Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 5-12-2016 r. – WPI/200000/43/1231/2016

Stypendium sportowe a podleganie ubezpieczeniom społecznym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA Nr 1231/2016

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 1829) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 963 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie rozpatrując wniosek złożony w dniu 15 listopada 2016 r. przez (…) uznaje za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie braku obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu umowy cywilnoprawnej, nazwanej umowa stypendialną, która zostanie zawarta z zawodnikami zatrudnionymi jednocześnie w Spółce na podstawie umowy o pracę.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy oswobodzić działalności gospodarczej w zakresie potwierdzenia przedstawionego przez Spółkę stanowiska, że wypłacone w przyszłości stypendia sportowe nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca przedstawiając zdarzenie przyszłe wskazał, iż zatrudnia na podstawie umów o pracę ( w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ogłaszanego corocznie w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów lub rozporządzenia Rady Ministrów, na podstawie ustawy z 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę Dz.U.nr 200, poz. 1679 ze zm.), zawodników uprawiających profesjonalnie piłkę ręczną, zgłoszonych do ubezpieczenia z kodem 01.10.X.X. Wynagrodzenia wypłacane zawodnikom są oskładkowane, a składki odprowadzane do ZUS. Dodatkowo zawodnicy mają wypłacane stypendia sportowe płatne przez Urząd Miasta (…) na podstawie umowy stypendialnej zawartej miedzy zawodnikami, a Gminą. W związku z wprowadzeniem przez Radę Miejską (…) uchwałą nr (…) z dnia (…) 2016 r. nowych przepisów dotyczących m.in. przerzucenia kompetencji w zakresie wypłaty stypendiów sportowych wypłacanych wcześniej przez Gminę (…) dla zawodników sportowych na Spółkę, która otrzyma na ten cel dotację gminną, od stycznia 2017 r.

Wnioskodawca informuje, że Spółka zawrze z zawodnikami dodatkową umowę cywilnoprawną obok umowy o pracę, nazwaną umową stypendialną. Zawodnicy zostaną zgłoszeni do ubezpieczeń z kodem 07.10.X.X. Kwoty stypendiów sportowych określone w umowach będą zróżnicowane w zależności od osiągnięć sportowych i wyższe od kwot wynagrodzeń ujętych w umowach.

Wobec powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy Spółka powinna odprowadzać do ZUS wszystkie składki od umów stypendialnych, czy tylko na ubezpieczenie zdrowotne ponieważ jest to drugi tytuł do ubezpieczeń.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem Spółki na podstawie:

  1. art. 6 ust. 1 pkt. 1 i 7 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych mówi, że obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy o pracę oraz osobami pobierającymi stypendia sportowe,
  2. art. 8 ust. 12 ww. ustawy mówi, że za stypendystę sportowego uważa się osobę pobierającą stypendium sportowe, z wyjątkiem osób uczących się lub studiujących, jeśli nie podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innego tytułu.

Spółka reprezentuje stanowisko, że stypendyści sportowi posiadający inny tytuł do ubezpieczeń w tym przypadku umowy o pracę jak i posiadający statut studenta lub ucznia, nie podlegają ubezpieczeniom społecznym.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca zwrócił się o decyzję, czy jego interpretacja przepisów jest prawidłowa.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 powołanej powyżej ustawy, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Św iadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Oddział zaznacza jednocześnie, że w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wmosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, a w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Przedstawiając pisemną interpretację przepisów Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe wskazane przez Wnioskodawcę informacje, zwracając jednocześnie uwagę, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Katalog tytułów, z których wynika obowiązek ubezpieczeń emerytalnych i rentowych został zawarty w art. 6 ustawy, natomiast art. 8 tejże ustawy zawiera przepisy rozszerzające i doprecyzowujące powyższy zbiór.

Katalog tytułów, z których wynika obowiązek ubezpieczeń emerytalnych i rentowych został zawarty w art. 6 tejże ustawy. Zgodnie z art.6 ust. 1 pkt1) powołanej ustawy, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym podlegają, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami. Pracownicy w myśl art.1 1 ust.1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowo podlegają również ubezpieczeniu chorobowemu. Natomiast na podstawie art. 12 ust.1 tej ustawy również obowiązkowo podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu. Z art.13 pkt1) ustawy wynika, iż obowiązkowo tym ubezpieczeniom podlegają od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia ustania tego stosunku.

W myśl natomiast art. 6 ust. 1 pkt 4), art. 12 ust.1 oraz art.1 1 ust.2 ww. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych – obowiązkowe ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, z zastrzeżeniem ust. 4 tegoż artykułu. Osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenia podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i ubezpieczeniu wypadkowemu. Zleceniobiorca może również przystąpić do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Przy czym w myśl art. 13 pkt. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r . – cyt. powyżej – zleceniobiorcy podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia oznaczonego w umowie jako dzień rozpoczęcia wykonywania pracy do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia tej umowy.

Z kolei na podstawie art.6 ust.1 pkt 7) i art. 12 ust.1 w zw. z art. 8 ust. 12 ustawy, obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami pobierającymi stypendium sportowe. Natomiast w świetle art. 11 ww. ustawy stypendyści sportowi nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu, zarówno obowiązkowo jak i dobrowolnie. Jednocześnie za stypendystę sportowego w rozumieniu powołanej ustawy, uważa się osobę pobierającą stypendium sportowe, z wyjątkiem osób uczących się lub studiujących, jeśli nie podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innego tytułu . Przez inny tytuł do ubezpieczeń społecznych należy rozumieć tytuł wymieniony w art.6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Obowiązkowo tym ubezpieczeniom stypendyści sportowi ( art. 13 pkt 7 ustawy) podlegają od dnia spełnienia warunków, o których mowa w ww. art.8 ust. 12, do dnia zaprzestania spełnienia tych warunków.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z ust. 2a wskazanej powyżej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, za pracownika, w rozumieniu ustawy, uważa się także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli urnowy taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy. Przesłanką decydująca o uznaniu takiej osoby za pracownika w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych jest to, że będąc pracownikiem związanym stosunkiem pracy z danym pracodawcą, jednocześnie świadczy pracę w ramach umowy cywilnoprawnej, zawartej z nim lub innym podmiotem, na jego rzecz.

Z treści wniosku złożonego w dniu 15 listopada 2016 r. wynika, że (…) zatrudnia na podstawie umów o pracę zawodników, którzy aktualnie mają wypłacane stypendia sportowe płatne przez Urząd Miasta (…) na podstawie umowy stypendialnej zawartej pomiędzy zawodnikami, a Gminą. Natomiast w związku z uchwała Rady Miejskiej (…) Spółka od (…) stycznia 2017r. otrzyma dotację gminną i od 01 stycznia 2017r. Spółka zawrze z zawodnikami dodatkowa umowę cywilnoprawną obok umowy o pracę, nazwana umowa stypendialna. Powyższe oznacza, że z zawodnikami od 01 stycznia 2017r. poza umowami o pracę będą zawarte umowy cywilno-prawne na podstawie, których Spółka wypłacać będzie stypendia sportowe, które będą zróżnicowane w zależności od osiągnięć sportowych.

Podnieść przy tym należy, że jak wskazuje Wnioskodawca wysokość stypendium sportowego uzależniona będzie od osiągnięć sportowych zawodnika, czyli jako środek motywujący do osiągania sukcesów sportowych, co z kolei ściśle jest związane z realizacją umowy o prace jaką Wnioskodawca zawarł z zawodnikiem, i tym samym uzasadnia, że podstawę wymiaru składek winny stanowić faktyczne dochody uzyskiwane przez zawodnika z tytułu zawodowego uprawiania sportu.

Mając na uwadze treść wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonego 15 listopada 2016r., przedstawione stanowisko w sprawie, obowiązujące przepisy oraz fakt, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie jest związany zdarzeniem przyszłym przedstawionym we wniosku należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miał art. 8 ust.2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych – powołany powyżej zgodnie, z którym za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy dzieło, jeżeli umowę taka zawarta z pracodawcą.

Stosownie zatem do brzmienia art. 17 ust. 1 i 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe oraz chorobowe za ubezpieczonych, o których mowa w art. 16 ust. 1-3, 5, 6 i 9-12, w tym m.in. za pracowników i zleceniobiorców, obliczają i po potrąceniu części składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych, rozliczają i przekazują co miesiąc do Zakładu w całości płatnicy składek. Zgodnie natomiast z treścią art. 18 ust.1, la i 2 oraz art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn. Dz.U. z 2015r. poz. 2236), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012r, poz. 361 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a w przypadku ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 2a, w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowo uwzględnia się również przychód z tytułu umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Z kolei, stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r., poz. 1793) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Powyższe oznacza, iż od stycznia 2017r. Wnioskodawca ustalając dla zawodników, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, powinien zsumować wynagrodzenie z umowy cywilnoprawnej z wynagrodzeniem ze stosunku pracy. W konsekwencji, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz