INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
DECYZJA NR 292
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tj.: Dz. U. z 2016 r., poz. 1829 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 963 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku przedsiębiorcy (…) z dnia 6 lipca 2017 r., złożonym w dniu 18 lipca 2017 r. w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości składki grupowego ubezpieczenia na życie w części finansowanej przez pracodawcę pracownikom spółki.
UZASADNIENIE
Dnia 18 lipca 2017 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez przedsiębiorcę (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Wnioskodawca w treści wniosku wskazuje, że zamierza zawrzeć z towarzystwem ubezpieczeniowym (…) umowę grupowego ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (…) dla swoich pracowników. Grupowym ubezpieczeniem będą objęci pracownicy, którzy zadeklarują chęć przystąpienia do tego ubezpieczenia. Polisa przewiduje wypłatę odszkodowania m.in. w razie śmierci: pracownika, małżonka pracownika, dziecka pracownika, rodziców i teściów pracownika; niezdolności do pracy pracownika, poważnych zachorowań pracownika, małżonka i dziecka pracownika, za leczenie szpitalne pracownika itp. Uposażonymi będą pracownicy lub wskazane przez nich osoby. Wnioskodawca wskazuje, że część wpłaconej składki będzie mogła podlegać alokacji na wskazane przez pracodawcę lub pracowników ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe zgodnie z zasadami określonymi w umowie ubezpieczenia. Ponadto podkreśla, że uprawnienia do korzystania z ubezpieczenia będą wynikały z regulaminu wynagrodzenia, zawierającego warunek częściowej odpłatności za to ubezpieczenie (partycypacji pracownika w kosztach ubezpieczenia) obowiązującego w (…). Takie ubezpieczenie będzie dodatkowym świadczeniem, jakie zobowiąże się zapewnić pracownikom.
Wnioskodawca nadmienia, że warunkiem przystąpienia do ubezpieczenia będzie częściowa odpłatność pracownika za ubezpieczenie. Planowana na dzień dzisiejszy składka na opisane wyżej ubezpieczenie w wysokości 66,70 zł pomniejszona o 1 zł, którą zapłaci pracownik, finansowana będzie przez pracodawcę. Wartość tych części może w przyszłości ulegać zmianie w zakresie proporcji jak również łącznej wysokości składki przekazywanej przez pracodawcę do towarzystwa ubezpieczeniowego zgodnie z obowiązującym w zakładzie pracy regulaminem wynagrodzeń. Ponadto wnioskodawca podkreśla, że świadczenia uzyskane przez pracownika nie będą darmowe, będą zatem świadczeniami o charakterze odpłatnym. Świadczenia powyższe będą stanowiły przychód pracownika i będą opodatkowane, zaś spółka jako płatnik będzie odprowadzała zaliczki na podatek dochodowy.
We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca wskazuje, że w oparciu o art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w zw. z §2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U., z 1998 r ., Nr 161, poz.1106 z późn.zm,) część składki grupowego ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, która będzie refundowana przez pracodawcę zgodnie z zapisami regulaminu wynagrodzenia uwzględniającego częściową odpłatność za to ubezpieczenie przez pracownika (partycypację pracownika w kosztach nabycia świadczenia w formie zakupu po cenach niższych niż detaliczne) podlegać będzie wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Koszt świadczeń, które udostępnione będą pracownikom spełnią wymogi przywołanego wyżej przepisu rozporządzenia, gdyż ich wartość będzie stanowiła przychód pracownika ze stosunku pracy; prawo do uzyskania korzyści będzie wynikało z zapisów regulaminu wynagrodzenia pracowników, zaś pracownicy będą ponosili za te polisy częściową odpłatność, zakupią usługę po niższej cenie.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:
Stanowisko przedsiębiorcy przedstawione we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, uznać należy za prawidłowe.
W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.
Jak stanowi art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Na wstępie należy zaznaczyć, iż we wskazanym powyżej trybie Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje interpretacji przepisów wewnętrznych obowiązujących u przedsiębiorcy (nie wynika z nich bowiem obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne), jak również nie ocenia przyjętych rozwiązań oraz zachowań płatnika składek pod kątem ich poprawności. Wynika to z braku możliwości prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Zakład nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez wnioskodawcę we wniosku.
Zgodnie z treścią art, 18 ust. 1 i 2 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w – rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r, poz. 2236 ze zm.), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
Z treści § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynika natomiast, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.
W myśl zaś § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.
Z literalnego brzmienia § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia wynika, iż z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które:
- wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,
- przybierają postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych, niż detaliczne lub formę usługi).
W świetle powyższego składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością.
Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.
W praktyce oznacza to, że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od ww. wartości.
Konkludując, w przypadku więc, gdy wartość składki grupowego ubezpieczenia na życie stanowić będzie przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy zaś prawo do uzyskania tej korzyści wynikać będzie z postanowień regulaminu wynagradzania przewidujących partycypację pracownika (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tego świadczenia, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
źródło: https://bip.zus.pl