Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 6-03-2019 r. – WPI/200000/43/35/2019

Kwestia możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym małego ZUS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 35/2019

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 300) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 10 stycznia 2019 r. przez Panią (…) w sprawie możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy Prawo przedsiębiorców złożony przez przedsiębiorcę: (…)

Powyższy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawczynię w zakresie formalnym i merytorycznym pismami z 5 lutego 2019 r. (doręczonym do Oddziału w dniu 7 lutego 2019 r.) i z 21 lutego 2019 r. (doręczonym do Oddziału w dniu 25 lutego 2019 r.).

Wnioskodawczyni poinformowała, że wykonuje działalność gospodarczą w zakresie usług tłumacza przysięgłego. Wnioskodawczyni prowadzi działalność zarówno dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak i osób prawnych oraz pozostałych podmiotów nieposiadających osobowości prawnej. W 2018 r. Wnioskodawczyni osiągnęła przychód z tytułu tej działalności w kwocie W związku z powyższym w 2019 r.

Wnioskodawczyni jest objęta Małym ZUS-em.

Dodatkowo w piśmie z 5 lutego 2019 r. Wnioskodawczyni poinformowała, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie tłumacza przysięgłego na podstawie wpisu do Centralnej
Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawczyni wskazała również, że w poprzednim roku kalendarzowym prowadziła działalność przez cały rok, w poprzednim roku kalendarzowym nie rozliczała się na zasadzie karty podatkowej, a na zasadach ogólnych (książka przychodów i rozchodów), Wnioskodawczyni prowadzi działalność od wielu lat i nie spełnia warunku z art. 18a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, a także nie wykonuje działalności na rzecz byłego pracodawcy. Wnioskodawczyni poinformowała, że w poprzednim roku kalendarzowym nie prowadziła innej działalności gospodarczej poza opisaną we wniosku o interpretację indywidualną, a także dokonała zgłoszenie od 1 stycznia 2019 r. z kodem właściwym dla osób korzystających z uprawnień wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Ponadto w piśmie z 21 lutego 2019 r. w uzupełnieniu do opisanego stanu faktycznego Wnioskodawczyni wskazała, że w poprzednim roku kalendarzowym nie prowadziła innej działalności gospodarczej poza opisaną we wniosku o interpretację Indywidualną. W szczególności Wnioskodawczyni nie prowadziła: działalności twórczej ani artystycznej, działalności w zakresie wolnego zawodu, nie była wspólnikiem żadnej spółki, w szczególności nie była wspólnikiem jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki jawnej, komandytowej partnerskiej ani żadnej innej, nie prowadziła żadnej szkoły ani przedszkola, żadnego zespołu szkół placówki oświatowej, ani publicznej ani niepublicznej. Zgodnie z powyższym Wnioskodawczyni podkreśliła, że w poprzednim roku kalendarzowym nie prowadziła żadnej innej działalności gospodarczej poza opisaną we wniosku o interpretację indywidualną. Działalność gospodarcza opisana we wniosku była jedyną działalnością gospodarczą Wnioskodawczyni.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni uznała, że ponieważ wykonuje usługi dla szerokiego grona odbiorców uważa, że nie spełnia kryteriów wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponieważ średniomiesięczne przychody Wnioskodawczyni nie przekraczają limitu 5250 zł oraz nie wykonuje wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w 2019 r. Wnioskodawczyni będzie objęta Małym ZUS-em.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu I sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl art. 34 ust. 5 tej ustawy udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy Prawo przedsiębiorców, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład wskazuje przy tym, że w drodze decyzji interpretacyjnej dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Organ nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga, iż granice sprawy z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, zakreślają jedynie ramy opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wydając interpretację indywidualną Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawczynię oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię.

Zagadnienia dotyczące podlegania ubezpieczeniom społecznym, obowiązku opłacania składek i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 12 ust. 1 i art. 13 pkt 4 tej ustawy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają ubezpieczeniu chorobowemu dobrowolnie, na swój wniosek.

Zgodnie z art. 18 ust. 8 wskazanej ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe dla osób prowadzących działalność pozarolniczą stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy. Składka w nowej wysokości obowiązuje od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku.

Zauważyć należy jednakże, że od 1 stycznia 2019 r., treść przepisów regulujących zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą uległa zmianie w związku z wejściem w życie przepisów wprowadzonych ustawą z 20 lipca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne osób fizycznych wykonujących działalność na mniejszą skalę (Dz.U. z 2018 r. poz. 1577). Zgodnie z art. 18c ust. 1 i 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., najniższa podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, których roczny przychód z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w grudniu poprzedniego roku, uzależniona jest od tego przychodu. Najniższa podstawa wymiaru składek nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy i nie może być niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w styczniu danego roku.

Ponadto w art. 18c ust. 11 ustawy został zawarty katalog przesłanek uniemożliwiających osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą skorzystanie z prawa do opłacania składek od podstawy wymiaru ustalanej w oparciu o uzyskany w poprzednim roku przychód. Przepisy art. 18c nie mają zastosowania do osób, które / do których:
1) w poprzednim roku kalendarzowym miały zastosowanie przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i korzystali ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (…),
2) spełniają warunki określone w art. 18a,
3) w poprzednim roku kalendarzowym prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą przez mniej niż 60 dni kalendarzowych,
4) w poprzednim roku kalendarzowym także prowadziły pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 2-5,
5) wykonują pozarolniczą działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej pozarolniczej działalności gospodarczej,
6) ustalały najniższą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z niniejszym artykułem przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Spełnienie powyższych przesłanek powoduje, że osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą nie posiada prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru w wysokości nie niższej niż ustalona na zasadach przedstawionych w art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Z treści wniosku z 4 stycznia 2019 r. wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawczyni wskazała, że spełnia warunki uprawniające ją do opłacania składek na zasadach wskazanych w art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych: w poprzednim roku kalendarzowym prowadziła działalność przez cały rok, w poprzednim roku kalendarzowym nie rozliczała się na zasadzie karty podatkowej tylko na zasadach ogólnych (książka przychodów i rozchodów), działalność prowadzi od wielu lat i nie spełnia warunku z art. 18a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, nie wykonuje działalności na rzecz byłego pracodawcy, a także w poprzednim roku kalendarzowym nie prowadziła innej działalności gospodarczej tj. w szczególności: działalności twórczej lub artystycznej, działalności w zakresie wolnego zawodu, nie była wspólnikiem żadnej spółki ani nie prowadziła żadnej szkoły ani przedszkola. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że dokonała od 1 stycznia 2019 r. zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych z kodem właściwym dla osób korzystających z uprawnień wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zauważyć należy, że stanowiący przedmiot interpretacji art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych dotyczy wyłącznie tych ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy tj. prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie ustawy Prawo przedsiębiorców lub Innych przepisów szczególnych. Z treści wniosku o wydanie Interpretacji indywidualnej wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi swoją działalność na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W konsekwencji, jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG, ma możliwość ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach zawartych w art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Ponadto z literalnego brzmienia art. 18c ust. 11 pkt 4 jednoznacznie wynika, że zasady ustalania podstawy wymiaru składek zawarte w art. 18c nie mają zastosowania do osób, które w poprzednim roku kalendarzowym, oprócz działalności gospodarczej, także prowadziły pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 2-5 ustawy. Przy czym pod pojęciem pozarolniczej działalności, a nie jak wskazała Wnioskodawczyni działalności gospodarczej, ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych ujmuje zarówno działalność gospodarczą prowadzoną na podstawie przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców, jak też wskazaną powyżej: działalność twórczą, artystyczną, w zakresie wolnego zawodu, pozostawanie wspólnikiem jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej a także prowadzenie publicznej lub niepublicznej szkoły, innej formę wychowania przedszkolnego, placówki lub ich zespołu (art. 8 ust. 2-5 ustawy). Wnioskodawczyni wyszczególniła jednakże, że nie prowadziła działalności w żadnej z ww. form.

Ponadto Zakład nadmienia, że dla spełnienia warunków wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych istotne jest uzyskanie w poprzednim roku kalendarzowym przychodu w wysokości nieprzekraczającej trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w grudniu poprzedniego roku (w 2018 r. – 63 000 zł). Natomiast przeciętny miesięczny przychód z działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym jest jednym z elementów procesu ustalania obowiązującej przedsiębiorcę najniższej podstawy wymiaru składek z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji, w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni ma możliwość w bieżącym roku kalendarzowym opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona zgodnie z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (tzw. „mały ZUS”).

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych uznać należy za prawidłowe.

Jednocześnie Zakład wskazuje, że z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika katalog zagadnień, które mogą stanowić przedmiot indywidualnej Interpretacji wydawanej na podstawie art. 34 ustawy Prawo przedsiębiorców. Przedmiotem interpretacji mogą być tylko te sprawy, które odnoszą się bezpośrednio do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę składek ubezpieczeniowych. Powyższy katalog nie obejmuje zagadnień dotyczących kwalifikacji prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności i osiąganych przychodów w świetle przepisów podatkowych. W konsekwencji, we wskazanym trybie Organ nie ma możliwości wypowiedzenia się w kwestii czy Wnioskodawczyni spełnia kryteria wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz