Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
DECYZJA Nr 172/2018
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 2168 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 1778 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 16 lutego 2018 r . przez Przedsiębiorcę (…) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości świadczenia w postaci Grupowego Ubezpieczenia Medycznego tzw. Pakiet Medyczny finansowanego przez pracodawcę, w okresie kiedy pracownik przebywa na urlopie bezpłatnym.
UZASADNIENIE
W dniu 16 lutego 2018 r . do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2018 r .
Wnioskodawca przedstawiając stan faktyczny poinformował, iż podpisał umowę na Grupowe Ubezpieczenie Medyczne (tzw. pakiet medyczny). Pracownicy w ramach tego ubezpieczenia mogą korzystać z usług medycznych. Składka miesięczna jest współfinansowana przez zakład pracy i pracownika.
Ponieważ w odpowiedzi na zapytanie (…) 2013 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zajął stanowisko, że zwolnieniem składkowym objęte są składniki wynagrodzenia, wypłacane pracownikom za okres pobierania zasiłku macierzyńskiego oraz urlopu wychowawczego gdyż prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy, tylko z tytułu zasiłku macierzyńskiego/ urlopu wychowawczego, a więc odrębnego od stosunku pracy tytułu do ubezpieczeń.
Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, czy podobnym wyłączeniem z oskładkowania ZUS na podstawie powyższego należałoby potraktować prawo do korzystania ze świadczeń medycznych w trakcie urlopu bezpłatnego?
Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.
Zdaniem Wnioskodawcy świadczenie medyczne na urlopie bezpłatnym podobnie jak na zasiłku macierzyńskim i urlopie wychowawczym powinno być wyłączone z oskładkowania.
W uzupełnieniu do wniosku, pismem z dnia 5 marca 2018 r ., Wnioskodawca wskazał, że świadczenia nieodpłatnie są przekazywane zarówno pracownikom aktywnym zawodowo jak i pracownikom czasowo zawieszonym w obowiązkach z powodu np. urlopów macierzyńskich, wychowawczych, bezpłatnych. Świadczenia medyczne dla osób przebywających na urlopie bezpłatnym przysługują co miesiąc w stałej wysokości i stanowią dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Koszt świadczeń medycznych jest w całości finansowany przez pracodawcę.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, ze zgodnie z § 2 ust.l pkt.26 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r . podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Ponadto Wnioskodawca ponownie przedstawił własne stanowisko zgodnie z którym, świadczenie medyczne na urlopie bezpłatnym podobnie jak na zasiłku macierzyńskim i urlopie wychowawczym powinno być wyłączone z oskładkowania.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl art. 10 ust. 5 tej ustawy oraz art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne w formie decyzji, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż mocą przedmiotowej decyzji Zakład nie przyznaje jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska Wnioskodawcy pod kątem prawidłowości przedstawionej przez niego interpretacji przepisów prawa tj. przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej przedsiębiorcy, której zakres przedmiotowy wyznacza opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku o interpretację. Podkreślenia wymaga fakt, że procedując nad wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, ani dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego.
Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn. Dz. U. z 2017r. poz. 1949).
Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust.2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2016r. poz. 2032 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
Za przychody ze stosunku pracy, stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Wskazana powyżej generalna zasada, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód doznaje ograniczenia normatywnego, bowiem podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią przychody wymienione enumeratywnie w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, gdzie w §2 ust.l zawarte jest wyłączenie określonych należności (przychodów) jako nie wchodzących do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
Zgodnie z art.174 § 1 i 2 Kodeksu pracy, na pisemny wniosek pracownika pracodawca może udzielić mu urlopu bezpłatnego. Przy czym okres urlopu bezpłatnego nie wlicza się do okresu, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Z powyższego wynika, iż okres urlopu bezpłatnego to okres zawieszenia stosunku pracy, w którym pracownik nie świadczy pracy na rzecz pracodawcy. W konsekwencji, w okresie urlopu bezpłatnego pracownik nie podlega ubezpieczeniom społecznym i brak jest obowiązku odprowadzenia składek na te ubezpieczenia. Jednakże należy podkreślić, iż w czasie urlopu bezpłatnego pracownik w dalszym ciągu pozostaje w stosunku pracy, mimo że tej pracy nie świadczy, a pracodawca nie wypłaca mu wynagrodzenia.
W świetle powyższego bez znaczenia prawnego jest okoliczność, iż dane świadczenie zostało postawione do dyspozycji uprawnionej osoby (pracownika)w trakcie urlopu bezpłatnego, bowiem o tym czy należne świadczenie stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie decyduje okoliczność braku świadczenia stosunku pracy w momencie uzyskania przychodu. Istotna Jest tu przesłanka, że świadczenie takie wynika z trwającego między stronami stosunku pracy.
Zatem w sytuacji, gdy wartość danego świadczenia, z którego korzysta pracownik w trakcie urlopu bezpłatnego stanowi przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, to wartość takiego świadczenia nie korzysta z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Zastosowanie znajduje wówczas generalna zasada wynikająca ze wskazanych powyżej przepisów art.18 ust 1 i art.20 ust.l ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, gdyż wartość świadczeń, które w okresie przebywania na urlopie bezpłatnym są w całości finansowane przez pracodawcę i stanowi przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie korzysta z wyłączenia, o których mowa w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a w konsekwencji stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
W związku z powyższym, gdy Wnioskodawca finansuje tzw. pakiet medyczny pracownikowi w okresie kiedy przebywał na urlopie bezpłatnym to wartość tego świadczenia na rzecz pracownika należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, gdyż stanowi jego przychód z tytułu stosunku pracy, od którego w myśl art. 4 pkt 2 i art. 46 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Wnioskodawca jako płatnik składek jest obowiązany, według zasad wynikających z przepisów ustawy opłacać należne składki na ubezpieczenia społeczne ( emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe).
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy prawne, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał stanowisko Przedsiębiorcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 16 lutego 2018 r ., uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2018 r . w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych przez pracodawcę kosztów tzw. Pakietu Medycznego, w okresie kiedy pracownik przebywa na urlopie bezpłatnym – za nieprawidłowe.
POUCZENIE
Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (…).
źródło: https://bip.zus.pl