Podstawa wymiaru składek pracownika na urlopie macierzyńskim lub urlopie rodzicielskim, prawo do nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika w trakcie urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego wartości nieodpłatnego świadczenia
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
DECYZJA Nr 554/2018
Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 06 marca 2018 r . – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2018 r . poz. 646) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 1778 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 30 kwietnia 2018 r. uznaje za prawidłowe w sprawie prawa do nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracownicy przebywającej na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim w postaci prawa do korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych.
UZASADNIENIE
W dniu 30 kwietnia 2018 r . do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 34 ustawy Prawo przedsiębiorców.
W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał: (…).
Od dnia 20 marca 2018 r. pracownica przebywa na urlopie macierzyńskim, dnia 7 sierpnia 2018 pracownica rozpocznie urlop rodzicielski. W czasie przebywania na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim pracownica korzysta i będzie korzystać z samochodu służbowego w celach prywatnych, co stanowi po jej stronie przysporzenie majątkowe o czym zakład pracy powiadomił ZUS składając zaświadczenie płatnika składek Z-3. Zasiłek macierzyński za okres urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego wypłaca i będzie wypłacał ZUS. Pojemność silnika samochodu pozostawionego do dyspozycji pracownicy wynosi powyżej 1.600 cm3 a więc wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia ustalona jest w wysokości (…) zł miesięcznie (art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 o po datku dochodowym od osób fizycznych -tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 200 ze zm.).
Czy w związku z powyższym, wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia polegającego na korzystaniu przez pracownicę z samochodu pracodawcy do celów innych niż służbowe podlega o składkowaniu? Jeśli wartość świadczenia podlega oskładkowaniu to należne składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych odprowadza zakład pracy czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonuje rozliczenia samodzielnie (mając informację o udzielonym świadczeniu w dokumencie Z-3)?
Własne stanowisko w sprawie:
Pracownica w okresie przebywania na urlopie macierzyńskim podlega ubezpieczeniom emerytalno-rentowym z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego. Podstawę wymiaru składek na ww. ubezpieczenia stanowi kwota wspomnianego zasiłku. Wartość bonusu pozapłacowego w postaci odbywania przez pracownicę jazd o charakterze prywatnym zakładowym autem w okresie przebywania przez nią na urlopie macierzyńskim czy rodzicielskim nie stanowi więc podstawy wymiaru składek ZUS. Prawo do tego typu świadczenia nie przysługuje wszakże za okres świadczenia pracy, tylko za czas przebywania na urlopie związanym z rodzicielstwem. Zatem zdaniem wnioskodawcy, wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia z tytułu wykorzystywania samochodu pracodawcy do celów innych niż służbowe przez pracownicę korzystającą z urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego powinna być opodatkowana, ale nie podlega oskładkowaniu. (Podstawa prawna: art. 18 ust. 1 oraz ust. 6 ustawy z 13 października 1998 o systemie ubezpieczeń społecznych -tekst jedn. Dz.U. z 2017r. poz. 1778 ze zm.)
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Zakład Ubezpieczeń Społecznych – na gruncie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – zobligowany jest jedynie do oceny przedstawionego przez przedsiębiorcę stanowiska oraz dokonanej przez przedsiębiorcę oceny przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne mających zastosowanie na tle zaistniałego stanu faktycznego, którego Zakład nie może uzupełniać ani weryfikować poprzez prowadzenie postępowania, tak by umożliwić przedsiębiorcy prawidłowe wypełnianie spoczywających na nim obowiązków nałożonych przez ustawodawcę w tym zakresie.
Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym oraz opłacania składek na te ubezpieczenia regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, wskazując w art. 6 katalog podmiotów, które podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Należy zaznaczyć, ze ubezpieczeniom społecznym podlegają obowiązkowo osoby fizyczne, które posiadają określony tytuł do ubezpieczeń wskazany przez płatnika składek przy czym określony tym przepisem katalog osób fizycznych podlegających obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym jest wyczerpujący i zamknięty.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 powołanej powyżej ustawy obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają z zastrzeżeniem art. 8 i 9 osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami. Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy pracownicy podlegają również obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu i ubezpieczeniu chorobowemu.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na terenie Rzeczypospolitej polskiej są osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.
Z treści art. 29 a ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (…) wynika, że zasiłek macierzyński przysługuje przez okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego okres urlopu rodzicielskiego oraz okres urlopu ojcowskiego.
Zgodnie z art. 18 ust. 6 ww. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi kwota tego zasiłku.
Pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego w okresie przebywania na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie rodzicielskim oraz urlopie ojcowskim stanowi odrębny tytuł (niż stosunek pracy) do ubezpieczeń społecznych, (art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy).
Powyższe oznacza, iż wartość nieodpłatnych świadczeń rzeczowych w postaci udostępnienia pracownikowi samochodu służbowego wykorzystywanego do celów prywatnych w okresie przebywania pracownika na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, ponieważ prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy tylko z racji pobierania zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego osoby będącej na urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim.
Wobec przedstawionego przez wnioskodawczynie opisu zdarzenia przyszłego i prezentowanego stanowiska oraz w oparciu o obowiązujące przepisy prawne Oddział uznał stanowisko wnioskodawcy wyrażone w wniosku złożonym w dniu 30 kwietnia 2018 r. za prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracownika na urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim, pobierającego zasiłek macierzyński nieodpłatnego świadczenia rzeczowego w postaci udostępnienia samochodu służbowego wykorzystywanego do celów prywatnych.
POUCZENIE
Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 06 marca 2018 r . Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
źródło: https://bip.zus.pl