Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 7-10-2014 r. – WPI/200000/43/1104/2014

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne – pracownicy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 1104 /2014

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 18 września 2014 r. przez (…) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości świadczeń ze środków finansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przysługujących wyłącznie przejętym pracownikom.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek płatnika: (…) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej co do zakresu i sposobu stosowania art. 18 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 2 ust. 1 pkt. 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Spółka poinformowała, że w dniu października 2014 r. w związku z przejściem części zakładu pracy na podstawie art. 231 Kodeksu pracy, przejmie pracowników zatrudnionych u pracodawcy przekazującego. Wnioskodawca wskazał, że na podstawie zapisów Regulaminu wynagradzania, nie tworzy Regulaminu ZFŚS, stosownie do treści art. 3 ust. 3b ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Wnioskodawca i pracodawca przekazujący zgodnie postanowili, że pracodawca przejmujący ( Wnioskodawca) przejmie środki pieniężne ZFŚS pracodawcy przekazującego oraz treść Regulaminu ZFŚS obowiązującego dotychczas u pracodawcy przekazującego. Środki te będą gromadzone na odrębnym rachunku bankowym i wydatkowane na zasadach określonych w Regulaminie ZFŚS obowiązującym u pracodawcy przekazującego oraz z uwzględnieniem art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, stosownie do treści art. 7 ust. 3a tej ustawy.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że ze środków ZFŚS, przejętych od pracodawcy przekazującego, będą finansowane świadczenia na rzecz przejętych pracowników z przeznaczeniem na cele socjalne, przy zastosowaniu kryterium socjalnego, aż do wyczerpania tych zapasów.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem co do uwzględnienia świadczeń finansowanych z powyżej opisanych środków w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i art. 20 ust. 1 w związku z art 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Przychód stanowi także podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne na podstawie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego. czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Dalej Wnioskodawca podnosi, że niektóre przychody pracownicze korzystają z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Stosownie do § 2 ust 1 pkt 19 tego rozporządzenia świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach ZFŚS nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne a w konsekwencji – na ubezpieczenie zdrowotne.

Zasady tworzenia ZFŚS i gospodarowania środkami ZFŚS przeznaczonego na finansowanie działalności socjalnej, określa ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych W rozumieniu art. 2 powyższej ustawy, działalnością socjalną są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno – oświatowej sportowo – rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu, z uwzględnieniem ust. 1 oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nic działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów (art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zfśs).

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy świadczenia na rzecz przejętych pracowników będą wydatkowane na zasadach wynikających z ustawy o zfśs (mimo że Wnioskodawca nie tworzy ZFŚS) i z uwzględnieniem kryterium socjalnego, nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, zgodnie z treścią § 2 ust. 1 pkt. 19 rozporządzenia składkowego.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r.. udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. nr 161 poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Jednocześnie, stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 19 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nic stanowią świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

W zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku przedsiębiorca przejmując pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy, przejmie jednocześnie środki pieniężne ZFŚS pracodawcy przejmującego oraz treść regulaminu ZFŚS obowiązującego u pracodawcy przekazującego Jednocześnie wnioskodawca nie posiada na mocy zapisów w Regulaminie wynagradzania Regulaminu ZFŚS. Z treści wniosku wynika również, iz przekazane środki pieniężne będą wydatkowane na świadczenia socjalne na rzecz przejętych pracowników.

Zasady funkcjonowania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych reguluje ustawa z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 592 z późn. zm.), zgodnie z którą jeżeli zakład przechodzi w trybie art. 231 Kodeksu pracy na pracodawcę, który nie jest zobowiązany do tworzenia funduszu, pracodawca przejmujący przejmuje środki pieniężne, należności i zobowiązania funduszu pracodawcy przekazującego. Nadwyżka przejętych środków pieniężnych wraz z odsetkami oraz przejętych należności wraz z odsetkami nad przejętymi zobowiązaniami wraz z odsetkami nie stanowi przychodu pracodawcy przejmującego i jest gromadzona na odrębnym rachunku bankowym lub wydzielonym subkoncie oraz podlega wydatkowaniu na zasadach określonych w tej ustawie dla dokonywania wydatków z funduszu. Pracodawca jest zobowiązany w celu wydatkowania przejętych środków funduszu sporządzić regulamin funduszu.

Z chwilą przejęcia środków, u przejmującego pracowników pracodawcy zostaje utworzony fundusz, z którego powinny mieć możliwość korzystania wszystkie kategorie osób uprawnionych. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest z założenia instytucją pożytku zbiorowego, przeznaczoną na pomoc dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej, a pracodawca nie powinien ograniczać możliwości korzystania z niej przez pewne grupy pracowników, przy zastosowaniu kryteriów innych niż wynikające z ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji gdy przekazane środki są przeznaczone stosownymi zapisami regulaminu i wydatkowane na świadczenia socjalne wyłącznic dla pracowników przejętych – świadczenia z tych środków jako niespełniające istoty funduszu jaką jest działalności socjalna na rzecz pracowników, nic będą również stanowiły świadczeń wskazanych w pkt. 19 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a w konsekwencji powinny zostać uwzględnione w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawione przez spółkę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa. Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy zawarte we wniosku złożonym w dniu 18 września 2014 r. w sprawie nieuwzględniania w podstawie wy miaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości świadczeń ze środków finansowanych Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przysługujących wyłącznie przejętym pracownikom.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz