Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 12-09-2017 r. – WPI/200000/43/1051/2017

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, brak możliwości nieuwzględnienia w podstawie wartości świadczenia w postaci uprawnienia do zakupu po cenie niższej niż detaliczna usług noclegowych w hotelach znajdujących się

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 1051/2017

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2016 poz. 1829 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2016 poz. 963 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 06 września 2017r. przez (…) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości świadczenia w postaci uprawnienia do zakupu po cenie niższej niż detaliczna usług noclegowych w hotelach znajdujących się w miejscowości, w której położony jest zakład pracy.

UZASADNIENIE

W dniu 06 września 2017r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

(…) (dalej jako: „Spółka”) planuje wprowadzić do obowiązującego Regulaminu wynagradzania postanowienie, zgodnie z którym pracownicy będą uprawnieni do zakupu noclegów w hotelach znajdujących się w miejscowości, w którym położony jest zakład pracy. Możliwość nabycia noclegu w hotelu po preferencyjnej cenie będzie dotyczyć pracowników zatrudnionych na umowę telepracy (w tym wykonujących pracę w trybie: 3 dni w tygodniu praca zdalna z miejscowości położonej na terenie innej miejscowości niż siedziba zakładu pracy, 2 dni w tygodniu praca w zakładzie pracy Spółki).

Z Regulaminu wynagradzania będzie wynikać, że z tytułu powyższego świadczenia Spółki na rzecz pracownika, pracownik będzie ponosił częściową odpłatność w kwocie niższej niż cena detaliczna, tj. w kwocie oscylującej w granicach (…)zł.

Kosztami noclegu każdorazowo będzie obciążana Spółka (przy zachowaniu częściowej odpłatności przez pracownika w przedziale (…)zł). Płatności za nocleg będą udokumentowana w drodze faktury wystawionej na Spółkę.

Ponadto, w Regulaminie znajdzie się zapis, że ww. świadczenia są współfinansowane przez Spółkę – jako pracodawcę – na zasadach w nim określonych. Pokrycie kosztów noclegu będzie następowało przy zachowaniu częściowej odpłatności (w wysokości oscylującej w granicach (…)zł) przez pracownika, tj. pracownik będzie nabywał świadczenia po cenie niższej niż w przypadku osobistego zakupu takich usług przez pracownika.

Spółka wskazuje, że w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym koszt nabycia noclegu, w części finansowanej przez pracodawcę pracownikom stanowi dla nich przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, Spółka powzięła wątpliwość, czy Spółka jako płatnik składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w momencie wprowadzenia zapisów w Regulaminie wynagrodzenia powinna odprowadzać składki na te ubezpieczenia od wskazanej powyżej wartości przychodu, który pracownik uzyskuje w związku z zakupem noclegów po cenie niższej niż detaliczna cena usługi.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki, w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Spółka nie będzie zobowiązana do odprowadzania jako płatnik składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od wartości przychodów, które pracownicy uzyskują w związku z dofinansowaniem im przez Spółkę, na podstawie Regulaminu wynagradzania, kosztów noclegów po cenie niższej niż detaliczna cena usługi.

Zdaniem Spółki, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (dalej jako: „Rozporządzenie składkowe”) , z podstawy wymiaru składek wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Z literalnego brzmienia powyższego przepisu wynika więc, że podstawy wymiaru składek nie stanowią te przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, które:

  1. wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu;
  2. przybierają postać niepieniężną (tj. formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi);
  3. dotyczą zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Odnosząc powyższe do przedmiotowego zdarzenia przyszłego, Spółka stoi do stanowisku, że spełnia wszystkie przesłanki uprawniające do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia składkowego. W rezultacie, koszt noclegu (usługi hotelowej) w części sfinansowanej przez pracodawcę jest wyłączony z podstawy wymiaru składek ubezpieczeniowych. W praktyce oznacza to, że wolna od składek jest różnica między faktyczną ceną zakupu usługi noclegowej, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością.

Spółka wskazuje, że przedstawione stanowisko jest zgodne w interpretacjami wydanymi przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, m.in.:

  • interpretacja ZUS z 19 kwietnia 2017 r., (WPI/200000/43/366/2017),
  • interpretacja ZUS z 21 marca 2017 r. (WPI/200000/43/368/2017),
  • interpretacja ZUS z 2 czerwca 2015 r. (WPI/200000/43/618/2015),
  • interpretacja ZUS z 7 lutego 2014 r., (WPI/200000/43/52/2014).

Mając na uwadze powyższe, Spółka zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie prawidłowości zajmowanego przez Spółkę stanowiska.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Ponadto, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wskazuje, iż „zakres i przedmiot sprawy administracyjnej o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa, prowadzonej w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, konstytuuje treść wniosku wszczynającego to postępowanie. Rolą organu administracji publicznej i istotą jego postępowania w sprawie urzędowej interpretacji jest ocena stanowiska strony, nie zaś przedstawienie poglądów i interpretacji mających zastosowanie w sprawie przepisów prawnych w odniesieniu do różnych sytuacji faktycznych. Organ ogranicza się jedynie do wykładni treści właściwych przepisów prawa oraz sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej indywidualnie sprawy” – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 16 lipca 2009 r . II SAB/Go 8/09. Zatem Zakład wskazuje, iż z uwagi na indywidualny charakter każdego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, nie jest zasadne, aby decyzje interpretacyjne wydane w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej innemu przedsiębiorcy odczytywać przez analogię do sprawy przedstawionej przez Wnioskodawcę w procedowanym wniosku.

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2015r. poz. 2236 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 963 ze zm.) oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2236 ze zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1793 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017r. poz. 201) należę do wyłącznej kompetencji organów podatkowych. W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu wnioskodawcy, że koszt nabycia noclegu, w części finansowanej przez pracodawcę pracownikom stanowi dla nich przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do zapisów § 1 ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 2032 ze zm.), osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu stosunku pracy. Jednakże, zgodnie z zapisem art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, przychodami są przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu stosunku pracy.

Z powyższego wynika, że przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ściśle uzależniają włączenie danego świadczenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników od zakwalifikowania go jako przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 pkt od 1 do 32 wskazanego powyżej rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Zgodnie z pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Zatem, uprawnienie do zastosowania wyłączenia określonego świadczenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne winno być uwzględnione w akcie należącym do ustawowego katalogu źródeł prawa pracy. Zgodnie z treścią art. 9 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 1666 ze zm.) przez prawo pracy rozumie się przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumieniach zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy.

Wnioskodawca zamierza wprowadzić do obowiązującego regulaminu wynagradzania postanowienie, zgodnie z którym pracownicy będą uprawnieni do zakupu noclegów w hotelach znajdujących się w miejscowości, w którym położony jest zakład pracy. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego możliwość nabycia noclegu w hotelu po cenie preferencyjnej ma dotyczyć pracowników zatrudnionych na umowę telepracy (w tym wykonujących pracę 3 dni w tygodniu praca zdalna z miejscowości położnej na terenie innej miejscowości niż siedziba zakładu pracy, 2 dni w tygodniu praca w zakładzie pracy spółki). Powyższe świadczenie na rzecz pracowników ma być współfinansowane przez pracownika i spółkę, z tym że kosztami noclegu ma być każdorazowo obciążana spółka i faktura ma być każdorazowo wystawiana na spółkę.

Jednakże na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek, na który w procedowanym wniosku powołuje się Wnioskodawca, mogłyby zostać zwolnione z podstawy wymiaru świadczenia w naturze jako korzyść materialna wynikająca z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegająca na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych usług, wyłącznie w sytuacji, gdyby lokale te stanowiły własność płatnika składek, Jednakże, Wnioskodawca wskazał, iż pracownicy będą uprawnieni do zakupu noclegów w hotelach, które znajdują się w miejscowości, w której położony jest zakład pracy.

Ponadto, analizując treść § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r . Sąd Apelacyjny w Krakowie w wyroku z dnia 19 lipca 2016r. Sygnatura akt III AUa 1260/15, wskazał iż „z językowego sformułowania tego przepisu wynika, że dyspozycja normy w nim zawartej, nie realizuje się jedynie przez proste współfinansowanie przez pracownika i pracodawcę ceny zakupu określonych przedmiotów i usług u podmiotów zewnętrznych, (…), bez wpływu na samą wielkość (obniżenie) ceny detalicznej. Nie na tym polega uprawnienie pracownika do zakupu po cenach niższych niż detaliczne, że pozostałą (brakującą) część ceny detalicznej płaci za pracownika pracodawca. Nie chodzi też o samo obniżenie ceny, jaką uzyskuje pracodawca z racji nabywania wyłącznie przez tego pracodawcę artykułów czy usług przeznaczonych dla większej liczby osób (pracowników), w porównaniu z ceną, jaką zapłaciłby za jednostkowy artykuł lub usługę. Zauważyć bowiem należy, iż zasadnicza funkcja tego przepisu sprowadza się do możliwości zakupu przez pracowników towarów produkowanych lub sprzedawanych, czy usług świadczonych lub sprzedawanych, przez samego pracodawcę (np. prądu czy gazu pracownikom spółek zajmujących się ich sprzedażą)”.

Zatem, odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, Zakład wskazuje, iż wartość świadczenia w postaci uprawnienia pracowników do nabywania usług w postaci usług noclegowych z częściową odpłatnością w miejscu wykonywania umowy, stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a zasady jej ustalania reguluje § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Zgodnie z § 3 powołanego powyżej rozporządzenia, wartość pieniężną świadczeń w naturze ustala się w wysokości ekwiwalentu pieniężnego określonego w przepisach o wynagradzaniu, a w razie ich braku:

  1. jeżeli przedmiotem świadczeń są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej pracodawcy – według cen stosowanych wobec innych odbiorców niż pracownicy,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są rzeczy lub usługi zakupione przez pracodawcę – według cen ich zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczenia jest udostępnianie lokalu mieszkalnego:

a) dla lokali spółdzielczych typu lokatorskiego i własnościowego – w wysokości czynszu obowiązującego dla tego lokalu w danej spółdzielni mieszkaniowej,

b) dla lokali komunalnych – w wysokości czynszu wyznaczonego dla tego lokalu w danej spółdzielni mieszkaniowej,

c) dla lokali własnościowych, z wyłączeniem wymienionych w lit. a), oraz domów stanowiących własność prywatną – w wysokości czynszu określonego według zasad i stawek dla mieszkań komunalnych na danym terenie, a w miastach – w danej dzielnicy,

d) dla lokali w hotelach – w wysokości kosztu udokumentowanego rachunkami przez hotel.

Powyższe, oznacza, że udostępnianie lokalu mieszkalnego jest świadczeniem w naturze, które stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Zatem w przedstawionym przez przedsiębiorcę zdarzeniu przyszłym, mimo iż prawo do uzyskania świadczenia po cenie niższej niż detaliczna wynikać będzie z wprowadzonego do regulaminu wynagradzania postanowienia oraz współfinansowanie przez pracownika w poniesieniu kosztów nabycia usług noclegowych to ta kwota będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, z uwagi na fakt, iż lokale służące zakwaterowaniu nie stanowią własności Wnioskodawcy.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 06 września 2017r. przez przedsiębiorcę (…) w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne korzyści materialnej polegającej na uprawnieniu do zakupu po cenie niższej niż detaliczna usług noclegowych w miejscowości, w której położony jest zakład pracy na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz