Decyzja nr 274 – stanowisko prawidłowe – podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne- nagrody jubileuszowe
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Decyzja nr 274
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2015, poz.584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2015, poz. 121 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (…) z siedzibą w (…) z dnia 16 maja 2016 r., doręczonym w dniu 24 maja 2016 r. w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia ąpołeczne nagród jubileuszowych przysługujących pracownikom w związku ze zmianą postanowień regulaminu wynagradzania.
UZASADNIENIE
W dniu 24 maja 2016 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (…) z siedzibą w (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2016 r., doręczonym w dniu 21 czerwca 2016 r.
Wnioskodawca w treści złożonego wniosku wskazał, że wprowadził zmianę przepisów regulaminu wynagradzania regulujących prawo do nagrody jubileuszowej. Zmiana dotyczy stażu pracy, za jaki nagroda przysługuje.
Przedsiębiorca podkreśla, że po zmianie nagroda ta będzie wypłacana za staż pracy w Spółdzielni, nie zaś za staż pracy ogółem jak to było dotychczas .W stosunku do pracowników Spółdzielni zatrudnionych przed dniem 1 stycznia 2016 r. zmiana ta wejdzie w życie od dnia 1 stycznia (…) r. Zarówno wg poprzednich jak i zmienionych przepisów nagroda przysługuje co 5 lat.
Wnioskodawca dalej dodaje, że w związku ze zmianą przepisów regulaminu wynagradzania, pracownicy w okresie przejściowym nabędą prawo do kolejnej nagrody jubileuszowej w okresie krótszym lub dłuższym niż 5 lat od nagrody poprzedniej.
W związku z powyższym przedsiębiorca powziął wątpliwość, czy kwota nagrody jubileuszowej wypłaconej w okresie krótszym niż 5 lat od poprzedniej nagrody w sytuacji zmiany wewnętrznych przepisów regulujących zasady przyznawania tych nagród stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.
We własnym stanowisku w sprawie przedsiębiorca wskazał, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2236) z podstawy wymiaru składek wyłączone są nagrody jubileuszowe, które wg zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.
Zdaniem wnioskodawcy, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowi nagroda jubileuszowa wypłacona w okresie krótszym niż co 5 lat w sytuacji, gdy prawo do jej nabycia nastąpiło wskutek zmiany wewnętrznych przepisów regulujących zasady przyznawania tych nagród. Tym samym nagrody jubileuszowe, które będą wypłacone wg nowych zasad od dnia 1 stycznia (…) r. pracownikom zatrudnionym przed dniem 1 stycznia 2016 r., w świetle obecnie obowiązującego stanu prawnego, nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek, pomimo że może się zdarzyć, iż będą one wypłacone w okresie krótszym niż 5 lat od poprzedniej nagrody.
Uzupełniając wniosek pismem z dnia 14 czerwca 2016 r, doręczonym w dniu 21 czerwca 2016 r. wnioskodawca wskazał, że wartość nagrody jubileuszowej wypłacanej przez Spółdzielnię swoim pracownikom w oparciu o postanowienia regulaminu wynagradzania stanowi przychód tych pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.).
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:
Stanowisko przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji uznać należy za prawidłowe.
W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.
Doprecyzowanie zakresu przedmiotowego spraw, w których przedsiębiorca może żądać od Zakładu wydania pisemnej interpretacji nastąpiło w art. 83 d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem Zakład, wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Na wstępie należy zaznaczyć, iż we wskazanym powyżej trybie Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje interpretacji przepisów wewnętrznych obowiązujących u przedsiębiorcy (nie wynika z nich bowiem obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne), jak również nie ocenia przyjętych rozwiązań oraz zachowań płatnika składek pod kątem ich poprawności. Wynika to z braku możliwości prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Zakład nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez wnioskodawcę we wniosku.
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r., poz.2236), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
W myśl zaś § 1 ww. rozporządzenia podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Za przychody ze stosunku pracy uważa się zaś: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w § 2 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.
Z przywołanych powyżej przepisów wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje w takim przypadku fakt daty wypłacenia takiego świadczenia pracownikowi (wypłata nagrody może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).
Wobec wskazania wnioskodawcy, iż w regulaminie wynagradzania zarówno w poprzednim jak i obowiązującym w spółce zawarty jest zapis stanowiący, iż nagrody jubileuszowe przysługują nie częściej niż co 5 lat, i nagroda jubileuszowa stanowi przychód pracowników ze stosunku pracy, stanowisko wnioskodawcy, wskazujące na wyłączenie wartości nagród jubileuszowych wypłacanych w takich okolicznościach z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Stosownie do art. 10 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (…).
źródło: https://bip.zus.pl