia posiłków udostępnionych pracownikom do spożycia.

W oparciu o przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę mechanizmy i narzędzia weryfikacji można stwierdzić, że przedstawiony przez niego katalog rozwiązań zawiera minimalny zbiór narzędzi służących weryfikacji prawidłowości wydatkowania środków, które muszą zaistnieć łącznie, by uznać tę weryfikację za spełniająca warunek minimalizowania ryzyka nadużyć oraz zapewnienia prawidłowości wydatkowania środków na posiłki zgodnie z przepisami prawa.

W związku z powyższym, przestanki zwolnienia przewidziane w § 2 ust 1 pkt 11  rozporządzenia zostaną spełnione., tj. że środki z karty lunchowej zostaną wydatkowane zgodne z przepisami prawa, pod warunkiem dochowania przez przedsiębiorcę należytej staranności w zakresie przeprowadzania okresowej weryfikacji prawidłowości wydatkowania przez pracowników środków na posiłki co należy uznać jako wystarczające działania ograniczające ryzyko wydatkowania środków na posiłki niezgodnie z przepisami prawa.

To oznacza, że stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jak wskazano, Wnioskodawca deklaruje, że w przypadku stwierdzenia niezastosowania się przez pracownika do Regulaminu pracodawcy lub Regulaminu karty lunchowej pracownik będzie objęty przez pracodawcę sankcjami w postaci zwrotów wszystkich zwolnionych składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe lub innymi kartami porządkowymi zgodnie z przepisami Kodeksu pracy i regulaminem pracy u danego pracodawcy.

Dodatkowo zaś:

– wydawca/agent/dystrybutor będzie uprawniony na podstawie zawartej urnowy do prowadzenia audytów (np. w postaci badania „mystery shopper” weryfikujących przestrzeganie przez akceptantów kart lunchowych nadzoru nad prawidłowością korzystania z kart żywieniowych przez użytkownika i przyjmowaniu płatności nimi wyłącznie za posiłki

– za nieprzestrzeganie prawidłowości korzystania z przedpłaconych kart lunchowych wydawca/agent/dystrybutor będzie uprawniony na podstawie zawartej umowy do nałożenia na akceptanta kart lunchowych sankcji w postaci wyłączenia z sieci akceptantów kart lunchowych.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

źródło: https://bip.zus.pl

Wytłuszczenia dokonane przez redakcję

 

 

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz