Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 9-11-2015 r. – DI/100000/43/1135/2015

Decyzja nr 458 – stanowisko prawidłowe – podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne – nagrody jubileuszowe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA NR 458

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j.: Dz. U. z 2015, poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. 2015, poz. 121 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…) z dnia 25 września 2015 r., złożonym w dniu 5 października 2015 r., uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2015 r., doręczonym w dniu 2 listopada 2015 r. dotyczącym nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości nagród jubileuszowych.

UZASADNIENIE

Dnia 5 października 2015 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 25 września 2015 r. złożony przez przedsiębiorcę (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek przedsiębiorcy został uzupełniony pismem z dnia 28 października 2015 r., doręczonym dnia 2 listopada 2015 r.

Wnioskodawca wskazał, iż przejął z dniem 01 kwietnia 2015 roku w trybie art. 231 kodeksu pracy – 14 pracowników (…) z siedzibą w (…). Przejęcie nastąpiło w związku z przekazaniem spółce do realizacji zadań wodociągowo- kanalizacyjnych na terenie byłej Gminy (…) po połączeniu z dniem 01 stycznia 2015 roku Gminy (…) o statusie wiejskim z Gminą (…) o statusie miejskim. W (…) obowiązuje Regulamin wynagradzania pracowników (…), wprowadzony do życia Zarządzeniem Dyrektora nr (…) z dnia 17 czerwca 2009 r. – w dniu 01 lipca 2009 roku. W spółce obowiązuje Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy (ZUZP) zawarty pomiędzy Zarządem Spółki, i trzema Związkami Zawodowymi funkcjonującymi w Spółce, zarejestrowany w Okręgowym Inspektoracie Pracy w (…) z dniem 01 lipca 2005 roku. Zapytanie przedsiębiorcy dotyczy warunków przyznawania nagrody jubileuszowej pracownikom przejętym z (…). W Regulaminie wynagradzania pracowników (…), pracodawca w zakresie warunków przyznawania nagrody jubileuszowej odsyła do przepisów ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. nr 223, poz. 1458) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. nr 50, poz. 398). Zgodnie z art. 38 ust. 5 ustawy w brzmieniu „Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę, nagrody jubileuszowej i jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze”, w (…)wlicza się uprawnionym pracownikom cały okres zatrudnienia ze stosunku pracy. Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami prawo do nagrody jubileuszowej pracownik nabywa po 20 latach pracy i przyznawana jest w okresach co 5 lat. Nagroda jubileuszowa w (…) Sp. o. o., zgodnie z ZUZP przyznawana jest po 10 latach pracy w spółce i wypłacana w okresach co 5 lat. Po objęciu przejętych pracowników (…) przepisami ZUZP spółki, wystąpiły przypadki, kiedy po przeliczeniu wcześniejszych okresów zatrudnienia, należałoby wypłacić trzem pracownikom nagrodę jubileuszową w okresach krótszych niż 5 lat.

Wątpliwość przedsiębiorcy budzi to, czy w opisanej sytuacji, przy naliczeniu nagrody jubileuszowej należy potrącić składki na ubezpieczenie społeczne.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca wskazuje, że od wypłaconej uprawnionym pracownikom nagrody jubileuszowej nie należy potrącać i odprowadzać składek na ubezpieczenie społeczne. Uprawnienia do wcześniejszej nagrody jubileuszowej nastąpiły z powodu przejścia części załogi (…) do spółki i objęcie ich przepisami obowiązującego ZUZP. Przejęcie zadań wodociągowo-kanalizacyjnych i części pracowników (…), uzasadnione było decyzją ekonomiczną dwóch łączących się jednostek samorządowych. Systemy wynagradzania obu pracodawców (…) przewidują jako zasadę wypłatę nagrody jubileuszowej w okresach co 5 lat. Przedsiębiorca powołuje się przy tym na jedną z decyzji indywidualnych wydanych przez Zakład, w której stanowisko wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

W uzupełnieniu swojego wniosku, co nastąpiło pismem z dnia 28 października 2015 r. (doręczonym w dniu 2 listopada 2015 r.) przedsiębiorca poinformował, iż wartość nagrody jubileuszowej wypłacanej przez spółkę swoim pracownikom w oparciu o postanowienia Układu Zbiorowego Pracy stanowi przychód tych pracowników ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. – Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.). Nadto wnioskodawca wskazał, że prawo do nabycia przez pracownika nagrody jubileuszowej nie częściej niż co 5 lat wynika bezpośrednio z postanowień obowiązującego w spółce Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza co następuje:

Stanowisko zaprezentowane przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji uznać należy za prawidłowe.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Doprecyzowanie zakresu przedmiotowego spraw, w których przedsiębiorca może żądać od Zakładu wydania pisemnej interpretacji nastąpiło w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

W myśl zaś § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz.1106 ze zm.) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Za przychody ze stosunku pracy uważa się zaś: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią natomiast przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106, późn. zm.), gdzie w § 2 ust. 1 pkt 1 z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

Przepis art. 231 § 1 i 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 1502 ze zm.) stanowi, że W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie.

Z przepisu art. 2418 § 1 Kodeksu pracy wynika, że w okresie jednego roku od dnia przejścia zakładu pracy lub jego części na nowego pracodawcę do pracowników stosuje się postanowienia układu, którym byli objęci przed przejściem zakładu pracy lub jego części na nowego pracodawcę, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej. Postanowienia tego układu stosuje się w brzmieniu obowiązującym w dniu przejścia zakładu pracy lub jego części na nowego pracodawcę. Pracodawca może stosować do tych pracowników korzystniejsze warunki niż wynikające z dotychczasowego układu.

Z przywołanych powyżej przepisów wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy.

W sytuacji, gdy pracodawca przejmujący pracowników w oparciu o art. 231 Kodeksu pracy zastosuje korzystniejsze dla pracownika zasady w zakresie warunków przyznawania nagrody jubileuszowej, wynikające z obowiązującego aktualnie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, to wartość tego świadczenia korzystać będzie z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Bez znaczenia prawnego pozostaje w takim przypadku fakt daty wypłacenia takiego świadczenia pracownikowi (wypłata nagrody może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).

Należy podkreślić, iż pracownik ma prawo do nagrody jubileuszowej tylko wówczas, gdy przepisy płacowe obowiązujące u danego pracodawcy przewidują takie świadczenie np. prawo do nagrody jubileuszowej wynika z postanowień układu zbiorowego pracy lub z regulaminu wynagradzania.

Wobec wskazania wnioskodawcy, iż w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy obowiązującym w spółce zawarty jest zapis stanowiący, iż nagrody jubileuszowe przysługują nie częściej niż co 5 lat, i nagroda jubileuszowa stanowi przychód pracowników ze stosunku pracy, stanowisko wnioskodawcy, wskazujące na wyłączenie wartości nagród jubileuszowych wypłacanych w takich okolicznościach z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do (…) Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz