Decyzja nr 439 – stanowisko prawidłowe – podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne – jednorazowa rekompensta z tytułu likwidacji nagrody jubileuszowej
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Decyzja nr 439
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2015, poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2015, poz. 121 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (…) z siedzibą w (…) z dnia 8 października 2015 r., doręczonym dnia 9 października 2015r. dotyczącym wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji nagrody jubileuszowej.
UZASADNIENIE
Dnia 9 października 2015 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez przedsiębiorcę (…) z siedzibą w o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie obowiązującego Regulaminu Wynagradzania Pracowników (…) z dnia (…) r. pracownikom przysługuje prawo do nagrody jubileuszowej wypłacanej nie częściej, niż co 5 lat.
Od (…) r. w związku z planowanymi zmianami Regulaminu Wynagradzania w zakresie powyższych uprawnień wnioskodawca przewiduje likwidację nagród jubileuszowych. W zamian zamierza wypłacić jednorazowe rekompensaty. Ponadto część pracowników otrzyma podwyżkę wynagrodzenia.
Przedsiębiorca podkreśla, że w obecnym stanie, zgodnie z Regulaminem Wynagradzania obowiązującym w Spółce na dzień dzisiejszy przyjęte są następujące zasady dotyczące wypłat nagród jubileuszowych :
- pracownicy którzy zostali przejęci ze Spółki (…) na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy i do dnia (…) r. przepracowali w tej spółce minimum 5 lat i ogółem minimum 25 lat mają prawo do nagrody jubileuszowej po każdym pięcioletnim okresie pracy;
- pozostali pracownicy mają prawo do jednej nagrody jubileuszowej po przepracowaniu ogółem 25 lat (ewentualnie po każdym następnym 5-letnim okresie pracy, jeśli po przepracowaniu 25 lat ogółem, pracownik nie spełnił wymogu 5-letniego stażu pracy w Spółce) przy jednoczesnym spełnieniu warunku przepracowania w Spółce minimum 5 lat. Wnioskodawca wskazuje, że od dnia (…) zamierza zlikwidować nagrody jubileuszowe wypłacając jednocześnie rekompensatę wg. poniższych zasad:
-
- pracownikom, którzy zostali przejęci ze Spółki (…) na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy i do dnia (…) przepracowali w tej Spółce minimum 5 lat i ogółem minimum 25 lat, tj. którzy na dzień wprowadzenia projektowanych zmian mają prawo do nagrody jubileuszowej po każdym pięcioletnim okresie pracy, zostanie wypłacona rekompensata ustalona w następujący sposób: dla każdego pracownika z tej grupy będzie wyliczona nagroda jubileuszowa zgodnie z Regulaminem Wynagradzania obowiązującym na dzień (…)(tj. wg. obecnych zasad) i następnie zostanie ona podzielona przez 60 miesięcy (5 lat) i pomnożona przez ilość miesięcy jakie upłynęły od dnia wypłaty ostatnio wypłaconej im nagrody jubileuszowej do dnia wprowadzenia nowych regulacji (dodatkowo otrzymają oni podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego o wysokość procentową dodatku jubileuszowego ustaloną zgodnie z zasadami zawartymi w Regulaminie Wynagradzania obowiązującym w Spółce do (…).
- pracownikom niewymienionym w pkt. 1, którzy na dzień wprowadzenia nowych regulacji przepracują minimum 20 lat, w tym minimum 5 lat w Spółce i nie otrzymali do tej pory żadnej nagrody jubileuszowej, zostanie wypłacona rekompensata ustalona w następujący sposób: dla każdego pracownika z tej grupy będzie wyliczona nagroda jubileuszowa zgodnie z Regulaminem Wynagradzania obowiązującym na dzień (…) (tj. wg. obecnych zasad) i następnie zostanie ona podzielona przez 60 miesięcy (5 lat) i pomnożona przez ilość miesięcy jakie upłynęły od dnia upływu przepracowania przez nich 20 lat – w tym min. 5 lat w Spółce do dnia wprowadzenia nowych regulacji (dodatkowo otrzymają oni podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego o wysokość procentową dodatku jubileuszowego ustaloną zgodnie z zasadami zawartymi w Regulaminie Wynagradzania obowiązującym w Spółce do (…).
