Pakiety medyczne dla osób przebywających na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim i urlopie wychowawczym
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Decyzja nr 1405/2016
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1829 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 963 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie rozpatrując wniosek złożony w dniu 22 grudnia 2016 r., uzupełniony w dniu 05 stycznia 2017 r. przez przedsiębiorcę: (…) S.A. stanowisko Wnioskodawcy uznaje za nieprawidłowe w sprawie:
- uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne świadczeń w postaci pakietu medycznego w okresie pobierania zasiłku macierzyńskim, albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego z zastosowaniem § 2 ust. 1 pkt 24 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,
- nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne świadczeń w postaci pakietu medycznego w okresie nieświadczenia przez pracownika pracy, spowodowanej urlopem wychowawczym na podstawie § 2 ust. 1 pkt 24 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 grudnia 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej złożony przez przedsiębiorcę:
S.A. Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony w dniu 05 stycznia 2017 r.
Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego przestawił, że wykupił dla pracowników ubezpieczenie medyczne i finansuje je w całości. Prawo do korzystania z pakietów medycznych nie jest uregulowane ani zagwarantowane w żadnych wewnętrznych przepisach. Firma nie posiada zapisów na ten temat w regulaminie wynagradzania. Pracownicy mogą korzystać ze świadczeń medycznych w ramach pakietów niezależnie od tego czy w danym miesiącu świadczą pracę czy są nieobecni.
Wnioskodawca zadał pytanie:
Czy zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe § 2.1. pkt 24 wartość ubezpieczeń medycznych, z których korzystają osoby przebywające przez cały miesiąc na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne? Czy pakiet medyczny u osoby przebywającej cały miesiąc na urlopie wychowawczym będzie stanowił podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne?
Pismem z dnia 28 grudnia 2016 r. Oddział wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej poprzez:
- przedstawienie własnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie (we wniosku, w miejscu przeznaczonym na przedstawienie własnego stanowiska w sprawie zawarte jest tylko pytanie Wnioskodawcy w kwestii pakietów medycznych dla osób przebywających na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim oraz na urlopie wychowawczym).
Pismem z dnia 05 stycznia 2017 r. Wnioskodawca uzupełniając złożony w dniu 22 grudnia 2016 r. wniosek, przestawił własne stanowisko w sprawie. W ocenie Wnioskodawcy zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe § 2.1. pkt 24 wartość pakietu medycznego, z którego korzysta osoba przebywająca przez cały miesiąc na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim powinna stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne.
Pakiety medyczne dla osób przebywających na urlopie wychowawczym, w całości finansowane przez Pracodawcę, pomimo braku wyraźnego zapisu w przepisach płacowych nie powinny być oskładkowane.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.
Ponadto w myśl art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Jednocześnie Zakład zaznacza, że w drodze niniejszej decyzji dokonuje jedynie oceny stanowiska Przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów. Ocena stanowiska Przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia lub dacie wydania decyzji. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu, np. w toku prowadzonego postępowania lub w toku czynności kontrolnych, ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez Wnioskodawcę obciąża jedynie przedsiębiorcę.
Obowiązek ubezpieczeń społecznych uzależniony jest od posiadania tytułu do objęcia tymi ubezpieczeniami. Ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i obowiązek opłacania składek na te ubezpieczenia co do zasady możliwe jest więc wyłącznie wówczas gdy dana osoba posiada tytuł do ubezpieczeń lub gdy przychód osiągany przez tę osobę pozostaje w bezpośrednim związku z tym tytułem.
Podleganie ubezpieczeniom społecznym jak również obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U z 2016 r., poz. 963 ze zm.).
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami.
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 963 ze zm.) oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. 2015 r. poz. 2236 ze zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 19 powyższej ustawy, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na terenie Rzeczypospolitej Polskiej są osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.
Art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2016 r., poz. 372 ze zm.) wskazuje, że zasiłek macierzyński przysługuje przez okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, okres urlopu rodzicielskiego oraz okres urlopu ojcowskiego.
W myśl art. 18 ust. 6 ww. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi kwota tego zasiłku.
Pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego w okresie przebywania na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie rodzicielskim oraz urlopie ojcowskim stanowi odrębny tytuł (niż stosunek pracy) do ubezpieczeń społecznych.
Powyższe oznacza, że wartość świadczeń rzeczowych w postaci pakietów medycznych w okresie przebywania przez nich na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, ponieważ prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy tylko z racji przebywania na ww. urlopie.
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę pobierającą zasiłek macierzyński stanowi kwota tego zasiłku, za wyjątkiem przychodów ze stosunku pracy należnych za wcześniejszy okres świadczenia pracy a wypłaconych w okresie pobierania zasiłku. Natomiast inne świadczenia, takie jak wartość finansowanego pakietu medycznego, opłacanego w całości przez pracodawcę w okresie urlopu macierzyńskiego czy rodzicielskiego (okres faktycznego nieświadczenia pracy) nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy tylko z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego, rodzicielskiego, a więc odrębnego od stosunku pracy tytułu do ubezpieczeń.
Także przebywanie na urlopie wychowawczym stanowi odrębny od umowy o prace tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. W tym okresie pracownik nie podlega pracowniczym ubezpieczeniom społecznym – art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Okres urlopu wychowawczego jest bowiem okresem przerwy w ubezpieczeniu pracowniczym. Tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych jest korzystanie z urlopu wychowawczego, jeżeli osoba ta nie ma ustalonego prawa do emerytury lub renty oraz innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, tak wynika z dyspozycji art. 6 ust. 1 pkt 19 w związku z art. 9 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby przebywające na urlopach wychowawczych ustalane są od podstaw wynikających z art. 18 ust. 5b i ust. 14 ww. ustawy, za wyjątkiem przychodów ze stosunku pracy należnych za wcześniejszy okres świadczenia pracy, np. zaległe wynagrodzenie, premie, nagrody roczne, wypłacanych w okresie urlopu wychowawczego. W takim przypadku wymienione przychody stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ze stosunku pracy, gdyż są one należne za okres wykonywania pracy. Inne świadczenia opłacane przez pracodawcę za okres urlopu wychowawczego (za okres nieświadczenia pracy) nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy.
Zatem, wartość dodatkowych świadczeń rzeczowych uzyskanych przez pracowników w okresie przebywania przez nich na urlopie wychowawczym nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, ponieważ prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy, tylko z racji przebywania na urlopie wychowawczym. W powyższym przypadku fakt wyłączenia tego składnika wynagrodzenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie będzie wynikał ze wskazanego przez wnioskodawcę § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia, a z art. 6 ust. 1 pkt. 19 i art. 18 ust. 5b i ust. 14 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
W świetle powyższego, uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał stanowisko przedsiębiorcy wyrażone we wniosku złożonym w dniu 22 grudnia 2016 r., uzupełnionym w dniu 05 stycznia 2017 r. za nieprawidłowe.
Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.
Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (…).
źródło: https://bip.zus.pl