Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
DECYZJA
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 121 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie rozpatrując wniosek złożony w dniu 12 stycznia 2016 r. przez przedsiębiorcę: (…) uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne polisy ubezpieczeniowej wykupionej przez pracodawcę dla pracownika wysłanego w zagraniczną podróż służbową na czas jej trwania, niestanowiącej przychodu z tytułu stosunku pracy.
UZASADNIENIE
W dniu 12 stycznia 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej złożony przez płatnika (…) uzupełniony pismem z dnia 22 stycznia 2016 r. (doręczonym w dniu 26 stycznia 2016 r.).
Wnioskodawca poinformował, iż jest spółka akcyjną działającą w sektorze transportowym. Spółka deleguje pracowników zatrudnionych na umowę o pracę w zagraniczne podróże służbowe. Na okres wyjazdu Wnioskodawca wykupuje dla pracowników polisę ubezpieczeniowa, która obejmuje koszty leczenia za granicą i assistance, ubezpieczenie NNW, ubezpieczenie od Odpowiedzialności Cywilnej. Beneficjentami polisy ubezpieczeniowej są pracownicy, natomiast Wnioskodawca pokrywa koszt polisy ubezpieczeniowej bez uprzedniego poniesienia wydatku przez pracowników.
Wnioskodawca powziął wątpliwość czy wykupienie przez pracodawcę polisy ubezpieczeniowej dla pracownika wysłanego w zagraniczną podróż służbowa na okres trwania tej podróży prowadzi do powstania po stronie pracownika przychodu podlegającego ubezpieczeniom społecznym oraz zdrowotnym?
W odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 stycznia 2016 r. o uzupełnienie złożonego wniosku, pismem z dnia 22 stycznia 2016 r.(doręczonym w dniu 26 stycznia 2016 r.), Spółka wskazała, iż:
- Intencja Wnioskodawcy jest potwierdzenie braku (po stronie Wnioskodawcy) obowiązku naliczenia i odprowadzenia od przedmiotowych polis ubezpieczeniowych składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, tj. nieuwzględnienia ich w podstawie wymiaru składek na ww. ubezpieczenia,
- Przedmiotowe polisy ubezpieczeniowe nie stanowią dla pracownika przychodu z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (na podstawie interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej rudnia 2014 r. nr IBP-BII/1/415-720/14/BJ).
Zdaniem Wnioskodawcy wykupienie przez pracodawcę polisy ubezpieczeniowej dla pracownika wysłanego w zagraniczną podróż służbową na okres trwania tej podróży nie prowadzi do powstania po stronie pracownika przychodu podlegającego ubezpieczeniom społecznym oraz zdrowotnym.
Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe dla pracownika zatrudnionego na umowę o pracę stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W ocenie Wnioskodawcy, koszty polisy ubezpieczeniowej nie stanowi dla pracownika przychodu ani korzyści majątkowej. Wnioskodawcy podnosi, że Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 8 lipca 2014 r. (sygn. Akt K7/13) orzekł, że przychód pracownika można uznać tylko takie świadczenia, które:
a) zostały spełnione za zgodą pracownika (tj. korzystał z nich dobrowolnie),
b) zostały udzielone w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci zwiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który pracownik musiałby ponieść,
c) są wymierne i przypisane indywidualnemu pracownikowi (tj. nie są dostępne w sposób ogólny dla wszystkich zatrudnionych).
„Inne nieodpłatne świadczenia” na rzecz pracownika mogą być uznane za przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, ze spowodowały one zaoszczędzenie wydatków przez pracownika.
W opinii Wnioskodawcy w opisanym przypadku nie ma do czynienia z „innym nieodpłatnym świadczeniem” w rozumieniu art. 12 ust.1 i art.ll ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bo:
- pracownik nie skorzysta ze świadczeń w pełni dobrowolnie, gdyż polisa wykupiona jest na okoliczność podróży służbowej odbywanej z polecenia pracodawcy. Gdyby pracodawca nie wysiał pracownika w zagraniczną podróż służbową, w ogóle nie byłoby konieczności wykupienia polisy i omawiane okoliczności nie wystąpiłby.
- świadczenia te nie leżą w interesie pracownika i nie przyniosą mu korzyści w postaci zaoszczędzenia wydatku, gdyż, jak wspomniano powyżej, nie byłoby konieczności wykupienia polisy gdyby nie zaistniały okoliczności wysłania pracownika w podróż służbowa przez pracodawcę.
Wnioskodawca wskazuje, że dodatkowo polisa ma na celu chronić interesy pracodawcy. Zgodnie z art.775 par. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 Kodeks pracy, pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością przysługuje zwrot kosztów związanych z leczeniem. Dlatego uważa, że ubezpieczenie od kosztów leczenia, NNW oraz OC zabezpiecza interesy pracodawcy w związku z wysłaniem pracownika w zagraniczną podróż służbowa i chroni go przed potencjalnym późniejszym zwrotem kosztów pracownikowi. Według Wnioskodawcy należy przyjąć, że koszty polisy wykupionej przez pracodawcę dla pracowników delegowanych w zagraniczną podróż służbową nie stanowią ich przychodu, a zatem nie są opodatkowane i nie podlegają składkom na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Wnioskodawca podnosi, że stanowisko to dodatkowo potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej (…)rudnia 2014 r.(nr IBP-BII/1/415-720/14/BJ), w której to interpretacji stwierdzono, iż koszty polisy ubezpieczeniowej nie stanowią przychodu pracownika.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Ponadto w myśl art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne są regulowane za pośrednictwem przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 121 ze zm.) i stosownych aktów wykonawczych, w tym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r., poz. 2236).
Zgodnie z treścią art. 18 ust.1 i 2 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – powołanych powyżej, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012r, poz. 361 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych, a także przychodów nie podlegających uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na podstawie zapisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Natomiast, zgodnie z art. 20 ust.1 i 2 ustawy podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe, z zastrzeżeniem, że przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe nie stosuje się ograniczenia , o którym mowa w art. 19ust. 1. Z kolei stosownie do zapisów art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 581 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.
Z treści powyższego wynika, jak słusznie zauważył Wnioskodawca, że przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i wydanych do niej aktów wykonawczych ściśle uzależniają włączenie danego świadczenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników od zakwalifikowania go jako przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).
Zakład zaznacza jednocześnie, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, natomiast sprawy te należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych, gdyż zgodnie z art. lOa ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 613). Powyższe ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwia potwierdzenie w tym trybie przez organ dokonanej przez Wnioskodawcę w przedstawionej sprawie interpretacji prawa podatkowego. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej we wniosku informacji co do kwalifikacji opisanego przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego zawartym we wniosku z dnia 8 stycznia 2016 r. uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2016 r. pracodawca wykupi pracownikom wysłanym w zagraniczna podróż służbową, na okres trwania tej podróży, polisę ubezpieczeniową. Wartość polisy wykupionej przez pracodawcę dla pracowników delegowanych w zagraniczną podróż służbową nie stanowi ich przychodu z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodatkowo na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał się na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w (…) grudnia 2014 r. (nr IBP-BII/1/415-720/14/BJ)
Biorąc powyższe pod uwagę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych stwierdza, iż wartość wykupionej przez pracodawcę polisy ubezpieczeniowej, udostępnionej przez pracodawcę w postaci nieodpłatnego świadczenia pracownikowi wysłanemu w zagraniczną podróż służbowa na okres trwania tej podróży, niestanowiącej dla pracownika przychodu z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych . nie stanowi również podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne . gdyż stosownie do powołanych powyżej przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W konsekwencji powyższego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko Przedsiębiorcy przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2016 r.
POUCZENIE
Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu praw nego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.
Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (…).
źródło: https://bip.zus.pl