Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, karty Multisport dla pracowników
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Decyzja Nr 768/2018
Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r. poz. 646) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1778 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 26 czerwca 2018 r. przez przedsiębiorcę (…) w sprawie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne części świadczenia w postaci karty Mutisport finansowanej przez Pracodawcę.
UZASADNIENIE
W dniu 26 czerwca 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (…) o wydanie interpretacji indywidualnej.
Zakład pracy zawarł umowę o świadczenie usług dotyczącą karty Multisport. W związku z tym chce sfinansować zatrudnionym pracownikom zakup kart Multisport. Zakupione karty sportowo-rekreacyjne, umożliwiają korzystanie z wielu obiektów sportowych, rekreacyjnych, tj. basen, lodowisko, korty do squash, sauna, siłownia. Zainteresowane osoby, które lubią spędzać aktywnie wolny czas będą mogli skorzystać z wielu atrakcji, które karta im umożliwia.
Koszt jednej karty Multisport dla osoby zatrudnionej wynosi (…) zł. Pracownik będzie częściowo partycypował w zakupie karty w wysokości (…) zł, a różnice będzie pokrywał zakład pracy, która będzie przychodem opododatkowym pracownika.
Na chwilę obecną zakład pracy zatrudnia osób i nie ma obowiązku tworzenia regulaminu pracy i wynagradzania.
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 28 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podstawy wymiaru składek ZUS nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.
Wartość karty stanowi podstawę składek ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, ponieważ nie zostały spełnione następujące warunki:
- zakład pracy nie posiada regulaminu pracy, wynagradzania, układu zbiorowego,
- zakład pracy nie wydał rozporządzania płacowego, w którym jest zapis, że zapewnia pracownikom możliwość korzystania z kart MultiSport.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska Przedsiębiorcy dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Wnioskodawcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wydając indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.
Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1949).
Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 200 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1938 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.
Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Organ dokonał interpretacji przepisów dotyczących obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne opierając się na zawartym we wniosku Przedsiębiorcy wskazaniu, że różnica w wartości karty Multisport którą będzie pokrywał zakład pracy będzie przychodem pracownika podlegającym opodatkowaniu.
Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.
Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) – to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną – formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.
Z treści wniosku złożonego w dniu 26 czerwca 2018 r. wynika, że wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług dotyczącą karty Multisport. Koszt jednej karty Multisport dla osoby zatrudnionej wynosi (…) zł, z tym że pracownik będzie częściowo partycypował w zakupie karty w wysokości (…) zł, a różnice będzie pokrywał zakład pracy. Ponadto wnioskodawca wskazał, że różnica w wartości karty Multisport, którą będzie pokrywał jest przychodem pracownika podlegającym opodatkowaniu. Wnioskodawca poinformował, że nie ma obowiązku tworzenia regulaminu pracy i wynagradzania, bowiem zatrudnia (…) osób. Nie ma również układu zbiorowego pracy.
W świetle powyższego, finansowana przez Wnioskodawcę część świadczenia w postaci karty Multisport lub innej podobnej wybranej przez Wnioskodawcę umożliwiającej dostęp do usług rekreacyjno-sportowych będzie, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, rodzi obowiązek opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne i w konsekwencji ubezpieczenia zdrowotne z tytułu stosunku pracy. Nie zostały spełnione wszystkie przesłanki z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia, bowiem korzyść materialna na rzecz pracowników w postaci częściowego finansowania przez pracodawcę karty Multisport nie będzie wynikała z przepisów płacowych obowiązujących u wnioskodawcy, który nie posiada ani regulaminu wynagradzania ani układu zbiorowego pracy. Ponadto wnioskodawca nie posiada odpowiedniego rozporządzenia płacowego zawierającego zapis o możliwości korzystania przez pracowników z kart Multisport.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wskazuje, iż podstawą do nieuwzględnienia korzyści materialnej dla pracowników w postaci częściowego finansowania przez pracodawcę części świadczenia w postaci kart Multisport jest § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a w treści własnego stanowiska wnioskodawcy wskazano jako podstawę prawną § 2 ust. 1 pkt 28 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, który nie ma w tej sytuacji uzasadnienia i jest to wskazanie błędne.
Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
źródło: https://bip.zus.pl