Podstawa wymiaru składekna ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dla pracownika wykonującego w ramach podróży służbowej pracę na terytorium Austrii
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
DECYZJA 117/2015
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy zdnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r., poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 29 stycznia 2015 r. przez (…) w sprawie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dla pracownika wykonującego w ramach podróży służbowej prace na terytorium Austrii.
UZASADNIENIE
W dniu 29 stycznia 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek złożony przez (…) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Wnioskodawca wskazał, że Spółka będąca wnioskodawcą, wykonuje prace budowlane głównie na rynku polskim. W Polsce znajduje się jego siedziba, baza sprzętu, tutaj odprowadza podatki oraz składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Większość pracowników Wnioskodawcy mieszka w miejscowości będącej siedzibą Wnioskodawcy lub w jej pobliżu. Tutaj także znajduje się główny ośrodek ich życia – rodziny.
Wnioskodawca planuje wykonanie krótkotrwałego zlecenia (około 7 tygodni) dla zagranicznego kontrahenta na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej – Austrii. Zlecenie polegać będzie na malowaniu elementów drewnianych hotelu (barierki, balkony, itp.).
Wnioskodawca wskazuje, że pracownicy mają w umowie o pracę określone miejsc pracy jako miasto (…) natomiast na okres realizacji kontraktu zagranicznego otrzymają oni polecenie wyjazdu zagranicznego (podróż służbowa), zgodnie z polskim Kodeksem pracy. Czas (rozpoczęcie i zakończenie) oraz zakres zlecenia jest z góry określony. W czasie wyjazdu pracownicy będą zabezpieczeni w druki Al oraz otrzymają zwrot diet i innych przysługujących im świadczeń w wysokości określonej w odpowiednim rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość jaka powinna być podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jego pracowników, którzy zostaną wysłani do realizacji zagranicznego zlecenia.
Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.
Zdaniem Wnioskodawcy wobec incydentalnego charakteru zlecenia, które będzie miało charakter podróży służbowej, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracownika powinien być faktyczny przychód pracownika, z wyłączeniem diet i innych należności przysługujących z tytułu podróży służbowej (zastosowanie powinien mieć par. 2 ust.) pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe), a nie przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw,o którym mowa w par.2 ust.1 pkt 16 tego rozporządzenia. W szczególności pracownicy Wnioskodawcy nie będą „zatrudnieni za granicą”, gdyż ich miejsce pracy nie ulegnie zmianie, nie będzie aneksu zmieniającego miejsce pracy. Otrzymają oni tylko polecenie wyjazdu służbowego (podróż służbowa).
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zw ażył, co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Ponadto stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r., nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.
Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 powołanego powyżej rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
W myśl § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia, podstawy wymiaru składek nie stanowią diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika – do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.
Wyłączenie wynikające z § 2 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia odnosi się do należności pracowników, o których mowa w art. 775 Kodeksu pracy tj. należności przysługujących pracownikowi na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową z tytułu wykonywania na polecenie pracodawcy zadań służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Za czas tej podróży służbowej pracownikom przysługują: diety (przeznaczone między innymi na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży), zwrot kosztów przejazdu, noclegów i innych udokumentowanych wydatków, których w przypadku faktycznej wypłaty nie wlicza się do podstawy wymiaru składek – do określonego limitu.
Aktem prawnym regulującym wysokość oraz warunki ustalania należności z tytułu podróży służbowej pracownika jest obowiązujące od dnia 1 marca 2013 r. rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167).
Z powyższego przepisu wynika iż w sytuacji gdy pracodawca wypłaca swoim pracownikom wysłanym w podróż służbową poza miasto siedziby swojej firmy diety w wysokości nie przekraczającej kwoty określonej przepisami ww. rozporządzenia, to ich wartość podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
W sytuacji przedstawionej we wniosku złożonym w dniu 29 stycznia 2015r. tj. wykonywania przez pracownika pracy w ramach podróży służbowej zastosowanie znajdzie § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
Jednocześnie Oddział podkreśla, iż w trybie wydawania pisemnej interpretacji nie jest uprawniony do dokonania wykładni pojęcia podróży służbowej. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydając decyzję interpretacyjną oparł się na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, w którym przedsiębiorca jednoznacznie stwierdził, że pracownicy na okres realizacji kontraktu zagranicznego otrzymają polecenie wyjazdu zagranicznego (podróż służbowa) zgodnie z polskim Kodeksem pracy.
Dodatkowo Zakład wyjaśnia, iż powyższe rozporządzenie w § 2 ust. 1 pkt 16 wyłącza z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe część wynagrodzenia pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców, w wysokości równowartości diety przysługującej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, za każdy dzień pobytu, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, z tym zastrzeżeniem, że tak ustalony miesięczny przychód tych osób stanowiący podstawę wymiaru składek nie może być niższy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej).
Należy przy tym zaznaczyć, że wskazana w ww. § 2 ust.l pkt. 16 zasada ustalania podstawy wymiaru składek dotyczy wszystkich pracowników skierowanych przez polskiego pracodawcę do wykonywania pracy za granicą w sytuacji gdy pracownik zostaje oddelegowany do wykonywania pracy poza terytorium Polski, natomiast nie ma ona zastosowania, jak słusznie zauważa wnioskodawca – w sytuacji gdy pracownik zostaje wysłany celem realizacji określonego zadania w ramach podróży służbowej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r. poz. 1502).
Biorąc powyższe pod uwagę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 29 stycznia 2015r. w przedmiocie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dla pracownika wykonującego w ramach podróży służbowej pracę na terytorium Austrii.
POUCZENIE
Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.
Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.
Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
źródło: https://bip.zus.pl
[…] Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 30-12-2016 r. – DI/100000/43/1374/2016 Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 12-02-2015 r. – WPI/200000/43/117/2015 Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 17-07-2014 r. – WPI/200000/43/780/2014 Interpretacja […]