- pozostali pracownicy, którzy na dzień wprowadzenia nowych regulacji przepracują min. 5 lat w Spółce i którzy nie zostali wymienieni w pkt 1 lub 2 powyżej, otrzymają podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego w wysokości zależnej od stażu pracy.
W związku z powyższym przedsiębiorca powziął wątpliwość czy wypłacenie pracownikom jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
We własnym stanowisku w sprawie Spółka wskazuje, że podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Pośród tych przychodów, w §2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, wymienia się nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.
W opinii wnioskodawcy, przepis ten znajduje również zastosowanie w sytuacji, gdy pracodawca likwidując w zakładowym układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania instytucję nagród jubileuszowych, przewiduje możliwość wypłaty świadczeń pieniężnych mających charakter rekompensaty za rezygnację z przyznawania nagród jubileuszowych.
W związku z powyższym zdaniem wnioskodawcy jednorazowa rekompensata z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
Przedsiębiorca podkreśla, że rekompensata z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych będzie stanowić przychód pracowników w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.
Dalej przedsiębiorca wskazuje, że wprowadzana podwyżka wynagrodzenia zasadniczego będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
W związku z powyższym Spółka wnosi o wydanie interpretacji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych pod kątem oceny prawidłowości zaprezentowanego przez Spółkę stanowiska w sprawie dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:
Stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji nagrody jubileuszowej uznać należy za prawidłowe.
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.
Zgodnie natomiast z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Zgodnie z treścią art. 18 ust.1 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2012, poz. 361, późn. zm.). Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią natomiast przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106, późn. zm.), gdzie w § 2 ust. 1 pkt 1 z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Przepis ten znajduje również zastosowanie w sytuacji, gdy pracodawca likwidując w zakładowym układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania swych pracowników instytucję nagród jubileuszowych, przewiduje możliwość wypłaty świadczeń pieniężnych mających charakter rekompensaty za rezygnację z przyznawania nagród jubileuszowych.
Z powyższego wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).
Tym samym, rozstrzygając możliwość wyłączenia rekompensaty spod obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, należy wziąć pod uwagę łącznie dwie przesłanki – wypłata rekompensaty następuje w związku z likwidacją nagród jubileuszowych, a dotychczas obowiązujące zasady przyznawania i wypłaty tych nagród jubileuszowych przewidywały, że nie przysługiwały one częściej niż co 5 lat.
Ponadto, Zakład nadmienia, że w postępowaniu wszczętym wskutek wniesienia wniosku Zakład zobligowany jest wydać interpretację jedynie treści przepisów prawa co do zakresu i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do indywidualnej sytuacji wskazanej we wniosku, nie może podważać stanu faktycznego, uzupełniać go, zmieniać w oparciu o inne źródła, czy też wiedzę znaną organowi z urzędu.
Należy podkreślić, iż w trybie art.10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, Zakład Ubezpieczeń Społecznych odmiennie od trybu na zasadach ogólnych regulowanych przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego nie ma żadnych uprawnień do prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W postępowaniu tym organ nie może zbierać dowodów i poddawać ich ocenie, orzeka jedynie w oparciu o wskazany w treści wniosku stan. W trybie wydawania pisemnych interpretacji brak jest możliwości dokonywania oceny konkretnych działali przedsiębiorcy pod kątem prawidłowości lub nieprawidłowości danego postępowania, organ nie ma również obowiązku przedstawiania prawidłowego sposobu działania w danej sprawie. Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest, na gruncie ww. ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zobligowany jedynie do oceny przedstawionego przez przedsiębiorcę stanowiska – dokonanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisów prawa mających zastosowanie na tle zaistniałego stanu faktycznego.
Mając na uwadze faktyczny powyższe orzeczono jak w sentencji.
źródło: https://bip.zus.pl