Brak obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek wartości świadczeń w naturze przysługujących pracownikowi w okresie przebywania na urlopie wychowawczym lub w okresie pobieranie zasiłku macierzyńskiego
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
DECYZJA Nr 1360/2014
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 02 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2013 poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2013 poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 17 listopada 2014r. przez przedsiębiorcę (…) w sprawie braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości świadczeń w naturze przysługujących pracownikowi w okresie przebywania na urlopie wychowawczym lub w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego.
UZASADNIENIE
W dniu 17 listopada 2014r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. W dniu 26.11.2014 r. wnioskodawca uzupełnił brak formalny wniosku o interpretację poprzez dołączenie pełnomocnictwa dla osoby podpisanej na wniosku o interpretację.
Wnioskodawca we wniosku z dnia 10.11.2014 r. opisał stan faktyczny.
- Wnioskodawca poinformował, że finansuje:
a. karty medyczne uprawniające pracowników do bezpłatnego korzystania z usług wybranej placówki medycznej,
b. świadczenia rzeczowe w postaci książki,
c. bony towarowe przekazywane z okazji rocznicy ślubu, okazjonalne prezenty od pracodawcy w postaci świadczeń rzeczowych np. torba, ręcznik, dres.
- Wnioskodawca wskazał, że świadczenia w naturze wymienione przez mego w pkt. 1 a, lb 1 c i ld, do których pracownicy mają prawo w okresie urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego i wychowawczego stanowią przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.
- Wnioskodawca poinformował, że świadczenia w naturze wymienione w pkt la, 1 b, 1c i 1d przysługują w okresie urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego i wychowawczego, a więc pracownicy maja prawo do korzystania z nich podczas wymienionych okresów.
- Wnioskodawca wskazał, że uprawnienia pracowników do korzystania ze świadczeń wymienionych w pkt 1a, 1b, 1c i 1d w okresie urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego i wychowawczego zostały uregulowane w wewnętrznych procedurach.
Wnioskodawca przedstawił wątpliwość:
Wnioskodawca zadaje pytanie, czy wartość świadczeń w naturze:
a. pakietów medycznych uprawniających pracowników do bezpłatnego korzystania z usług wybranych/wybranej placówki,
b. prezent w postaci książki,
c. bony towarowe przekazywane z okazji rocznicy ślubu,
d. okazjonalne prezenty od pracodawcy, np: torba, ręcznik, dres,
opłacane przez pracodawcę i pracownika stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe oraz zdrowotne?
Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie:
Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty pakietów medycznych oraz kwota bonów i świadczeń rzeczowych nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe oraz zdrowotne w okresie urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego i wychowawczego, w części przysługującej za okres pobierania zasiłku macierzyńskiego, rodzicielskiego i wychowawczego, ponieważ świadczenia te są przychodem z tytułu stosunku pracy, a pracownicy podlegają w okresie urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego i wychowawczego pod inny niż pracowniczy tytuł do ubezpieczeń społecznych.
W związku z powyższym spółka wniosła o wydanie pisemnej interpretacji w przedstawionej sprawie.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83 d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym i ustalania podstawy wymiaru składek reguluje ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych.
Stosownie do treści z art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161 poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźna oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
W myśl art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t. j. Dz. U. z 2008 r. nr 164 poz. 1027 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 19 powołanej ustawy obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.
Z powołanego przepisu wynika, że pracownik w okresie przebywania na urlopie wychowawczym podlega z tego tytułu obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli nie ma ustalonego prawa do emerytury lub renty oraz innych tytułów do ubezpieczeń (art. 6 ust. 1 pkt 19 w związku z art. 9 ust. 6 cytowanej ustawy). Należy podkreślić, że przebywanie na urlopie wychowawczym jest odrębnym tytułem do podlegania ubezpieczeniom od umowy o pracę. W okresie przebywania na urlopie wychowawczym pracownik nie podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu stosunku pracy, z którego nabył prawo do urlopu, a okres urlopu wychowawczego jest okresem przerwy w ubezpieczeniu pracowniczym. Również w myśl ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych pobieranie zasiłku macierzyńskiego jest odrębnym tytułem do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych (art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób przebywających na urlopach wychowawczych stanowi kwota 60 % prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na dany rok kalendarzowy (art. 18 ust. 5 b ustawy o sus), a w przypadku osób pobierających zasiłek macierzyński kwota tego zasiłku (art. 18 ust. 6 ustawy o sus). Składki na ubezpieczenia społeczne za osoby przebywające na urlopach wychowawczych odprowadzane są od podstawy wskazanej w art. 18 ust. 5 b ustawy o sus, a za osoby pobierające zasiłek macierzyński od kwoty tego zasiłku za wyjątkiem przychodów z tytułu stosunku pracy należnych za wcześniejszy okres świadczenia pracy (np. zaległe wynagrodzenie premie, nagrody roczne), wypłacanych w okresie urlopu lub zasiłku. Wymienione przychody stanowią podstawę wymiaru składek z tytułu stosunku pracy, bo są należne za okres wykonywania pracy.
Oddział wskazuje, że inne świadczenia na rzecz pracownika (np. wartość abonamentu medycznego, inne świadczenia rzeczowe: prezenty rzeczowe, bony towarowe) opłacane przez pracodawcę za okres pobierania zasiłku macierzyńskiego, przebywania na urlopie wychowawczym (a więc za okres nieświadczenia pracy) nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy, tylko z tytułu zasiłku macierzyńskiego, urlopu wychowawczego, a więc odrębnych od stosunku pracy tytułów do ubezpieczeń. Wobec powyższego nawet, gdy pomimo braku wyraźnego zapisu w przepisach płacowych pracodawca finansuje pakiety medyczne oraz inne świadczenia w naturze za pracowników przebywających na urlopach wychowawczych lub pobierających zasiłek macierzyńskich w okresie urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego brak jest obowiązku odprowadzania składek od świadczeń za te okresy.
Wobec powyższego Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.
Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.
źródło: https://bip.zus.pl