W odpowiedzi na interpelację nr 9759 Pana Posła Łukasza Rzepeckiego z dnia 9 lutego 2017 r. w sprawie opracowania i wdrożenia nowych uregulowań ustawowych, które obejmą właściwą ochroną prawną osoby zatrudnione w tzw. call center, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie gromadzi danych statystycznych dotyczących liczby osób zatrudnionych w tzw. call center. Natomiast z informacji uzyskanych z Głównego Inspektoratu Pracy wynika, że Państwowa Inspekcja Pracy w swoich zasobach informatycznych gromadzi i przetwarza dane, których źródłem jest m.in. działalność kontrolno-nadzorcza i prewencyjna oraz przewidziane przepisami informacje podlegające zgłoszeniu do Inspekcji. W bazie danych PIP rejestrowane są kontrole prowadzone w podmiotach, o których mowa w art. 13 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Zbierane informacje dotyczą ujawnionych nieprawidłowości, wydanych środków prawnych i innych działań, a także czynności podjętych w wyniku prowadzenia postępowania w sprawach o wykroczenia przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową oraz zawiadomień kierowanych do prokuratury. Rejestracja podmiotów podlegających kontroli wspomagana jest danymi pochodzącymi z KRS, a także bazami GUS i ZUS, zawierającymi informacje identyfikujące przedsiębiorcę (nazwa, dane teleadresowe, REGON i NIP) oraz podstawowe informacje charakteryzujące jego działalność (wielkość zatrudnienia, profil działalności wg PKD, informacje, czy jest to jednostka główna czy lokalna, forma działalności, forma prawna, data rozpoczęcia działalności). Żadna z baz danych prowadzonych przez PIP nie zawiera opisów faktycznie prowadzonej działalności, stanowisk pracy, czy sposobu jej wykonywania.
Tzw. call centers tworzone są w zakładach pracy różnych branż, a Państwowa Inspekcja Pracy nie dysponuje technicznymi możliwościami wyselekcjonowania tych podmiotów, w których takie centra są prowadzone. Ewentualne informacje w tym zakresie mogą pochodzić wyłącznie z wyszukiwania podmiotów wg PKD 8220.Z – działalność centrów telefonicznych (call center), które nie pozwala na precyzyjne określenie, czy podmiotem prowadzącym działalność call center jest operator telekomunikacyjny czy bank. Inną możliwością pozyskania danych jest analiza zapisów protokołów kontroli (archiwizowanych w formacie PDF, bez możliwości przeszukiwania kontekstowego), co jest niewykonalne wobec liczby prowadzonych kontroli (ok. 80 tys. rocznie).
Jednocześnie Główny Inspektorat Pracy wyjaśnił, że z danych uzyskanych z okręgowych inspektoratów pracy wynika, iż „w 2016 r. inspektorzy pracy przeprowadzili 112 kontroli w podmiotach prowadzących call centers. Podjęto także jedną próbę kontroli, w związku ze złożoną skargą, jednakże pod wskazanym adresem podmiot nie prowadził działalności.
W wyniku ujawnionych wykroczeń przeciwko prawom pracownika 2 osoby zostały ukarane grzywną w drodze mandatu karnego, zaś wobec 4 osób zastosowano środki oddziaływania wychowawczego.
Wśród ujawnionych w toku 95 kontroli nieprawidłowości należy wymienić:
źródło: http://www.sejm.gov.pl/