w odpowiedzi na wystąpienie Marszałka Sejmu z dnia 3 listopada 2016 r., znak: K8INT7165, przy którym przekazana została interpelacja Pana Posła Pawła Olszewskiego w sprawie zniesienia lub ograniczenia obowiązku pracodawców w zakresie szkoleń, przekazuję stosowne informacje w tej sprawie.
W kompetencji Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej znajdują się przepisy określające wymagania dotyczące szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Stanowią one wdrożenie do prawa polskiego postanowień art. 12 dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy, a także dyrektyw szczegółowych. Wspomniane przepisy są zawarte w ustawie – Kodeks pracy oraz, w wydanym na podstawie tej ustawy, rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860, z późn. zm.). Zgodnie z tymi przepisami pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 2373 § 1 Kodeksu pracy). Pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bhp przed dopuszczeniem do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie (art. 2373 § 2 Kp). Zatem to pracodawca jest odpowiedzialny za zapewnienie pracownikom szkoleń w zakresie bhp spełniających wymagania omawianych przepisów – zarówno w przypadku jeśli szkolenia organizuje sam pracodawca jak i w sytuacji kiedy szkolenia prowadzi (na zlecenie pracodawcy) jednostka zewnętrzna. Zgodnie z rozporządzeniem – programy szkolenia powinny być dostosowane do rodzajów i warunków prac wykonywanych przez uczestników szkolenia; w rozporządzeniu zostały określone m.in. wymagania jakie powinni spełniać organizatorzy szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także wykładowcy problematyki bhp. Spełnienie wymagań powyższych przepisów powinno zapewnić właściwy poziom prowadzonych szkoleń, a co za tym idzie – pożądane efekty tych szkoleń.
Wypada nadmienić, że szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z ważniejszych działań mających na celu zapobieganie wypadkom przy pracy i chorobom związanym z warunkami pracy. Biorąc pod uwagę cel szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy – nie wydaje się uzasadnione ograniczenie obowiązku pracodawców w tym zakresie i w związku z tym aktualnie nie przewiduję podjęcia prac legislacyjnych zmierzających do nowelizacji tych przepisów.
Jednocześnie pragnę poinformować, że od 1 września br. rozpoczęła pracę Komisja Kodyfikacyjna Prawa Pracy, której zadaniem jest opracowanie projektów dwóch ustaw: Kodeksu pracy oraz Kodeksu zbiorowego prawa pracy. W skład Komisji wchodzą wybitni przedstawiciele nauki i praktyki indywidualnego i zbiorowego prawa pracy reprezentujący stronę rządową oraz partnerów społecznych. Zakłada się, że Komisja Kodyfikacyjna zakończy swoje prace po upływie osiemnastu miesięcy. Komisja zaproponuje m.in. strukturę nowego Kodeksu pracy oraz zakres zagadnień, które powinny zostać w nim ujęte.
W przedmiotowej sprawie zasięgnąłem również opinii Ministra Rozwoju i Finansów, który w odpowiedzi poinformował, że w dotychczas procedowanych projektach legislacyjnych Ministerstwo Rozwoju nie proponowało zmian, o których mowa w interpelacji. Jednocześnie wskazał, że aktualnie trwają prace nad projektem rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych, które zniesie obowiązek uzyskiwania uprawnień do obsługi 24 maszyn oraz ograniczy liczbę klas uprawnień dla 15 maszyn, co w konsekwencji ograniczy zakres obowiązkowych szkoleń na maszyny. Planuje się, że projektowane zmiany wejdą w życie od 1 kwietnia 2017 r.
źródło: http://www.sejm.gov.pl/