Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 26-07-2016 r. – DI/100000/43/649/2016

Decyzja nr 311 – stanowisko prawidłowe – brak obowiązku opłacania składek na FEP za pracownika zatrudnionego w warunkach szczególnych w okresie skierowania go do innej pracy nie będącej pracą w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 311

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2015, poz. 584 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2015, poz. 121 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku przedsiębiorcy (…) z siedzibą w (…) z dnia 23 maja 2016 r., doręczonym dnia 13 czerwca 2016 r. w przedmiocie braku obowiązku opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za pracownika zatrudnionego w warunkach szczególnych, w okresie skierowania go do innej pracy nie będącej pracą w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

UZASADNIENIE

Dnia 13 czerwca 2016 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez przedsiębiorcę (…) z siedzibą w (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 czerwca 2016 r., doręczonym w dniu 1 lipca 2016 r. poprzez jego prawidłowe podpisanie.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że zatrudnia pracownika na stanowisku (…) (takie stanowisko jest wskazane w zawartej z pracownikiem umowie o pracę) i zgodnie z postanowieniami ustawy o emeryturach pomostowych, co miesiąc odprowadza za tego pracownika składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Dalej przedsiębiorca podkreślił, że ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy pracownikowi, na okres trzech miesięcy, powierzono wykonywanie pracy innej niż określona w umowie o pracę, zgodnie z art. 42 § 4 Kodeksu pracy. Powierzona praca na stanowisku (…) nie jest pracą w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. Ponadto, powierzenie innej pracy nie jest tożsame ze zmianą stanowiska pracy w umowie o pracę, tj. pracownik nadal jest zatrudniony na stanowisku (…) ale świadczy pracę na stanowisku (…).

W związku z powyższym wnioskodawca kieruje pytanie czy w zaistniałej sytuacji pracodawca nadal ma obowiązek opłacać za takiego pracownika składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych.

We własnym stanowisku w sprawie przedsiębiorca zaznaczył, że obowiązujące przepisy wskazują, że pracodawca powinien opłacać składkę za pracowników zatrudnionych na stanowiskach, na których wykonywana jest praca w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze, tylko za czas, kiedy pracownik faktycznie wykonuje pracę na takim stanowisku (art. 35 ust. 2 ustawy o emeryturach pomostowych).

Dalej wnioskodawca podkreśla, że w wyżej opisanej sytuacji, pracownik, mimo że jest nadal zatrudniony na stanowisku (…) (zgodnie z zapisem w umowie o pracę), nie wykonuje pracy na tym stanowisku, z uwagi na powierzone mu czynności na innym stanowisku.

Zdaniem przedsiębiorcy skoro pracownik nie wykonuje pracy w szczególnych warunkach, pracodawca nie ma obowiązku opłacać za niego składki na FEP.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w przedmiocie braku obowiązku opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za pracownika zatrudnionego w warunkach szczególnych, w okresie skierowania go do innej pracy nie będącej pracą w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Natomiast w myśl art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego. Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Ryzykopodania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego bądź też poczynienie przez terenowe

jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę, obciąża jedynie przedsiębiorcę.

Zasady i tryb opłacania składki na Fundusz Emerytur Pomostowych reguluje ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 965 ze zm.).

Zgodnie z dyspozycją treści art. 35 ust.1 oraz 2 tej ustawy składki na Fundusz Emerytur Pomostowych opłaca się za pracownika, który urodził się po dniu 31 grudnia 1948 r. oraz wykonuje prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Obowiązek ten powstaje z dniem rozpoczęcia wykonywania przez mego pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 3 powołanej ustawy jednakże nie wcześniej niż od 1 stycznia 2010 r., a ustaje z dniem zaprzestania wykonywania tych prac.

Okres od dnia rozpoczęcia wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze do dnia zaprzestania wykonywania tej pracy należy rozumieć jako okres od dnia zatrudnienia na stanowisku pracy, na którym wykonywana jest praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze do dnia ustania zatrudnienia na tym stanowisku. Wskazać przy tym należy, iż płatnik składek zobowiązany jest opłacać składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych za wszystkich pracowników spełniających powyższe warunki.

Zatem, składka na Fundusz Emerytur Pomostowych powinna być opłacana od wszelkich wynagrodzeń stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przysługujących za okres zatrudnienia w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze.

Tym samym, obowiązek opłacania składki na Fundusz Emerytur Pomostowych nie dotyczy tych składników wynagrodzeń, które są należne za okresy pracy, w którym praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze nie była wykonywana.

Zatem w sytuacji gdy pracownik, który jest zatrudniony w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze zostaje skierowany do innej pracy nie będącej pracą w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze, to od wynagrodzenia należnego za okres skierowania nie istnieje obowiązek opłacania składki na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Mając na uwadze faktyczny powyższe orzeczono jak w sentencji.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz