Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 30-06-2015 r. – DI/100000/43/697/2015

Decyzja nr 273 – stanowisko prawidłowe – brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości premii pieniężnych wypłacanych pracownikom spółki będącej partnerem biznesowym przedsiębiorcy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA NR 273

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 672 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 121), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (…) S.A. z siedzibą w (…) z dnia 8 czerwca 2015 r., złożonym w dniu 12 czerwca 2015 r, dotyczącym braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości premii pieniężnych wypłacanych pracownikom spółki będącej partnerem biznesowym przedsiębiorcy.

UZASADNIENIE

Dnia 12 czerwca 2015 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 8 czerwca 2015 r. złożony przez przedsiębiorcę (…) S.A. z siedzibą w (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, iż chce przeprowadzić program motywacyjny, który ma być realizowany wśród pracowników spółki partnera biznesowego zajmujących się sprzedażą urządzeń elektronicznych w salonach na terenie całego kraju (dalej zwanych uczestnikami). Spółka partnera i wnioskodawca nie są ze sobą, powiązani w żaden sposób, również pracownicy partnera nie są pracownikami wnioskodawcy w rozumieniu kodeksu pracy, nie mają także zawartych z wnioskodawcą żadnych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z założeniami planowany program motywacyjny, do którego zostanie stworzony odpowiedni regulamin ma polegać na nagradzaniu uczestników premią pieniężną za zawarte umowy leasingu na przedmioty z oferty salonów partnera. Pracownik spółki partnera oferuje klientowi finansowanie wnioskodawcy (leasing) i w przypadku akceptacji warunków finansowania i przeprocesowania sprawy, otrzymuje korzyść majątkową od wnioskodawcy w postaci premii. Wysokość premii jest uzależniona od wartości netto przedmiotów umowy, do zawarcia której doprowadził. Nagrody (premie) dla pracowników partnera będą wypłacane przez przedsiębiorcę w okresie trwania programu motywacyjnego w postaci przelewów na numer konta uczestnika podany przy rejestracji do programu.

W związku z założeniami planowanego programu motywacyjnego powstała wątpliwość czy przychód osiągany przez pracowników spółki partnera, a uzyskiwany od wnioskodawcy w związku z programem motywacyjnym, stanowi podstawę do wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, a jeśli tak, to czy to wnioskodawca, czy też spółka partnera biznesowego winna odprowadzać składki z tego tytułu.

Zdaniem przedsiębiorcy nie ma obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od przychodów pracowników spółki partnera uzyskiwanych od wnioskodawcy w związku z przeprowadzonym programem motywacyjnym, a nagrody/premie uzyskiwane przez pracowników partnera nie stanowią podstawy do wymiaru składek należnych ZUS.

Jak wskazuje przedsiębiorca, zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998, Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) co do zasady podstawę ubezpieczenia emerytalnego i rentowego stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 121) za pracownika uważa się także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.

Jak podkreśla przedsiębiorca, w analizowanej sytuacji nie mamy do czynienia z żadnym ze stosunków prawnych wskazanych w ustawie, a tym samym, wynagrodzenie (premia) uzyskiwane przez pracowników partnera od wnioskodawcy w związku z programem motywacyjnym nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, w zakresie dotyczącym braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia od wartości premii pieniężnych wypłacanych pracownikom spółki będącej partnerem biznesowym przedsiębiorcy uznać należy za prawidłowe.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Doprecyzowanie zakresu przedmiotowego spraw, w których przedsiębiorca może żądać od Zakładu wydania pisemnej interpretacji nastąpiło w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Śwdadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Podkreślenia wymaga jednak fakt, iż zgodnie ze wskazaniami judykatury wydając interpretację organ nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym przedstawionym przez pytającego we wniosku. Pełną wiedzę o stanie faktycznym organ czerpie wyłącznie z wniosku uprawnionego podmiotu nie posiadając kompetencji do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje czy gromadzony materiał dowodowy. W toku tego postępowania organ nie pełni roli kontrolnej, nie dokonuje oceny zachowania lub zaniechania przedsiębiorcy pod kątem jego prawidłowości. Celem interpretacji jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskanie informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne i uchronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzykiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.

Wiążące znaczenie ustawodawca przypisał opisowi stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego, które winno zawierać wszelkie elementy pozwalające na interpretację tych przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Zakład przy wydawaniu niniejszej interpretacji związany jest oświadczeniami przedsiębiorcy, iż nie jest on w jakikolwiek sposób powiązany ze spółkami partnera biznesowego oraz że pracownicy tych spółek nie są pracownikami wnioskodawcy oraz nie mają podpisanych z nim żadnych umów cywilnoprawnych.

Odnosząc się do problematyki podniesionej w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji wskazać należy, iż obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne spoczywa na płatniku składek i dotyczy osób, które podlegają tym ubezpieczeniom z uwagi na posiadanie odpowiedniego tytułu do tych ubezpieczeń.

Katalog takich osób określa art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Z przepisu tego wynika m.in., iż obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są m.in. pracownikami, osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Z treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji wynika, iż zarówno między wnioskodawcą a spółkami partnera biznesowego, jak również między pracownikami tych spółek a wnioskodawcą brak jest jakichkolwiek powiązań prawnych, w szczególności, iż osób nie łączy z wnioskodawcą ani umowa o pracę ani żadna umowa cywilnoprawna.

W związku z brakiem możliwości powiązania planowanych wypłat tym osobom premii i nagród przez wnioskodawcę w ramach programu motywacyjnego z jakimkolwiek tytułem podlegania ubezpieczeniom społecznym przyjąć należy, iż od wartości tych świadczeń nie będą naliczane składki na ubezpieczenia społeczne.

Jednocześnie Zakład informuje, iż pisemna interpretacja może dotyczyć jedynie indywidualnej sytuacji przedsiębiorcy będącego wnioskodawcą w sprawie. Powyższe oznacza, iż interpretacja może dotyczyć jedynie tych przepisów, które kreują obowiązki wnioskodawcy w zakresie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Brak jest natomiast podstaw prawnych do wypowiadania się w przyjętym trybie w zakresie ewentualnych obowiązków ubezpieczeniowych obciążających podmioty inne niż wnioskodawca.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz