Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 29-03-2018 r. – WPI/200000/43/294/2018

Ustalenie podstawy wymiaru składek osób świadczących usługi zarządzania na podstawie umów cywilnoprawnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA Nr 294/2018

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004r o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz U z 2017r. poz. 2168 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (tj. Dz. U. z 2017r. poz. 1778 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 19 marca 2018 r . przez Przedsiębiorcę (…) w sprawie nieuwzględnienia – na podstawie § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – wynagrodzenia wypłacanego obok zasiłku chorobowego z ZUS w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne osób świadczących usługi zarządzania na podstawie umów cywilnoprawnych

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2018 r . do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Spółka (…) z siedzibą w (…) jest spółką komunalną ze 100% udziałem (…). W związku z treścią ustawy z dnia 9 czerwca 2016r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami dwuosobowy Zarząd Spółki wykonuje swoje obowiązki na podstawie cywilnoprawnych Umów o świadczenie usług zarządzania na czas pełnienia funkcji. Z tytułu wyżej wymienionych umów osoby zarządzające Spółką podlegają ubezpieczeniom społecznym na zasadach określonych dla zleceniobiorców obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu I rentowym oraz dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu.

Na podstawie zapisów umów o świadczenie usług zarządzania, Zarządzający otrzymują stałe miesięczne ustalone kwotowo oraz zmienne wynagrodzenie uzupełniające ustalane po zakończeniu roku obrotowego: § 8 ust 1 Umowy o świadczenie usług zarządzania (…) „Wynagrodzenie Zarządzającego” „Z tytułu świadczenia Usług oraz wykonywania innych zobowiązań wynikających z Umowy, w tym z tytułu przeniesienia praw autorskich. Zarządzającemu przysługuje wynagrodzenie całkowite, które składa się z części stałej, stanowiącej wynagrodzenie miesięczne podstawowe, zwane dalej Wynagrodzeniem Stałym oraz części zmiennej, stanowiącej wynagrodzenie uzupełniające za rok obrotowy Spółki, zwany dalej Wynagrodzeniem Zmiennym”.

W przypadku przerwy w świadczeniu usług wskutek choroby, Wynagrodzenie Stałe Zarządzającego ulega proporcjonalnemu obniżeniu za okres, w którym usługi nie były świadczone z powodu choroby § 9 Umowy o świadczenie usług zarządzania „Przerwy w świadczeniu Usługi”.

Ust. 5 „W przypadku przerwy w świadczeniu Usługi, w przypadku niezdolności do jej wykonywania wskutek choroby, Wynagrodzenie Stałe Zarządzającego – będzie obniżone proporcjonalnie o okres, w którym Zarządzający Usługi nie świadczył, z zastrzeżeniem postanowień ust. 6 „

Ust. 6 „W przypadku niezdolności do wykonywania umowy przez Zarządzającego na skutek choroby, i otrzymania z tego tytułu świadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, którego wysokość będzie niższa niż wysokość analogicznego świadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przysługiwało będzie wynagrodzenie wyłącznie w wysokości odpowiadające) różnicy pomiędzy świadczeniami, o których mowa powyżej, nie dłużej jednak niż za okres 180 dni w roku obrotowym”.

Z uwagi na fakt, iż miesięczna podstawa składek dla osób opłacających składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe została ograniczona do kwoty 250% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia (art. 20 ust 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r o systemie ubezpieczeń społecznych) oraz odmienne zasady ustalania podstawy wymiaru zasiłków przysługujących ubezpieczonym będącymi pracownikami (§ 9 ustawy z dnia 25 czerwca 1998 r o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa), wysokość zasiłku chorobowego dla Zarządzających będzie niższa niż wysokość analogicznego świadczenia dla osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy kwota wynagrodzenia wyliczona jako różnica, o której mowa w cytowanym § 9 Umowy o świadczenie usług zarządzania „Przerwy w świadczeniu Usługi” wypłacana obok zasiłków ZUS, będzie stanowić podstawę do naliczenia składek emerytalnych i rentowych oraz na ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z dnia 18 grudnia 1998 r podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku.

§ 5 ust. 2 pkt 2 wyżej wymienionego rozporządzenia stanowi, Iz przepisy dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia Wynagrodzenie w kwocie różnicy pomiędzy świadczeniami za czas choroby, wyliczonymi dla Zarządzających Świadczących usługi zarządzania na podstawie umów cywilnoprawnych, według zasad obowiązujących ubezpieczonych niebędących pracownikami a świadczeniami ustalonymi według przepisów obejmujących pracowników Spółki, zgodnie z zapisami Umów należne jest tylko w przypadku przerw w świadczeniu usług w związku z chorobą i wypłacane za ten okres pobierania zasiłku- Biorąc powyższe pod uwagę, w opinii Spółki kwoty te nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji w wyżej opisanym zakresie.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie Interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.| Dz. U, z 2017r. poz. 1949).

W myśl art 6 ust. 1 pkt 4 powołanej powyżej ustawy, osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (t.j. Dz U z 2017r poz 459 ze zm.) stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Natomiast, art 18 ust 1 i 3 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy stanowi, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców stanowi przychód z tytułu wykonywania umowy zlecema, jeżeli w umowie tej określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, albo w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej, albo prowizyjnie

Powyższe należy odnieść również do składek na ubezpieczenie zdrowotne, bowiem zgodnie z art. 81 ust 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2017r poz. 1938 ze zm) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia lub osobami z nimi współpracującymi, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Z powyższego wynika, że przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ściśle uzależniają włączenie danego świadczenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorców od zakwalifikowania go jako przychód z zawartej umowy cywilnoprawnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 74 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na który w procedowanym wniosku powołuje się Wnioskodawca, mogą zostać wyłączone z podstawy wymiaru składek tylko takie składniki wynagrodzenia, do których prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku, ma prawo wyłącznie pracownik, nie zaś osoby świadczące usługi zarządzania.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w brzmieniu obowiązującym od 1 sierpnia 2010 r ., przepisy § 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek m in. osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. „Odpowiedniość” zastosowania przepisów dotyczących zwolnienia z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ze względu na cechującą je formę przywileju nie może oznaczać ich rozszerzającej wykładni. Nie każde więc wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wymienione w § 2-4 tegoż rozporządzenia, przewidziane dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę znajdzie zastosowanie do umów zlecenia, a zastosowanie wyłączeń przewidzianych w cytowanym rozporządzeniu w odniesieniu do charakteru umów zleceń uzależnione jest od charakteru oraz dopuszczalności zawarcia poszczególnych uregulowań w tego typu umowach.

W konsekwencji, wyłączenie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia, nie znajdzie zastosowania w sytuacji przedstawionej w złożonym w dniu 19 marca 2017r. wniosku. Powołany powyżej przepis wskazuje wprost, iż wymieniony składnik wynagrodzenia jest nierozerwalnie związany ze stosunkiem pracy, a instytucja tego świadczenia została uregulowana w przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 20l8 r . poz. 108 ze zm.).

Mając powyższe na uwadze. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 19 marca 2018 r . przez Przedsiębiorcę

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz