Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 27-07-2018 r. – WPI/200000/43/765/2018

Podleganie ubezpieczeniom społecznym, brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne przez okres pierwszych 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej na podstawie tzw ulgi na start, która weszła w życie w kwietniu 218 r

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 765/2018

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 06 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 25 czerwca 2018 r., uzupełnionym w dniu 16 lipca 2018 r. przez przedsiębiorcę: (…) uznaje za prawidłowe w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne przez okres pierwszych 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej, na podstawie tzw. „ulgi na start” która weszła w życie w kwietniu 2018 r.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (…). Powyższy wniosek został przez Wnioskodawczynię uzupełniony pismem z dnia 13 lipca 2018 r. doręczonym w dniu 16 lipca 2018 r.

Wnioskodawczyni zwróciła się z prośbą o pisemną interpretację przepisów z zakresu zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne swojej firmy (…) 5 lipca 2017 r. Wnioskodawczyni pochopnie zarejestrowała firmę w CEIDG. Niestety nie doszło do uruchomienia tej działalności. Z tą datą również nastąpiło wyrejestrowanie Wnioskodawczyni jako płatnika składek. Działalność została zamknięta. Wnioskodawczyni nie skorzystała nigdy w związku z tym, z możliwości opłacania preferencyjnych stawek ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczeń zdrowotnych. 12 czerwca 2018 r. Wnioskodawczyni wznowiła działalność gospodarczą, dlatego zwraca się z prośbą o indywidualną interpretację przepisów: czy mogłaby skorzystać z ulg, które weszły w życie w kwietniu br.?

Pismem z dnia 04 lipca 2018 r. Oddział wezwał Wnioskodawczynię o uzupełnienie złożonego w dniu 25 czerwca 2018 r. wniosku.

W odpowiedzi na powyższe pismem z dnia 13 lipca 2018 r. doręczonym w dniu 16 lipca 2018 r. Wnioskodawczyni przedstawiła:

  1. Zdaniem Wnioskodawczym powinna mieć możliwość skorzystania z preferencyjnych stawek składek ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych. Jest nowym Przedsiębiorcą i chciałaby mieć możliwość prowadzenia własnej firmy. Jednak regularne składki naliczane od początku działalności są naprawdę wysokie. Zwłaszcza, że nigdy wcześniej nie prowadziła własnej działalności gospodarczej, a w związku z tym nie miała możliwości skorzystania z obniżonych składek. Wielkim błędem było zarejestrowanie działalności w CEIDG. Z przyczyn niezależnych od Wnioskodawczyni nie doszło do uruchomienia działalności. Działalność została zamknięta.
  2. W okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie prowadziła jakiejkolwiek pozarolniczej działalności. Do końca maja br. Wnioskodawczyni była etatowym Pracownikiem firmy

Jednak firma ogłosiła likwidację, rozwiązała umowę o pracę i zamknęła zakład pracy. Tym samym Wnioskodawczyni oświadcza, że nie wykonuje oraz nie będzie wykonywała pracy na rzecz byłego pracodawcy, a także nie wykonywała pracy na rzecz byłego pracodawcy przez dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna}. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Oddział zwraca uwagę, że wydając interpretację organ nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę. Pełną wiedzę o stanie faktycznym czerpie wyłącznie z wniosku Wnioskodawcy nie posiadając kompetencji do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje. W toku tego postępowania organ nie pełni roli kontrolnej, nie dokonuje oceny zachowania lub zaniechania przedsiębiorcy pod kątem jego prawidłowości. Celem interpretacji jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i chronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzykiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym, ustalania prawidłowej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz opłacania składek na te ubezpieczenia regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 i art. 12 ust. 1 ww. ustawy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu. Dyspozycja art. 13 pkt 4 ustawy wskazuje, iż osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności z wyjątkiem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Natomiast, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu na swój wniosek.

W myśl art. 18 Prawo przedsiębiorców – „Przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy albo podejmuje ją ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia i nie wykonuje jej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wychodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej, nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej”.

Zatem, osoba rozpoczynająca wykonywanie działalności gospodarczej po raz pierwszy nie jest osobą prowadzącą pozarolniczą działalność w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, co oznacza, że nie podlega ubezpieczeniom społecznym w okresie 6 miesięcy stosowania od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożonego w dniu 25 czerwca 2018 r., uzupełnionego w dniu 16 lipca 2018 r. wynika, że Wnioskodawczyni w dniu lipca 2017 r. zarejestrowała w CEIDG firmę, ale jej nie uruchomiła. Z tą samą datą nastąpiło wyrejestrowanie tej firmy. Wnioskodawczyni wskazała, że faktycznie działalność gospodarcza została rozpoczęta zgodnie z wpisem w CEIDG od dnia czerwca 2018 r. Jak oświadczyła Wnioskodawczyni w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie prowadziła jakiejkolwiek innej pozarolniczej działalności. Do końca maja br. Wnioskodawczyni była etatowym pracownikiem. Firma, w której pracowała ogłosiła likwidację, rozwiązała umowę o pracę i zamknęła zakład pracy. Zatem, Wnioskodawczyni nie wykonuje oraz nie będzie wykonywała pracy na rzecz byłego pracodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni spełnia warunki wynikające z art. 18 Prawo przedsiębiorców, a zatem nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 25 czerwca 2018 r., uzupełniony w dniu 16 lipca 2018 r. opis stanu faktycznego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne przez okres pierwszych 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej, na podstawie tzw. „ulgi na start” która weszła w życie w kwietniu 2018 r.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 06 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 06 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz