Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 26-07-2013 r. – DI/100000/451/1015/2013

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne – abonament medyczny

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 303

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010, nr 220, poz.1447, z późn. zm.) w związku z art. 83 d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. 2009, nr 205. poz. 1585 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 10 lipca 2013 r. złożonego przez przedsiębiorcę (…) z siedzibą w (…) o wydanie pisemnej interpretacji w przedmiocie ustalenia, czy wartość abonamentu medycznego w miesiącu, w którym pracownik jest niezdolny do pracy i pobiera wynagrodzenie chorobowe i zasiłek chorobowy oraz zasiłek opiekuńczy, stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w części przypadającej za czas nieobecności w tym miesiącu.

UZASADNIENIE

Dnia 16 lipca 2013 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 10 lipca 2013 r., złożony przez przedsiębiorcę (…), z siedzibą w (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż objął pracowników opieką medyczną, wykupując pakiet usług medycznych, za który uiszcza opłatę w formie abonamentu. Pracownicy dobrowolnie są obejmowani abonamentem, ale nie przysługuje im względem pracodawcy roszczenie o jego wypłatę i jednocześnie nie ponosząc nawet częściowej odpłatności z tego tytułu, bowiem opieka medyczna jest w pełni finansowana przez pracodawcę. Objęcie pracowników opieką medyczną nie zostało uregulowane w obowiązującym u przedsiębiorcy regulaminie wynagradzania – brak jest jakiejkolwiek informacji na lemat abonamentów medycznych, a w spółce nie ma też zawartych układów zbiorowych. Wartość abonamentu medycznego jest doliczana przez wnioskodawcę do przychodu pracownika podlegającego opodatkowaniu i stanowi również podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Abonamentem medycznym są również objęci pracownicy, którzy mają prawo do pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, opiekuńczego, pracownicy przebywający na urlopie macierzyńskim i ojcowskim, a pobierającym z tego tytułu zasiłek macierzyński, oraz pracownicy przebywający na urlopie wychowawczym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wartość abonamentu medycznego w miesiącu, w którym pracownik jest niezdolny do pracy pobiera wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłek chorobowy, opiekuńczy, pracownicy przebywający na urlopie macierzyńskim i ojcowskim, a pobierającym z tego tytułu zasiłek macierzyński, oraz pracownicy przebywający na urlopie wychowawczym., jest zwolniona ze składek w części przypadającej za czas nieobecności?

Jednocześnie wnioskodawca wyraża stanowisko, że wartość abonamentu medycznego nie podlega zwolnieniu ze składek w części przypadającej za ww. okresy nieobecności i argumentuje, że w myśl § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 ze zm.), do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne nie wlicza się składników wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, gdy w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, są one wypłacone za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku. Spółka uznaje, że przychody pracownika ze stosunku pracy, które pracownik uzyskuje w okresie niezdolności do pracy i pobiera wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, opiekuńczego, podczas pobierania z tego tytułu zasiłku macierzyńskiego, oraz pracownicy przebywający na urlopie wychowawczym, są wyłączone z podstawy wymiaru składek, ale jedynie wówczas, gdy z przepisów wewnętrznych pracodawcy regulujących kwestie wynagradzania pracowników jednoznacznie wynika prawo pracownika do tych świadczeń za okres ww. nieobecności. Zatem wg spółki, jeżeli w regulaminie wynagradzania obowiązującym w spółce nie ma tego typu regulacji, to przychody z tytułu abonamentu medycznego, jakie pracownik otrzymuje w okresie nieobecności z powodu niezdolności do pracy i pobiera wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, opiekuńczego, podczas pobierania z tego tytułu zasiłku macierzyńskiego, oraz pracownicy przebywający na urlopie wychowawczym, stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji należy uznać za prawidłowe.

Art. 10 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Przez pojęcie „indywidualnej sprawy” należy rozumieć wykładnię przepisów dokonywaną w oparciu wyłącznie o zawarty we wniosku przedsiębiorcy opis istniejącego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zgodnie natomiast art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. stanowi, iż Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art.10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz.1447 z późn. zm.), w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Przez pojęcie „indywidualnej sprawy” należy rozumieć wykładnię przepisów dokonywaną w oparciu wyłącznie o zawarty we wniosku przedsiębiorcy opis istniejącego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Wniosek o wydanie interpretacji podlega opłacie w wysokości 40 zł. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 10 ust. 6 i 7 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Należy podkreślić, że przedsiębiorca uiścił opłatę od wniosku w wysokości 40 zł. W związku z czym rozpatrzeniu podlega tylko jeden z przedstawionych przez wnioskodawcę stanów faktycznych, a dotyczący obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości abonamentu medycznego w miesiącu, w którym pracownik jest niezdolny do pracy i pobiera wynagrodzenie chorobowe, zasiłek chorobowy i opiekuńczy w części przypadającej za czas nieobecności w tym miesiącu. Natomiast wniosek w części dotyczący ustalenia obowiązku opłacania składek na te ubezpieczenia za okres pobierania zasiłku macierzyńskiego w okresie przebywania na urlopie macierzyńskim i ojcowskim oraz przebywania na urlopie wychowawczym. Zakład zgodnie z art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej obowiązany jest pozostawić bez rozpatrzenia.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106, późn. zm.), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się; wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106, późn. zm.) podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego opiekuńczego świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku.

Przedsiębiorca wskazuje w treści wniosku, iż przysługujące pracownikom uprawnienie do abonamentu medycznego w miesiącu, w którym pracownik jest niezdolny do pracy i pobiera wynagrodzenie chorobowe, zasiłek chorobowy i opiekuńczy nie zostało uregulowane w obowiązującym u przedsiębiorcy regulaminie wynagradzania, a w spółce nie ma też zawartych układów zbiorowych. Tym samym stan faktyczny opisany we wniosku nie spełnia dyspozycji przepisu § 2 ust. 1 pkt 24 ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Innymi słowy, jeżeli pracownik np był niezdolny do pracy z powodu choroby przez cały miesiąc jak również przez część miesiąca, to z uwagi na brak uregulowania kwestii uprawnienia pracownika do korzystania ze świadczenia, o którym traktuje wniosek, w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania, wartość abonamentu medycznego w miesiącu, w którym pracownik jest niezdolny do pracy i pobiera wynagrodzenie chorobowe i zasiłek chorobowy, lub zasiłek opiekuńczy przysługujący pracownikowi za ten okres, będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, dlatego stanowisko przedsiębiorcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych(t. j. Dz. U. z 2008, nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Z kolei zgodnie z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. nr 69, poz.415 ze zm.) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 sierpnia 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. nr 158. poz. 1121 ze zm.) analogicznie ustala się składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W związku z czym wartość abonamentu medycznego w miesiącu, w którym pracownik jest niezdolny do pracy i pobiera wynagrodzenie chorobowe i zasiłek chorobowy, lub zasiłek opiekuńczy przysługujący za okres nieobecności w pracy z tytułu choroby również stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych w (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz