INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Decyzja nr 565/2017
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 1829 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 20!6r. poz. 963 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 27 kwietnia 2017r. przez Wnioskodawcę (…) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników wartości świadczenia w postaci pakietu medycznego współfinansowanego przez pracowników i pracodawcę, do którego nabycia pracownicy będą uprawnieni na podstawie uchwały zarządu.
UZASADNIENIE
W dniu 27 kwietnia 2017r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 maja 2017r. (wpływ do Oddziału w dniu 23 maja 2017r.) (…) (dalej: (…)) zatrudnia osoby fizyczne na podstawie umów o pracę. (…) planuje zapewnić pracownikom odpłatnie pakiety medyczne, za cenę niższą od cen, za które (…) będzie nabywała te pakiety od firmy medycznej. Odpłatność będzie dotyczyła pakietów obejmujących uprawnienie do korzystania z opieki medycznej w zakresie innym niż medycyna pracy (świadczenia wynikające z medycyny pracy będą zgodnie z obowiązującym prawem w całości finansowane ze środków pracodawcy). Opłata ponoszona przez pracownika będzie ustalana na poziomie kilku złotych (przykładowo 1 złotych miesięcznie od każdego pracownika). Wszyscy pracownicy będą ponosili opłatę za pakiety medyczne w tej samej lub podobnej wysokości. Kwota płacona przez pracownika (…) za pakiet medyczny będzie niższa niż wynagrodzenie, jakie (…) będzie płacić podmiotowi świadczącemu usługi medyczne.
(…) planuje zapewnić również pracownikom odpłatnie pakiety ubezpieczenia na życie w ramach ubezpieczenia grupowego, za cenę niższą od cen, które (…) będzie nabywała od firmy ubezpieczeniowej. Opłata ponoszona przez pracownika będzie ustalona na poziomie kilku złotych (przykładowo 1 złotych miesięcznie od każdego pracownika). Wszyscy pracownicy będą ponosili opłatę za pakiety ubezpieczenia w tej samej lub podobnej wysokości. Kwota płacona przez pracownika (…) za pakiet ubezpieczeniowy będzie niższa niż wynagrodzenie, jakie (…) będzie płacić podmiotowi świadczącemu usługi ubezpieczenia.
W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy (…) jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) oraz na ubezpieczenie zdrowotne będzie obowiązana do potrącania składek na wyżej wymienione ubezpieczenia od przychodu pracownika stanowiącego różnicę pomiędzy wartością wynagrodzenia za pakiet medyczny czy ubezpieczenie na życie płaconą przez (…) a kwotą, którą pracownik płaci (…) z tytułu korzystania z tych pakietów i ubezpieczeń.
Zdaniem (…), nie będzie zobowiązana do potrącenia składek na wymienione wyżej ubezpieczenia od różnicy między ceną zakupu usług a ceną ich sprzedaży pracownikom.
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych płatnikiem (a więc podmiotem obowiązanym do obliczenia, pobrania o doprowadzenia na rachunek ZUS składek, których podstawą obliczenia jest wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę – jest pracodawca. Oznacza to, że (…) jako pracodawca obowiązana jest do dopełnienia obowiązków związanych z uregulowaniem składek na ubezpieczenie społeczne jej pracowników w stosunku do ZUS. Z tego powodu istotne jest ustalenie prawidłowego sposobu obliczania składek na ubezpieczenia społeczne jej pracowników w przypadku pakietów medycznych i składek na grupowe ubezpieczenie na życie odsprzedawanych pracownikom przez
Sposób ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe reguluje art. 18 ust. 1 ustawy o sus, zgodnie z którym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych będących pracownikami stanowi przychód. Z kolei w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o sus, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowa i wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Skoro więc podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe jest podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, którego z kolei podstawą wymiaru jest przychód podatkowy – to w konsekwencji podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe jest także przychód w rozumieniu przepisów podatkowych.
Niewątpliwie w analizowanym przypadku różnica pomiędzy ceną zakupu świadczeń przez (…), a odpłatnością ponoszoną przez pracownika będzie stanowić dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co do zasady, powyższa różnica powinna być wliczana do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
Przychodami ze stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności m.in. świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Aby u pracownika powstał przychód, musi on otrzymać lub mieć postawione do dyspozycji pieniądze, wartości pieniężne, świadczenia w naturze lub inne nieodpłatne świadczenia (art. 11 ust. 1 powołanej ustawy). Powstanie po stronie pracownika przychodu ze stosunku pracy z racji opłacenia przez pracodawcę składek na grupowe ubezpieczenie, jest więc uzależnione od tego, kto jest uprawniony do otrzymania świadczenia ubezpieczeniowego z tego tytułu – pracownik czy pracodawca. W przypadku gdy uprawnionym od otrzymania tego świadczenia jest pracodawca, wówczas wartość opłacanych składek na ubezpieczenie grupowe nie stanowi u pracownika przychodu ze stosunku pracy. W konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast, w przypadku przedstawionym przez Wnioskodawcę, uprawnionym do otrzymania przedmiotowego świadczenia są pracownicy (…) zatem z tytułu opłaconej przez pracodawcę składki na ubezpieczenie grupowe i ubezpieczenie medyczne powstanie u pracowników przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu. Przychód u pracowników powstanie w dacie zapłaty składki ubezpieczycielowi.
Należy jednak pamiętać, że ustawodawca w rozporządzeniu w sprawie podstawy wymiaru składek określił przypadki, gdy określone świadczenia przyznawane pracownikowi, pomimo że stanowią przychód podatkowy, są jednak wyłączone z podstawy wymiaru składek. W analizowanym przypadku należy szczególną uwagę zwrócić na § 2 ust. 1 pkt 26 wspomnianego rozporządzenia, zgodnie z którym z podstawy wymiaru składek wyłączone są „korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagrodzenia lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji”. Z przytoczonej regulacji wynika więc, że w przypadku gdy pracodawca nabywa określone świadczenia, umożliwiając jednocześnie pracownikowi nabycie tych świadczeń po cenie niższej niż cena detaliczna – to wartość różnicy – pomiędzy ceną detaliczną (czyli ceną zapłaconą przez pracodawcę), a ceną płaconą pracodawcy przez pracownika, nie jest wliczana do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Jedynym warunkiem wyłączenia opisanych powyżej świadczeń z podstawy wymiaru składek, jaki postawił ustawodawca w przytoczonym przepisie, jest uregulowanie powyższego uprawnienia pracowników do nabywania świadczeń poniżej ich ceny detalicznej w rozporządzeniu zarządu (…). W przypadku (…) warunek ten zostanie spełniony, ponieważ (…) planuje wydać uchwałę dotyczącą możliwości nabywania od pracodawcy (…) pakietów medycznych i składek na grupowe ubezpieczenie na życie po cenie niższej od ceny zakupu przez (…)
Stanowisko (…) potwierdzają także znane (…) interpretacje wydawane przez Oddział ZUS w (…) w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w których wskazano, że „Z wniosku o interpretację wynika, że wartość świadczeń w postaci sfinansowanego częściowo przez pracodawcę pakietu medycznego jest przychodem pracownika, a pracownik partycypuje w kosztach świadczonych przez centrum medyczne usług poprzez zapłatę Spółce określonej kwoty i dokonuje zakupu pakietu medycznego po cenach niższych od cen detalicznych. Ponadto, wskazaliście Państwo, iż powyższe uprawnienie zostanie uregulowane w regulaminie wynagradzania obowiązującym w Spółce co powoduje, że korzyści te mieszczą się w pojęciu powołanego § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia, tym samym uznać należy, że przychód z tego tytułu nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne”.
Reasumując powyższe należy stwierdzić, że wartość świadczeń medycznych objętych pakietami medycznymi w wysokości różnicy pomiędzy ceną, którą będzie płaciła (…)a ceną płaconą (…) przez pracownika oraz wartość składek na grupowe ubezpieczenie na życie w wysokości różnicy pomiędzy ceną, którą będzie płaciła (…) a ceną płaconą (…) przez pracownika, będzie wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i jej pracowników, o ile uprawnienie pracowników do nabywania po cenach niższych niż cena płacona przez (…) centrum medycznemu zostanie uregulowana rozporządzeniem w formie uchwały zarządu.
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne:
Podobnie, jak w przypadku ubezpieczeń społecznych, tak również w przypadku ubezpieczeń zdrowotnych płatnikiem składek na to ubezpieczenie jest pracodawca, a więc w analizowanym przypadku (…) (art. 85 ust. 1 ustawy o finansowaniu opieki zdrowotnej).
Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne reguluje z kolei art. 88 ust.l i ust. 6 ustawy o finansowaniu opieki zdrowotnej, w myśl których do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, przy czym tak obliczoną składkę zdrowotną obniża się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek, potrąconych przez płatników ze środków ubezpieczonego, zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych. Innymi słowy, podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne równa jest podstawie składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe po odjęciu od niej składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe w części finansowanej ze środków pracownika.
Skoro więc, jak wynika z przytoczonych powyżej regulacji, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne oblicza się w taki sam sposób jak podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, zaś przy obliczaniu podstawy wymiaru ubezpieczeń społecznych nie bierze się pod uwagę wartości przychodu stanowiącego różnicę pomiędzy wartością pakietu medycznego, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika oraz przychodu stanowiącego różnicę pomiędzy wartością składek na grupowe ubezpieczenie na życie a odpłatnością ponoszoną przez pracownika – to konsekwentnie wartość tego przychodu nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Reasumując powyższe, Wnioskodawca stwierdza, że w sytuacji gdy (…) ureguluje w rozporządzeniu w formie uchwały zarządu (…) uprawnienie jej pracowników do nabywania pakietów medycznych oraz wprowadzi dla pracowników co najmniej nieznaczną odpłatność z tytułu korzystania ze świadczeń medycznych objętych pakietami i ubezpieczeniem to z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączona będzie różnica pomiędzy kwotą wynagrodzenia płaconą przez, centrum medycznemu i firmie ubezpieczeniowej, a kwotą płaconą (…) przez pracowników z tytułu korzystania z tych pakietów i ubezpieczenia. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, iż podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne jest podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pomniejszona o kwotę składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe w części finansowanej ze środków pracownika to z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne również wyłączona będzie wyżej wskazana różnica pomiędzy kwota płaconą za pakiet medyczny i ubezpieczenie przez (…), a kwotą płaconą przez pracownika.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy. Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie, natomiast w- myśl art. 10 ust. 7 tej ustawy – w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji odrębnych stanów- faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wobec faktu, iż we wniosku złożonym w dniu 27 kwietnia 2017r. Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem w kwestii ustalenia podstawy wymiaru składek dla pracowników uprawnionych do zakupu po cenie niższej niż detaliczna wartości świadczeń w postaci pakietów medycznych i pakietów ubezpieczenia na życie na podstawie uchwały zarządu Spółki, natomiast do wniosku została dokonana opłata w pojedynczej wysokości. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydając niniejszą decyzję rozpoznał wniosek w pierwszym z przedstawionych przez Wnioskodawcę zakresów.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż „zakres i przedmiot sprawy administracyjnej o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa, prowadzonej w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, konstytuuje treść wniosku wszczynającego to postępowanie. Rolą organu administracji publicznej i istotą jego postępowania w sprawie urzędowej interpretacji jest ocena stanowiska strony, nie zaś przedstawienie poglądów i interpretacji mających zastosowanie w sprawie przepisów prawnych w odniesieniu do różnych sytuacji faktycznych. Organ ogranicza się jedynie do wykładni treści właściwych przepisów prawa oraz sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej indywidualnie sprawy” -wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 16 lipca 2009 r . II SAB/Go 8/09. Zatem Zakład wskazuje, iż z uwagi na indywidualny charakter każdego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, nie jest zasadne, aby decyzje interpretacyjne wydane w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej innemu przedsiębiorcy odczytywać przez analogię do sprawy przedstawionej przez Wnioskodawcę w procedowanym wniosku.
Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 936 ze zm.).
Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 2032 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w rantach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017r. poz. 201 ze zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych. W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu Wnioskodawcy, że opisane świadczenie w części finansowanej przez pracodawcę, stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.
Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia. Zgodnie z pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowa odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.
Zatem, aby wartość korzyści materialnej została wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu, winna przysługiwać pracownikowi na podstawie postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). Jednocześnie pracownik winien ponieść część kosztów świadczenia. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.
W praktyce oznacza to, że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od ww. wartości.
Jak słusznie zauważył Wnioskodawca, konstrukcja § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia wskazuje, iż aby móc zastosować zawarte w nim wyłączenie, dana korzyść musi wynikać z zapisów zawartych w układach zbiorowych pracy, regulaminach wynagradzania lub przepisach o wynagradzaniu, które przewidują możliwość zakupu przez pracownika danego artykułu czy usługi po cenach niższych niż detaliczne. W konsekwencji należy przyjąć, iż powyższe wyłączenie będzie możliwe, jeżeli świadczenia przysługujące pracownikowi uwzględnione będą w akcie należącym do katalogu źródeł prawa pracy wynikającego z ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 1666 ze zm.), wskazującego na układy zbiorowe pracy, inne porozumienia zbiorowe, a także regulaminy i statuty. Jeżeli natomiast otrzymane świadczenia wynikają z innej niż powyżej wskazana podstawy, to pomimo faktu, iż zostaną uzyskane przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne, będą stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, co prawda że za świadczenia objęte pakietami medycznymi częściową odpłatność będą ponosić pracownicy (…) jednakże opisana korzyść materialna nie wynika z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a jedynie z uchwały zarządu.
Tym samym, w odniesieniu do świadczeń, które nie są zagwarantowane przez pracodawcę mocą zakładowego układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagrodzenia lub przepisów o wynagradzaniu, nie znajdzie zastosowania przepis § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia. Dlatego też wartość korzyści materialnej w postaci pakietów medycznych przysługujących pracownikom na podstawie uchwały zarządu (…) – należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ze stosunku pracy.
Powyższe należy odnieść również do składek na ubezpieczenie zdrowotne. Zgodnie bowiem z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 1793 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.
Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 27 kwietnia 2017r. uzupełnionym w dniu 23.05.2017r., w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości świadczeń w postaci pakietów medycznych w części finansowanej przez pracodawcę, na podstawie uchwały zarządu
Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
źródło: https://bip.zus.pl